پنج‌شنبه 4 می 2017 - 16:37

تشکیل شورای سیاست‌گذاری خودرو؛ گام بلند دولت یازدهم

مهمترین اقدام دولت یازدهم در بخش خودرو تشکیل این شورا با حضور وزیر صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و تشکل های ذیربط بوده است.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری خودرو؛ گام بلند دولت یازدهم

مهمترین دستاورد دولت یازدهم در صنعت خودرو تشکیل شورای جدید سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان، انجمن‌ها و تشکل‌‌های ذیربط بوده است که در آن به افزایش کیفیت خودرو و قطعات وابسته به آن، توجه به صنعت سبز و استانداردهای زیست‌محیطی، توجه ویژه به خدمات پس از فروش و غیره شدند.

به گزارش سایت نگاه اقتصادی، زمانی که تحریم‌ها عملیاتی شد این صنعت به افول خود نزدیک شد. خودروسازان خارجی از ایران خداحافظی کردند و خیلی از کشورها حاضر به همکاری با ایران نبودند. شاید کمتر از دو ماه صنعت خودرو نشان داد که میزان خودکفایی‌اش در حد شعار بود.

*توقف روند نزولی تولید خودرو در دولت تدبیر و امید

اگرچه در دو سال منتهی به آغاز به کار دولت تدبیر و امید تحت تاثیر تحریم‌های خارجی روند تولید خودرو در ایران نزولی شده بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این روند نزولی متوقف شد.

در دولت تدبیر و امید پس از برجام اقدامات مناسبی برای برقراری تعامل صنعت خودروی ایران با کشورها و شرکت‌های صاحب تکنولوژی صورت گرفته که در این زمینه می‌توان به قراردادهای منعقده با پژو و سیتروئن اشاره کرد.

در این میان وزیر صنعت، ممعدن وتجارت از دو خودروساز بزرگ خواستار از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و فرسوده شد.

*نوسانات تیراژتولید خودرو در سال های تحریم و پسا تحریم

صنعت خودروی کشوراز سال ۹۱ به بعد تحت تاثیر برخی مشکلات داخلی و خارجی درروند تولید خودرو تنزل کرد بطوریکه از مجموع یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده در سال ۹۰ به ۹۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۱ رسید.

البته در سال ۱۳۹۲ نیز روند نزولی تولید خودرو تشدید شده و تولید این محصولات به ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یافت.

به دنبال اقدامات انجام‌شده از سوی دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ روند تولید خودرو در ایران مجددا روند صعودی شده بطوریکه به یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه افزایش یافته هم چنین در سال ۱۳۹۴ به۹۷۸ هزارو ۷۹۶ دستگاه رسیده ودر سال ۹۵ نیز تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودروتولید شد ه است.

و در نهایت در می یابیم که طی ۳ ساله دولت یازدهم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور توسط خودرو سازان داخلی تولید شد که این میزان در شهریور سال ۹۲ یعنی تحویل دولت یازدهم یک میلیون و۹۰۰ هزار دستگاه بوده است.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)