سه‌شنبه 25 جولای 2017 - 2:45

نسبت درآمدی شرکت‌های دولتی از خصوصی بیشتر است

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به نگاه اقتصادی؛ ۲۵٫۲ درصد شرکت‌های برتر را دولتی و ۶۲٫۶ درصد آن‌ها را خصوصی خواند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: امسال در بیستمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، ۵۰۰ شرکت برتر کشور را معرفی می‌کنیم.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدعلی محمدی روز دوشنبه طی یک نشست خبری که در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، از برپایی همایش بیستمین دوره رتبه‌بندی سالانه شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) در بهمن‌ماه سال جاری خبر داد و افزود: رتبه‌بندی شرکت‌ها را ابتدا با ۱۰۰ شرکت شروع کردیم و در‌حال‌حاضر به ۵۰۰ شرکت رسیده است.

وی با بیان این‌که شرکت‌های داخلی هم براساس درخواست خودشان و هم بر اساس ارزش فعالیتشان در اقتصاد کشور در این رتبه‌بندی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ادامه داد: ملاک ما در آغاز، یک شاخص بود و با یک گروه صنعتی آغاز کردیم اما با گذشت سال‌ها، این ملاک به ۳۳ شاخص ارتقا یافته و با ۳۱ گروه صنعتی کار را ادامه می دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به این‌که سال ۹۵، شرکت‌ها در ۳۱ گروه صنعتی (رشته کسب‌وکار) قرار گرفتند، گفت: سالانه ۵۰۰ شرکت بر اساس بالاترین میزان فروش (درآمد) به‌عنوان شرکت‌های برتر معرفی می‌شوند. سپس بر اساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند.

وی شرکت‌ها را بر اساس ۳۲ شاخص ارزیابی در هفت گروه طبقه‌بندی کرد و افزود: این هفت طبقه شامل شاخص اندازه و رشد شرکت، شاخص‌های سودآوری، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‌های بازار دسته‌بندی شده‌اند.

محمدی با بیان این‌که گروه‌های ذینفع هم به اندازه شرکت‌کنندگان به نتایج این رتبه‌بندی حساس هستند، ادامه داد: مهم این است که در دنیا هم کشورهایی که مطابق رتبه‌های جهانی از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه بالاتری دارند، تعداد شرکت‌های برتر بیشتری در رنکینگ جهانی دارند؛ به این معنا که اگر بخواهیم سهم کشور را از نظر تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم، باید شمار بنگاه‌های اقتصادی را افزایش دهیم تا این بنگاه‌ها بتوانند سهم بیشتری از بازار جهانی را به ایران اختصاص دهند.

به گفته وی، رتبه‌بندی IMI-100 علاوه بر انتشار فهرست ۵۰۰ شرکت برتر ایران، فهرست شرکت‌ها در گروه‌های صنعتی را نیز منتشر می‌کند. از این رو، در این رتبه‌بندی، علاوه بر این‌که جایگاه هر شرکت در فهرست‌های عمومی نشان داده می‌شود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی معیار اصلی در انتخاب این شرکت‌ها را تغییر رتبه فروش در چهار سال اخیر عنوان کرد و افزود: بر این اساس، شرکت‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص «میزان فروش» داشته‌اند، انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌هایی که سهم بالاتری در GDP (تولید ناخالص داخلی) دارند، بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های برتر را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در سال‌های گذشته توانستیم سهم شرکت‌های برتر را از منافع اقتصادی کشور نظیر ایجاد ارزش افزوده، صادرات و GDP تعیین کنیم و بر این اساس ۶ شرکت نخست رتبه‌بندی IMI-100 دارای بیشترین سهم در GDP هستند.

محمدی در پاسخ به سوال “نگاه اقتصادی” در خصوص سهم شرکت‌های دولتی و خصوصی از نظر تعداد و نیز نسبت درآمد در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت گفت: اگر مالکیت شرکت‌ها را بر اساس سهامداران آن‌ها بسنجیم، سهم شرکت‌های دولتی از لحاظ تعداد ۲۵٫۲ درصد، شرکت‌های خصوصی ۶۲٫۶ درصد و شرکت‌های با مالکیت نهادها و مؤسسات عمومی ۱۲٫۲ درصد است.

وی افزود: شرکت‌های دولتی در صد جایگاه نخست این رتبه‌بندی از لحاظ تعداد سهم کمتری دارند اما نسبت درآمدی بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به سوال دیگر “نگاه اقتصادی” بیشتر شرکت‌های حاضر در این رتبه‌بندی را بورسی خواند و افزود: قدرتمندترین رشته کسب‌وکار، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با سهم ۳۴ درصدی از مجموع درآمدهای ۵۰۰ شرکت هستند.

وی با بیان این‌که ۱۰۰ شرکت اول ۸۶ درصد از سهم درآمدی کل ۵۰۰ کشور یعنی ۵۶۰ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: در سال ۹۴ از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، سهم شرکت‌های برتر ۲۸ میلیارد دلار یعنی حدود ۷۰ درصد بود که رشد ۰٫۴ درصدی را نشان می‌داد اما در سال‌های پیش از رکود تا ۲۵ درصد رشد هم تجربه شده است.

محمدی میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، شفاف‌سازی فضای کسب‌وکار، تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های اقتصادی و گسترش فضای رقابتی بین بنگاه‌های اقتصادی را از اهداف مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر عنوان کرد.

وی شناسایی جایگاه شرکت‌ها بین ۵۰۰ شرکت برتر، وضعیت رقابتی، کمک به شرکت‌ها در توسعه برند ملی و بین‌المللی و نیز تدوین برنامه‌های استراتژیک شرکت را از موارد مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تشویق رقابت در بخش دولتی و خصوصی و تحلیل روند اقتصادی کشور را از نکات با اهمیت رتبه‌بندی برای سازمان‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی دانست و افزود: این رتبه‌بندی به تحلیل بازار سرمایه، شناسایی فرصت‌های همکاری اقتصادی شرکت‌های داخلی و خارجی و فرصت‌های همکاری و مشارکت اقتصادی با بنگاه‌های مستعد کمک می‌کند.

در ادامه این نشست، مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی نیز یکی از اهداف انتخاب ۵۰۰ شرکت برتر را تولید اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: وظیفه مهم ما رصد کردن وضعیت بنگاه‌های تولیدی در کشور است.

وی افزود: نتایج بررسی‌های ۵۰۰ شرکت برتر در سال ۹۵ نشان داد بانک‌ها با کسب ۳۴ درصد از درآمدهای کل کشور رتبه نخست را در این شاخص به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن شرکت‌های پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، خودروسازان و در نهایت سایر گروه‌ها رتبه‌های بعدی را از جهت کسب درآمد به خود اختصاص دادند.

درویش شرکت‌های خودروسازی را مثال زد و گفت: خودروسازان در سال ۹۱ افت فروش ۲۳ درصدی را تجربه کردند و در سال‌های ۹۲ و ۹۲ رشد فروش ۷۸ درصدی را.

وی یادآور شد: نتایج، تحقیقات و تحلیل‌ها برای انتخاب ۵۰۰ شرکت برتر کشور جمع‌بندی می‌شود و در اختیار مسئولان تصمیم‌گیری اقتصادی کشور، اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های خارجی و خبرگان صنعتی و اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به مقایسه شرکت‌های برتر از لحاظ میزان درآمد در ایران، ترکیه و آمریکا پرداخت و گفت: در ایران پردرآمدترین شرکت‌ها؛ بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی هستند، در ترکیه؛ شرکت‌های بخش نفت و مشتقات آن، شرکت‌های بخش انرژی (برق و…) و شرکت‌های بخش حمل‌ونقل و تدارکات و در آمریکا؛ شرکت‌های بخش فرآورده‌های نفتی، فروشگاه‌ها و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری.

وی فروش سرانه ایران، ترکیه و آمریکا در سال مالی ۱۳۹۴ را به ترتیب ۲۵۶هزار دلار، ۲۶۸هزار دلار و ۴۳۰ هزار دلار ذکر کرد و افزود: صادرات سرانه ایران در همین سال ۳۳هزار و ۹۴۴ دلار یعنی نصف صادرات سرانه ترکیه با ۶۱هزار و ۷۶۹ دلار بوده است.

همایش بیستمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) نهم بهمن ماه سال جاری با حضور مقام‌های اقتصادی و صنعتی کشور، مدیران شرکت‌های بزرگ و برتر ایران، صاحب‌نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1183
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)