پنج‌شنبه 27 جولای 2017 - 21:45

رشد ۲٫۲ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

وزیر نیرو گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور با رشد ۲٫۲ برابری در دولت تدبیر و امید به ۴۲۰ مگاوات رسیده است.

رشد ۲٫۲ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

وزیر نیرو گفت: ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور اکنون ۴۲۰ مگاوات است که این رقم نسبت به سال های نخست آغاز به کار دولت تدبیر و امید، ۲٫۲ برابر شده است.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، حمید چیت‌چیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران در ماهان افزود: در سال جاری ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری می رسد.

وزیر نیرو ادامه داد: از ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت تعیین‌شده نیروگاهی در کشور، ۱۲ هزار مگاوات به انرژی های تجدیدپذیر اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم نیروگاه‌های برق‌آبی نیز سهم بسزایی بوده است، عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید سعی شده نقش انرژی های خورشید، بادی، گرمایی و زمین گرمایی به صورت قابل ملاحظه افزایش یابد.

چیت‌چیان با بیان این‌که بسیار خوشحال هستیم که شاهد همکاری آلمان و ایران در موضوعی مرتبط با آینده بشر در کره خاکی هستیم، گفت: انرژی های تجدیدپذیر در جلوگیری از انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای کمک کرده و نیز به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیر کمک شایانی می کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هدفی انسانی و مقدس است که با سرنوشت همگان ارتباط مستقیم دارد و تنها مساله اقتصادی برای یک منطقه نیست.

وزیر نیرو افزود: جمهوری اسلامی ایران نه در سال های اخیر بلکه از ۲دهه قبل بر اساس سیاست های کلی نظام در بحث انرژی، این برنامه ها را دنبال کرده است تا سهم انرژی های تجدید پذیر در سبد انرژی افزایش یابد و این برنامه در سیاست های کلی نظام و قوانین توسعه ای مورد تاکید قرار گرفته است.

وی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی با سیاست های تشویقی خود از جمله خرید تضمینی برق نیروگاه ها عزم جزم خود را برای حمایت از انرژی های تجدیدپذیر نشان داده است.

چیت‌چیان با تاکید بر این مطلب که تمام فعالیت ها در حوزه انرژی های تجدید پذیر توسط بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: مدت ها است که دولت در این پروژه ها سرمایه گذاری نمی کند و ورود بخش خصوصی را موجب استمرار و ثبات این سیاست ها می داند.

وی افزود: بخش خصوصی با تشخیص درست وارد این عرصه شده است و همین امر موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت تولید ۲۱۰ مگاوات پنل خورشیدی را داشته باشدکه ۱۱۰ مگاوات آن اخیرا در شیراز کلنگ زنی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت های سرمایه گذاری کشورهایی از جمله آلمان، سوئیس، اسپانیا، چین و کره جنوبی در ایران فعال هستند، اظهار کرد: سال گذشته یک نیروگاه یک مگاواتی در کشور افتتاح شد اما در سال جاری ۲نیروگاه هفت مگاواتی در شیراز و یک نیروگاه دو مگاواتی در اصفهان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر رو به افزیش است، گفت: این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شده است و امروز شاهد افتتاح نیروگاه ۲۰ مگاواتی در استان کرمان هستیم.

چیت‌چیان بیان کرد: با پیشنهاد استاندار کرمان امروز تفاهم نامه ۲هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی ۱۰ سال منعقد خواهد شد و کرمان به شهر آفتاب تبدیل می شود لذا دولت از این طرح استاندار کرمان استقبال می کند.

در ادامه این آیین، هانس جوزف فل نماینده سابق مجلس آلمان و رئیس گروه دیده بان انرژی آلمان و دوریون کونله سرمایه گذار خارجی و ترکان مدیرعامل سولار انرژی مکران نیز سخنرانی کردند.

همچنین تفاهم نامه ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی ۱۰ سال منعقد شد.
مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران با ظرفیت تولید ۲۰ مگاوات برق، با حضور وزیر نیرو در بخش ماهان از توابع شهرستان کرمان به بهره‌برداری رسید.

مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران شامل ۲ نیروگاه تولید برق فتوولتائیک، هر یک به ظرفیت ۱۰ مگاوات است که با سرمایه‎گذاری مشترک شرکت «سولار انرژی مکران» و شرکت دوریان (Durion) سوئیس به مبلغ ۲۷ میلیون دلار و مدیریت طرح شرکت آلمانی «ادور» (Adore) در مدت ۶ماه راه اندازی شده است.

مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران در مجموع از ۷۶ هزار و ۹۱۲ عدد پنل خورشیدی هر کدام به قدرت ۲۶۰ وات با ابعاد ۱ * ۱٫۶۵ تشکیل و در مساحتی بالغ بر ۴۴ هکتار نصب شده است که برای نصب پنل‎ها تعداد ۲۷ هزار پایه آهنی گالوانیزه‌شده به طول ۱٫۵ متر در زمین کوبیده شده و بر روی آنها تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ سازه فولادی تعبیه شده است.

همزمان با بهره‌برداری از مجتمع نیروگاه‌های خورشیدی مکران، باحضور وزیر نیرو، کلنگ احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی شرکت «سولار انرژی مکران» نیز به زمین زده شد.

در حال حاضر شرکت «سولار انرژی مکران» به‎عنوان پیمانکار اصلی (General Contractor) پروژه در حال آماده‌سازی طرح اجرای پروژه است و این پروژه در مسیر بم به کرمان در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار اجرا خواهد شد و یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی خاورمیانه در استان کرمان خواهد بود.

استان کرمان با ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی، فعلا حائز رتبه اول در کشور در دارا بودن نیروگاه خورشیدی است و ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی، این استان را به یکی از بزرگ ترین قطب‌های تکنولوژی فتوولتائیک در خاورمیانه تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1409
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)