دوشنبه 1 آگوست 2022 - 1:48

جذابیت‌های سی‌کی‌دی‌کاری در بازار بسته ایران

در شرایط فعلی، نه نتیجه‌ای که واردات CKD در همه‌جای دنیا داشته در کشور ما حاصل می‌شود و نه دیگر مزیت قیمتی برای مصرف‌کننده در بازار وجود دارد.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۱) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «وضعیت واردات خودرو به‌صورت CKD و قیمت‌گذاری آن در ایران» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

واردات خودرو به‌صورت سی‌کی‌دی ازجمله روش‌هایی است که در بسیاری کشورها جذابیت لازم را برای بازارگشایی ایجاد نمی‌کند؛ این‌که قطعات مورد استفاده برای تولید یک وسیله مانند خودرو به‌صورت کاملا جدا از هم وارد شده و در کارخانه کشور مقصد توسط کارگران مونتاژ شوند، تنها در صورتی انگیزه و جذابیت لازم را ایجاد خواهد کرد که نرخ دستمزد در آن کشور تا اندازه‌ای پایین باشد که قیمت تمام‌شده در دو کشور مبدا و مقصد تفاوت قابل توجهی داشته باشد. چراکه در واردات خودرو به‌صورت قطعات کاملا منفصل، هزینه‌های حمل‌ونقل نسبت به واردات محصول نهایی بالاتر بوده و نیاز به تخصیص سایت تولیدی، نصب جیگ‌وفیکسچرها، راه‌اندازی خطوط مونتاژ و… دارد.

گرچه بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا به‌خصوص خودروسازان کره‌ای و چینی در ابتدا از این شیوه برای انتقال تکنولوژی‌های جدید به صنعت خود استفاده کرده‌اند، اما کشورهای صاحب صنعت خودرو جز در مواردی مانند «وجود کارگر ارزان در کشور مقصد»، صادرات سی‌بی‌یو را ترجیح می‌دهند. زیرا صادرات محصول نهایی موجب اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و مزایای اقتصادی دیگر برای آن‌ها است. در چنین شرایطی، خودروسازان جهانی تخفیفات و تسهیلاتی برای خرید به‌صورت سی‌بی‌یو یا حتی اس‌کی‌دی (قطعات مونتاژشده) منظور می‌کنند تا با این مشوق‌ها مشتریان خارجی خود را از درخواست خرید سی‌کی‌دی منصرف کنند و به سمت خرید محصول نهایی سوق دهند یا دستکم آن‌ها را متقاعد به خرید قطعات نیمه‌منفصل کنند.

هرچند روش اس‌کی‌دی مشابه روش سی‌کی‌دی تلقی می‌شود، اما در این شیوه، فقط بخشی از قطعات به‌صورت کاملا منفصل وارد می‌شوند و بخش عمده آن‌ها به‌صورت مونتاژشده در اختیار خریدار قرار می‌گیرند. زیرا شرکت مادر به دلایلی مانند عدم‌تمایل به انتقال دستگاه‌های پیشرفته مونتاژ، موافق تولید قطعات اصلی خودرو مانند قوای محرکه و… در کشور مقصد نیست.

اما به‌رغم آن‌چه گفته شد، در کشور ما تمایل به اس‌کی‌دی‌کاری هم بسیار بالا بوده و در سال‌های اخیر بیشتر نیز شده است. جذابیت اصلی واردات خودرو به‌‌صورت قطعات منفصل یا نیمه‌منفصل؛ پایین‌تر بودن تعرفه آن نسبت به تعرفه واردات خودرو کامل است؛ در سال‌های پیش از ممنوعیت واردات خودرو کامل، قیمت خودروهای مونتاژشده در ایران به قیمت‌هایی که در بازارهای جهانی داشتند نزدیک‌تر بود و مهم‌ترین مابه‌التفاوت آن؛ تعرفه 40 درصدی سی‌کی‌دی در ایران بود که البته میانگین جهانی آن حدود 10 درصد است. با این‌حال، قیمت خودروهای مونتاژی برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه‌تر از خودروهای وارداتی بود.

اما در سال‌های پس از ممنوعیت واردات خودرو، از یک‌سو؛ اغلب شرکت‌های سی‌کی‌دی‌کار (که عمدتا شرکای چینی دارند) به‌واسطه بسته بودن درهای بازار ایران به روی خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای. قیمت‌های بالاتری برای محصولات خود تعیین کردند و از سویی هم دیگر ارز 4200 تومانی مبنای محاسبه تعرفه 40 درصدی برای ترخیص از گمرک نیست و حقوق ورودی براساس نرخ ارز اعلام‌شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار آن محاسبه می‌شود. با این شرایط و با توجه به حجم پایین تیراژ خودروهای مونتاژی در ایران، نه نتیجه‌ای که واردات سی‌کی‌دی در همه‌جای دنیا داشته در کشور ما حاصل می‌شود و نه دیگر مزیت قیمتی برای مصرف‌کننده در بازار وجود دارد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12024
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)