جمعه 4 آگوست 2017 - 19:25

سقوط بی‌سابقه دینار الجزایر

برخی کارشناسان معتقدند که دلیل کاهش ارزش دینار مقابل ارزهای خارجی مانند یورو، کاهش قیمت نفت است.

قیمت دینار الجزایر این روزها به پایین ترین حد خود در مقایسه با ارزهایی مانند یورو و دلار آمریکا در بازارهای رسمی این کشور رسیده و کارشناسان تاکید می کنند بازار به دلایل مختلف بسیار ملتهب است.

به گزارش نگاه اقتصادی، روزنامه الجزایری « الخبر» امروز در این باره نوشت:سقوط آزاد دینار الجزایر مقابل یورو همچنان ادامه دارد و قیمت دینار در مقایسه با یورو در بانک ها به پایین ترین حد خود رسید و از این نظر یک رکورد ثبت کرد.

الخبر افزود: امروز هر یورو در معاملات رسمی در بانک ها برابر با ۱۲۸٫۴۷دینار الجزایری بود که این رقمی تاریخی و بی سابقه است و از سال ۱۹۹۹که یورو پا به عرصه وجود نهاده است،دینار تا این اندازه کاهش قیمت نداشته است.

الخبر افزود: هر دلار آمریکا در بانک های رسمی الجزایر نیز برابر با ۱۰۸٫۲۵ دینار بود و قیمت یورو در بازار سیاه نیز همچنان ثابت مانده و هر یورو، ۱۹۱ دینار است.

همچنین روزنامه النهاردر این باره نوشت: ارزش دینار در مقابل یورو بار دیگر کاهش یافت.

النهار افزود: بنا بر اعلام بانک الجزایر، این کاهش قیمت دینار مقابل یورو از زمان به وجود آمدن این واحد پول اروپایی بی سابقه بوده است.

رادیو الجزایر نیز هفته گذشته در گزارشی با عنوان «افزایش دیوانه وار قیمت یورو در بازار سیاه» نوشت: قیمت هر یورو در بازار سیاه به ۱۹۵ دینار رسیده و در این میان این دلالان هستند که قیمت را بالا و پایین می کنند.

«کمال رزیق » کارشناسان اقتصادی، علت کاهش ارزش دینار الجزایر را افزایش تقاضا به دلیل تعطیلات تابستانی و همچنین آغاز موسم حج دانست.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که دلیل کاهش ارزش دینار مقابل ارزهای خارجی مانند یورو، کاهش قیمت نفت است.

دو سال پیش که قیمت نفت ناگهان کاهش شدیدی یافت و قیمت هر دلار به حدود ۱۰۱٫۹۵ دینار رسید، کارشناسان الجزایری پیش بینی کردند که اگر قیمت نفت همچنان کاهش یابد، ارزش دینار نیز همچنان پایین می‌آید.

از سوی دیگر برخی رسانه های الجزایری مانند الشروق، دولت را به کاهش ارزش دینار به صورت غیر مستقیم متهم و تاکید کرده اند با توجه به اینکه بودجه دولتی به نفت وابسته است و قیمت نفت نیز طی چند سال اخیر کاهش قابل توجهی داشته، دولت خود قیمت دینار مقابل ارزهای خارجی را پایین آورده و اینگونه کاهش ارزش دینار به معنای افزایش درآمدهای دولت است. دولت از این طریق تاحدودی کمبود های خود را جبران می کند. دولت الجزایر همواره این اتهام را رد می کند.

عبدالرحمان مبتول؛ کارشناس اقتصادی، راهکار افزایش قیمت دینار را رهایی این کشور از وابستگی به نفت و تک محصولی بودن می داند و تاکید می کند هر کشوری برای اینکه بتواند ارزش پول خود را ارتقا دهد، باید اقتصاد خود را تقویت و از حالت تک محصولی خارج شود.

عبدالمجید تبون؛ نخست وزیر الجزایر نیز تاکید کرده است که کشور باید از وابستگی به نفت رهایی یاید و در این مسیر دولت از صنایع متوسط و کوچک حمایت می کند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1761
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)