سه‌شنبه 25 جولای 2017 - 3:14

هشت جایگزین بانک مرکزی برای دریافت ضمانت وام ازدواج

وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان‌ سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم کند، می‌تواند به عنوان ضمانت دریافت شود.

هشت جایگزین بانک مرکزی برای دریافت ضمانت وام ازدواج

بانک مرکزی با هدف تسهیل اجرای ‌طرح ضربتی وام ازدواج، شرایط جدیدی برای جایگزینی اخذ ضمانت از متقاضیان این تسهیلات را تعیین و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی، اعطای وام ازدواج به پشتوانه یارانه نقدی، ارایه گواهی تعهد کسر اقساط کارمندی و ضمانت با استفاده از پروانه کسب از جمله روش های جایگزین اخذ ضمانت پرداخت وام ازدواج است.

این بخشنامه که به تمام بانک های عامل ابلاغ شده، در راستای اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج که از ابتدای مرداد ماه تا پایان شهریور ماه سال جاری اجرا می شود، بوده است.

در این بخشنامه بر تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بویژه اخذ یک ضامن معتبر و بهره‌مندی آن دسته از متقاضیانی که در استان‌های محروم و روستایی بوده و امکان تامین ضامن موردنظر شعب طبق مفاد شرایط و دستورالعمل مندرج در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج را ندارد تاکید شده است.

بر این اساس چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین کافی است.

همچنین چنانچه متقاضی در صف همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود باشد، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به پشتوانه یارانه واریزی نیز قابل اجراست.

در بند دیگری از این بخشنامه آمده است: چنانچه متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و درصورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

همچنین ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر است.

ضمانت یک نفر کاسب دارای‌ پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد و نیز ضمانت ‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تایید وتشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد، از دیگر تسهیلاتی است که برای متقاضیان وام ازدواج در طرح ضربتی بانک مرکزی دیده شده است.

همچنین در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) کافی است.

همچنین بر اساس این بخشنامه، سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان‌ سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم سازد (از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان و…) می تواند به عنوان ضمانت دریافت شود.

طرح ضربتی بانک مرکزی برای کوتاه کردن صف انتظار دریافت وام ازدواج از ۵۰۰هزار نفر کنونی به حداقل ممکن با مشارکت ۱۰ بانک و یک صندوق قرض الحسنه از ابتدای مرداد در سراسر کشور آغاز شده است و تا پایان شهریور ادامه دارد.

سایر بانک ها و موسسات اعتباری که در این طرح مشارکت ندارند نیز ملزم هستند در این مدت ۲ برابر حداکثر توان تسهیلات‌دهی خود برای وام ازدواج را به متقاضیان وام پرداخت کنند.

در قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور بانک مرکزی موظف شده است، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.

در شرایط عادی ۳۱ بانک و موسسه اعتباری همکار با سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی به طور متوسط بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت می کنند و هر ماه به همین تعداد نیز به صف متقاضیان وام افزوده می شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1187
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)