سه‌شنبه 1 آگوست 2017 - 3:43

شکایت سازمان راهداری از اسنپ/ استارت‌آپ‌ها حق جذب مسافر در حوزه برون‌شهری ندارند

کشاورزیان تاکید کرد: اسنپ باید خدمات حوزه برون‌شهری خود را از نرم‌افزار موبایلی این شرکت حذف کند.

شکایت سازمان راهداری از اسنپ/ استارت‌آپ‌ها حق جذب مسافر در حوزه برون‌شهری ندارند

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابراز نگرانی شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر جاده‌ای نسبت به ورود اسنپ به حوزه برون شهری گفت: نسبت به این اقدام اسنپ اقدام قانونی انجام شده و شکایت از سوی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به دادستانی ارسال شده است.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در دومین نشست مدیران حمل‌و‌نقل جاده‌ای که به همت شرکت همسفر در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، با اشاره به مزایای اجرای طرح شبکه سیر همنام اظهار داشت: هر فعالیت اقتصادی دو فاکتور مهم به نام سرمایه و مدیریت دارد و هدف از اجرای طرح شبکه سیر همنام تقویت مدیریت در شبکه‌های حمل‌و‌نقل مسافر است.

وی با اشاره به انتظارات از این طرح ملی بیان کرد: این طرح علاوه بر تقویت مدیریت در شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر جاده‌ای باعث افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت و ارزیابی کیفی خدمات می‌شود.

کشاورزیان افزود: در طرح شبکه سیر شرکت‌ها به لحاظ حقوقی نام تجاری خود را تغییر نمی‌دهند اما برای فعالیت باید تابلوی شرکت مادر را در سردر دفاتر خود نصب کنند.

وی با اشاره به دو حکم لازم‌الاجرا برای فعالیت در طرح شبکه سیر تاکید کرد: اتوبوس‌ها باید دارای بغل‌نویسی و در چارچوب قرارداد فعالیت کنند. همچنین رانندگان نیز موظف هستند در قالب قرارداد با شرکت‌ها همکاری کنند.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: درطرح شبکه سیر شرکت‌ها مکلفند با شناخت کافی از اخلاق و پیشینه کاری راننده با وی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها باید بخشی با عنوان مدیریت شعب در مجموعه خود ایجاد کنند، گفت: درصورتی که راننده از شرکت تمایلی به ادامه همکاری نداشته باشند می‌توانند قرارداد خود را فسخ و برای ادامه فعالیت با شرکت یا راننده دیگری همکاری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به برخی اظهارات درمورد سهم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مسافر از تلفات جاده‌ای تصریح کرد: ادعایی مبنی بر سهم ۲۰۰۰ نفری حمل و نقل عمومی مسافر اشتباه است و این رقم شاید مربوط به کل تلفات ناشی از تصادفات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از سواری اتوبوس و باری باشد اما سهم ناوگان عمومی مسافر به شدت پایین است و مردم هراسی از ناوگان عمومی مسافر ندارند و از خودروی شخصی ایمن‌تر است.

وی تنها تلخی موجود درحمل ونقل جاده‌ای را واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مسئله رقابت داخل نیز به حمل ونقل عمومی مسافر لطمه می‌زند و یکی از دستاوردهای مهم ما می‌تواند حذف رقابت‌های کاذب داخلی همچون فعالیت ۱۶۰۰ شرکت حمل ونقل عمومی مسافر جاده‌ای باشد.

کشاورزیان افزود: در آیین‌نامه جدید تعداد جابه‌جایی مسافر نیز دیده شده تا درصورت کم بودن تعداد مسافر برای حرکت یک اتوبوس بلیت‌های مسافران آن باطل و برای تکمیل ظرفیت اتوبوس شرکت دیگری بلیت صادر شود.

وی یادآور شد: به مدیران حوزه حمل و نقل دستور داده شده تا دستورالعمل‌هایی که درگذشته از جانب صنف حمل و نقل انجام می‌گرفت اما از نظر سازمان خلاف محسوب می‌شد در صورتی که مشکل شرعی و اخلاقی نداشته باشد از انجام آن جلوگیری نشود و قوانین مربوط به اجرای آن نیز تنظیم شود.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه خطاب به مدیران شرکت‌های حمل و‌نقل مسافر جاده‌ای عنوان کرد: حتما لاستیک‌های ناوگان تحت فعالیت خود را از طریق شرکت‌های خود تامین کنند.

وی در ادامه با اشاره به ابراز نگرانی شرکت‌های حمل و نقل مسافر جاده‌ای نسبت به ورود اسنپ به حوزه برون‌شِهری اظهار داشت: با توجه به تشریفات حمل و نقل برون‌شهری و ضوابط قانونی مبنی بر داشتن پلاک عین نسبت به این اقدام اسنپ اقدام قانونی انجام شده و شکایت از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دادستانی ارسال شده است.

کشاورزیان تاکید کرد: اسنپ باید خدمات حوزه برون‌شهری خود را از نرم‌افزار موبایلی این شرکت حذف کند.

رییس سازمان راهداری با بیان اینکه ورود اسنپ به حوزه برون شهری به صلاح اقتصاد کشور نیست گفت: ماهیت اسنپ با سفرهای برون شهری منافات دارد زیرا اسنپ در حوزه درون‌شهری در واقع سهم خودروهای شخصی را جذب می‌کند اما با ورود به حوزه برون‌شهری سهم ناوگان عمومی جاده‌ای را تصاحب می‌کند.

به گفته وی، شرکت‌های استارت آپ حق ندارند درحوزه برون‌ِشهری اقدام به جذب مسافر کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خطاب به شرکت‌های مادر در طرح شبکه سیر تاکید کرد: در نظر داشته باشید که نمایندگان شما نباید ابراز نگرانی کنند . در صورت مشاهده شکایت از چند نماینده به دلیل انتظارات بیجای یک شرکت مادر به طور حتم سازمان راهداری با شرکت مادر برخورد خواهد کرد.

وی یادآور شد: درصورتی که طرح به درستی انجام شود به طور یقین هیچ کس متضرر نخواهد شد مگر اینکه کیفیت خدمات آن شرکت نسبت به باقی شرکت‌ها پایین‌تر باشد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1537
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)