سه‌شنبه 8 آگوست 2017 - 3:44

طرح درخواست واقعی‌سازی نرخ ارز متناسب با تورم

لاهوتی گفت: افزایش قیمت هر تن کالای وارداتی به ۱۴۰۰ دلار نیز نشان‌دهنده این است که واردات با کیفیت بالاتری به کشور انجام می شود که به‌ویژه از آلمان و کره جنوبی انجام شده است.

طرح درخواست واقعی‌سازی نرخ ارز متناسب با تورم

رییس کنفدراسیون صادرات ایران، واقعی سازی نرخ ارز متناسب با نرخ تورم را اولویت نخست برای رفع مشکلات صادرات کشور عنوان کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی در یک نشست خبری افزود: هر سال شاهد رشد قیمتی کالاهای ایرانی و تولید داخل هستیم اما بسیاری بازارهای هدف صادراتی حاضر به پرداخت این مبالغ نیستند و صادرکنندگان ما با مشکل روبه‌رو می شوند.

به گفته این مسئول، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی ۱۸ تا ۲۵ درصد برای صادرات منطقی نیست و یک مشکل عمده برای صادرکنندگان محسوب می شود.

وی وضعیت نابه‌سامان حمل و نقل و قیمت بالای آن را مشکل دیگر صادرات دانست و افزود: این مشکل بر قیمت تمام شده کالاهای صادراتی موثر است.

لاهوتی ادامه داد: مطابق آمارهای موجود ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده کالاها مربوط به حمل و نقل است، در حالی که این رقم در جهان بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه در این بخش نیازمند سرمایه گذاری هستیم، خاطرنشان کرد: در حمل و نقل ریلی بسیار عقب هستیم، اما اگر مشکلات آن رفع شود می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود.

وی ادامه داد: در بخش هوایی، شاهد قیمت های بالا و ناوگان فرسوده ایم، در خطوط کشتیرانی و حمل و نقل زمینی وضعیت بهتری داریم اما هنوز در زمینه کانتینرهای یخچال دار مشکلاتی وجود دارد؛ همه این مسائل سبب شد تا در بازار قطر و صادرات محصولات به این کشور با معضلاتی مواجه شویم.

لاهوتی تاکید کرد: دولت دوازدهم باید در موضوع سرمایه گذاری خارجی، برای این بخش ها اولویت قائل شود.

وی به ضعف ارتباطات بانکی به عنوان چهارمین مانع صادراتی یاد کرد و گفت: ارتباطات بانکی کماکان مطابق شرایط پیش از برجام انجام می شود، هرچند بانک صنعت و معدن در گشایش اعتبار و دریافت حوالجات ارزی اقدام هایی انجام داده، اما هنوز شرایط عادی نشده است.

* ابلاغ نشدن بسته مشوق های صادراتی ۱۲۰۰ میلیارد ریالی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین عملی نشدن بسته های حمایتی صادراتی را به عنوان پنجمین مانع بر سر راه صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: دولت در بودجه امسال ۱۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان مشوق پیش بینی کرده، اما هنوز و با گذشت بیش از چهار ماه از سال این بسته ابلاغ نشده است.
وی نبود توجه ویژه را دلیل اصلی رشد نیافتن صادرات عنوان کرد و گفت: رقم پیش بینی شده برای مشوق های صادراتی در مقایسه با حجم صادرات کشور بسیار ناچیز است.

لاهوتی یادآوری کرد: مقرر شده ۶۸ هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک ها به عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش صادرات قرار گیرد که در صورت عملیاتی و اجرایی شدن، بخشی از مشکلات صادرکنندگان را رفع خواهد کرد.

* وضعیت صادرات غیرنفتی

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به آمار بیش از ۲۹ میلیارد دلاری حجم تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست امسال، گفت: این رقم در همسنجی با پارسال از نظر حجم ۶ درصد رشد داشت؛ هرچند ۲۴ درصد آن مربوط به رشد واردات بوده، اما در بخش صادرات ۹٫۵ درصد کاهش داشتیم.

* واردات و رونق فعالیت های تولیدی و صنعتی

وی با اشاره به انتقادات منتقدان مبنی بر اینکه افزایش واردات مناسب کشور نیست، تصریح کرد: اگر به سبد کالاهای وارداتی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید ۸۵ درصد کالاهای وارداتی جزو کالاهای سرمایه ای اند که می توانند در خدمت افزایش صادرات قرار بگیرند؛ این موضوع نشاندهنده رونق فعالیت های تولیدی و صنعتی کشور است.

لاهوتی با اشاره به ثابت ماندن صادرات کشور در حدود ۴۰ میلیارد دلار در طول چهار سال گذشته، گفت: بخشی از این موضوع به ثبات قیمت نفت و مشتقات نفتی برمی گردد، اما در بخش «سایر کالاها» در چهار ماه ابتدایی سال با رشد منفی ۱۵ درصدی مواجه شدیم؛ این مساله نشاندهنده فاصله گرفتن از اهداف است.

وی با اشاره به میانگین قیمت ۳۵۸ دلاری در هر تن کالاهای صادراتی افزود: با وجود رشد ۲٫۵ درصدی این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال، اما نشاندهنده فروش کالاهای خام و واسطه ای است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم، باید سیاستگذاری هایمان در برگیرنده تحقق ارزش افزوده بالا، حضور در بازارهای جهانی و تحقق سهم بیشتر صادراتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سهم تجارت کشور با کره جنوبی و در مقابل کاهش سهم امارات و هند در تجارت خارجی از نکات مثبت تراز تجاری چهار ماهه نخست است.

لاهوتی گفت: افزایش قیمت هر تن کالای وارداتی به ۱۴۰۰ دلار نیز نشان‌دهنده این است که واردات با کیفیت بالاتری به کشور انجام می شود که به‌ویژه از آلمان و کره جنوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: میعانات گازی، گاز، پتروشیمی و روغن های سبک، عمده اقلام صادراتی کشور و در مقابل، برنج، قطعات و وسایل خودرو و خودروی ساخته شده سواری عمده واردات را در این مدت تشکیل داده است.

* رشد ۴۳ درصدی واردات خودروی خارجی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: تا پایان تیرماه ۴۲۶ میلیون دلار خودروی سواری ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی وارد کشور شده که در همسنجی با پارسال ۴۳ درصد رشد داشته است.

* لزوم یافتن بازارهای جدید

لاهوتی تصریح کرد: تنوع بازار و یافتن بازارهای جدید از جمله موضوعاتی است که باید در مقوله تجارت خارجی مورد توجه جدی قرار گیرد و نباید ظرفیت ها را به چند کشور پیرامونی محدود کرد.

وی گفت: آلمان، فرانسه، ایتالیا و کره جنوبی طرف های تجاری سرشناسی هستند که در دوره پسابرجام به توسعه مراودات خود با ایران پرداخته اند.

* صادرات محصولات پتروشیمی به چین

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکل پیش آمده در صادرات به چین، یادآوری کرد: به دلیل مشکلات بانکی، اسناد کالاهای صادراتی کشورمان باید به نام کشور ثالث تعویض و صادر می شد.

وی ادامه داد: در صادرات محصولات پتروشیمی به چین، اما از آنجایی که چینی ها به شدت قانون مبارزه با پولشویی را دنبال می کنند و مجبور به رصد مبدا صادراتی کالاها هستند، تعویض اسناد صادراتی دردسر ساز شد و مشکلاتی در نقل و انتقال پول بویژه در کالاهای پتروشیمی ایجاد کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2049
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)