دوشنبه 7 آگوست 2017 - 2:52

چگونگی آماده‌سازی تلفن همراه برای دریافت خدمات دولت

با ثبت نام در سامانه خدمات دولت و دریافت برنامه نرم افزاری آن شهروندان می‌توانند از خدمات دولت الکترونیک بهره‌مند شوند.

چگونگی آماده‌سازی تلفن همراه برای دریافت خدمات دولت

تلفن همراه تاکنون کاربری های فراوانی برای استفاده کنندگان به همراه داشته است و اکنون ایرانیان می توانند خدمات دستگاه های اجرایی کشور را از این طریق دریافت دارند اما چگونه؟

به گزارش نگاه اقتصادی، شهروندان ایران می توانند برای تبدیل تلفن همراه خود به دفتر پیشخوان خدمات دولت و بی نیازی از مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی با ثبت نام در سامانه http://mob.gov.ir/ و ارسال کلید واژه Mgov به ۳۰۰۰۱۱۹ از این مزیت بر روی گوشی های تلفن همراه خود بهره مند شوند.

اخذ استعلام ها، نوبت دهی، استحقاق درمان، فیش مستمری و آخرین سابقه بیمه از جمله خدماتی است که با ثبت نام در سامانه خدمات دولت و دریافت برنامه نرم افزاری آن شهروندان می توانند از آنها بهره مند شوند.

نصب این نرم افزار برروی تلفن همراه نیاز مراجعه حضوری برای دریافت خدمت و اتلاف وقت در این رفت و آمد ها را کاهش خواهد داد ضمن آنکه با کاهش استفاده از وسایل حمل ونقل برای رفت و آمد به دستگاه های اجرایی کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست را ممکن می‌کند.

همین چند روز پیش و در آخرین ماه های پایانی کار دولت یازدهم بود که تلاش های این دولت برای پاسخ گویی سریع به نیازهای مردم به ثمر نشست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد متولی از سامانه دولت همراه رونمایی کرد.

محمود واعظی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح فاز نخست دولت الکترونیک و همراه که ۱۰ مرداد ماه در محل وزارتخانه برگزار شد گفت: مردم می توانند از امروز با تلفن های همراه خود ۲۷ خدمت دستگاه های اجرایی را دریافت کرده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات ندارند.

با مراجعه به سامانه دولت همراه درباره این سامانه چنین توضیح داده شده است: طرح دولت همراه، با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم افزارهای تحت تلفن همراه و برای مدیریت نرم افزارها و بهره مندسازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع برنامه های نرم افزاری تلفن همراه (اپلیکیشن های موبایل) و همچنین اطمینان خاطر از مسایل امنیتی و ایمنی نرم افزارها، مرکز اعتبارسنجی دولت همراه به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شده است.

در این مرکز پیاده سازی و بهره گیری از همه انواع فناوری های بی‌سیم و تلفن همراه و کلیه خدمات، نرم افزار ها و تجهیزات مرتبط با آن در جهت افزایش کیفی و کمی خدمات و بهره وری برای شهروندان و اجزای مختلف دولت در دستور کار قرار دارد.

وجود مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن ها و سامانه های موبایلی، دسترسی سریع به نرم افزارهای مشابه با امکان دسته بندی موضوعی، بهره گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه دهندگان از حمایت های مادی و معنوی و ارزیابی دوره ای و امتیاز دهی مستمر به سطح خدمات ارایه شده توسط سازمان ها و نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی از مزایای دولت همراه ذکر شده است.

اکنون شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه مذکور از خدمات ۲۷ دستگاه اجرایی بدون نیاز به مراجعه حضوری و معطل ماندن پشت در اتاق های مختلف بهره مند شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره معتقد است: ارایه خدمات مورد نیاز مردم به صورت الکترونیک تبعیض در دریافت خدمت و بی عدالتی را از بین خواهد برد.

محمود واعظی چهارشنبه گذشته در پاسخ به ایرنا گفت: یکی از اهدافی که دولت یازدهم همواره دنبال می کرد، ایجاد شفافیت و عدالتی است که باید در دسترسی بین مردم وجود داشته باشد و تبعیضی در این زمینه وجود نداشته باشد.

عضو هیات دولت یازدهم افزود: هیچ راهی برای تحقق عدالت و شفافیت وجود ندارد مگر اینکه همه خدمات در بستر الکترونیک به مردم ارایه شود.

واعظی گفت: اصرار دولت بر این نوع شفافیت است و اینکه شخص رئیس جمهوری تاکید کردند که دولت الکترونیک و دولت همراه در این دولت اجرا شود، برای دسترسی سریع مردم به اطلاعات و خدمات بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: مزیت ارایه خدمات به صورت الکترونیک آن است که همگان در یک زمان و به یک نوع می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: خدمات الکترونیک روندی را که مردم برای دریافت یک خدمت باید در اداره های دولتی از این اتاق به آن اتاق مراجعه کند تا در نهایت بتواند خدمت را دریافت کنند، از بین خواهد برد و دیگر تبعیضی در ارایه خدمت وجود نخواهد داشت.

واعظی گفت: مصمم به قطع ارتباط چهره به چهره ارایه دهنده خدمت و گیرنده آن هستیم تا نه کارگزار بداند چه کسی گیرنده خدمت است و نه خدمت گیرنده بداند از چه کسی خدمت دریافت می کند و بدین ترتیب امکان سوء استفاده از بین خواهد رفت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1946
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)