پنج‌شنبه 27 جولای 2017 - 9:04

به‌کارگیری بازنشستگان در هنرستان‌های تهران

احسان‌الله جمالی گفت: اگر زمان تدریس بازنشستگان به ۱۶ ساعت افزایش پیدا کند، بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی در هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای حل خواهد شد.

رییس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به کمبود نیروی انسانی در هنرستان های شهر تهران گفت: برای جبران این کمبود از نیروهای بازنشسته بهره مند خواهیم شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، احسان‌الله جمالی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: بسیاری از نیروهای توانمند در هنرستان ها که بازنشسته شدند، در صورت تمایل و با توجه به کمبود نیرو در بخشی از رشته ها همچون برق، اتومکانیک، کامپیوتر می توانند بار دیگر در هنرستان ها فعالیت کنند.

جمالی گفت: متاسفانه این نیروهای بازنشسته بیش از هشت ساعت نمی توانند در هنرستان ها تدریس کنند که در صورت برنامه ریزی های لازم اگر زمان تدریس آنان به ۱۶ ساعت افزایش پیدا کند، بخشی از مشکل نیروی انسانی در هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروهای بازنشسته با تجربه می توانند عملکرد بهتری در هنرستان ها داشته باشند، افزود: به کارگیری نیروهای جدید نیازمند کسب مجوز جذب و استخدام آموزش و پرورش است که با این وجود برای جبران کمبود نیرو در هنرستان های تهران از نیروی بازنشسته به خصوص نیروی آقا بهره مند خواهیم شد.

رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در هنرستان ها از لحاظ نیروی زن کمبودی وجود ندارد بلکه در این حوزه نیروی مازاد هم داریم، اظهار کرد: در بخش نیروی مرد در هنرستان ها کمبود وجود دارد که با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها، از سال ۹۷، باید ۳۰درصد نیروی متخصص و فنی به ظرفیت نیروی مرد هنرستان ها اضافه شود.

جمالی گفت: برای جذب نیروی انسانی توانمند که شایستگی لازم را داشته باشد، باید از نیروهای دانشگاه فرهنگیان بهره مند شویم که در ۲ سال اخیر هم بیشترین نیروها از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شدند.

* تجهیز هنرستان ها برای سال تحصیلی آینده

رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش شهر تهران، تجهیزات، اعتبار و بودجه را یکی از موارد مهم و اساسی در فعالیت هنرستان ها عنوان کرد و گفت: ما هر ساله سعی کردیم اعتبار تجهیزاتی را به هنرستان های شهر تهران اختصاص دهیم که در راستای ارتقای مهارت هنرجویان لازم است که تجهیزات تخصصی برای هنرستان ها خریداری شود.

جمالی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در هنرستان های شهر تهران افزود: در هنرستانی که ۳۰ هنرجو در رشته مکانیک تحصیل می کنند، به ازای هر ۱۰ نفر ممکن است یک یا دو موتور پژو یا پراید وجود داشته باشد اما هر چقدر تعداد این قطعات بیشتر باشد، ضمن افزایش امکان استفاده هنرجویان از این تجهیزات، آگاهی و مهارت آنان ارتقا خواهد یافت و ما در تلاشیم که حدود ۲۰ تا ۳۰درصد نیازهای هنرستان ها را برای سال تحصیلی جدید(۹۷-۹۶) تامین کنیم.

وی با اشاره به گران قیمت بودن تجهیزات و محدودیت اعتبار و منابع مالی برای خرید آنها گفت: امسال از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها اختصاص پیدا خواهد کرد که این بودجه در بین استان ها تقسیم می شود و گفته شده که سهم بالای این بودجه متعلق به شهر تهران است.

رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: این اعتبار برای به روز شدن تجهیزات به هنرستان هایی که به ویژه در زمینه صنعت و حوزه هایی همچون برق، اتومکانیک، کامپیوتر، مکاترونیک فعالیت دارند، تزریق می شود.

* اضافه شدن رشته آتش نشانی در هنرستان های منطقه ۱۸

جمالی با بیان اینکه دانش آموزان مناطق جنوبی شهر تهران از جمله ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بسیار علاقه مندند که در هنرستان تحصیل کرده و مهارت بیاموزند، گفت: براین اساس ما سعی کردیم که رشته های جدیدی را در هنرستان های این مناطق اضافه کنیم.

وی گفت: امسال برای نخستین بار رشته آتش نشانی در هنرستان های کاردانش منطقه ۱۸ تهران ایجاد می شود.

رییس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت ۱۳۵هنرستان کاردانش و ۱۸۰ هنرستان فنی و حرفه ای در این شهر گفت: ۲۱ هزار و ۶۸۴ نفر در هنرستان کاردانش و ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در هنرستان فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1383
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)