دوشنبه 7 آگوست 2017 - 12:47
با امضای قرارداد سه‌جانبه رنو، ایدرو و بخش خصوصی رقم خورد:

قرارگیری صنعت خودرو ایران در مسیر صحیح خودروساز شدن

خودرو های «نیو سیمبل» و «نیو داستر»، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسد.

با امضای قرارداد سه‌جانبه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خودرویی در تاریخ ایران بین رنو فرانسه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یک شرکت از بخش خصوصی، صنعت خودرو ایران نیز همچون صنعت خودرو کشورهای کره، چین و… در مسیر صحیح خودروساز شدن قرار گرفت.

به گزارش نگاه اقتصادی، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۶، قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد.

این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه است.

خودرو های «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسد.

براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.

این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و تحت استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی، فعال خواهد بود.

* تولید «نیو داستر» و «نیو سیمبل»

منصور معظمی رییس هیات عامل ایدرو در این مراسم گفت: فاز نخست قرارداد با رنو به ارزش ۶۶۰ میلیون یورو برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو است که نخستین تولید اواخر۱۳۹۷ وارد بازار می شود؛ در فاز نخست دو محصول «نیو داستر» و «نیو سیمبل» در داخل کشور تولید می شود که طراحی آنها در مراحل پایانی است و پس از تحویل کارهای اجرایی آغاز می شود.

به گفته معظمی، فاز دوم از ۲۰۱۹ شروع می شود و سه سال طول می کشد که هنوز نهایی نشده است.

معظمی ادامه داد: ۶۰ درصد سهام مربوط به رنو و ۴۰ درصد مربوط به ایران است که ۲۰ درصد مربوط به ایدرو بوده و مابقی در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.
وی تصریح کرد: مطابق این قرارداد ۳۰ درصد محصول با مسئولیت رنو باید صادر شود که شامل محصول نهایی و قطعه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ورود ایدرو کاملا قانونی است و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت می تواند ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد؛ همچنین دولت هر لحظه که بخواهد می تواند سهم قانونی ۲۰ درصدی خود را واگذار کند.

وی یادآوری کرد: سهام ۴۰ درصدی ایدرو از سال گذشته به ۲۰ درصد در زمان انعقاد قرارداد کاهش یافته و این سازمان برای اجرا و انعقاد این قرارداد بیش از ۱۰ ماه وقت گذاشته است.

معظمی با پیش بینی اینکه در این قرارداد نزدیک به سه هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود، افزود: مرکزتحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می‌گیرد و تربیت نیروی انسانی ماهر و مدیران کارآمدتر از آثار این همکاری ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این قرارداد ساخت گیربکس، شاسی و قطعات دیگر پیش بینی شده و در قراردادی با بلژیک ها، تولید گیربکس اتوماتیک نیز آغاز شده است.

* همکاری بلندمدت؛ هدف رنو از مشارکت با ایران

در ادامه این مراسم، قائم‌مقام ارشد گروه خودروسازی رنوی فرانسه گفت: ایران برای رنو یکی از مهمترین کشورها برای همکاری بلند مدت است.

تیری بولوره افزود : این قرارداد هدف دراز مدت دارد و از لحاظ چگونگی قرارداد یکتاست و نه تنها بخش صنعتی بلکه آموزش مهارتها را در نظر گرفته تا مهندسان ایرانی وارد بخش جهانی این قرارداد شوند.

وی ادامه داد: داخلی سازی ، انتقال تکنولوژی و راه اندازی مرکز بزرگ مهندسی بخش قطعه سازی در ایران و نیز بخش صادرات هم دیده شده همچنین دقیقا بازار خودروهای به روزتولیدی در خارج از ایران هم در نظر گرفته شده و صادرات خودرو و قطعات و کل زنجیره خودروسازی هم در این قرارداد دیده شده است.

بولوره افزود: رنو در سال ۲۰۰۴ وارد ایران شده و با امضای این قرارداد حضورش را برای دراز مدت نشان می دهد از طرفی هم شعار رنو این بوده که شریک ایران خواهد بود و قرارداد امروز این را ثابت کرد.

به گفته وی، با امضای این قرارداد حضور رنو در ایران پررنگ تر می شود.

* رتبه یک خدمات پس ازفروش برای ۷ سال پیاپی

مدیرعامل گروه پرتو نگین ناصح (نگین‌خودرو) سومین شریک این قرارداد نیز با برشمردن سابقه ۷۰ ساله شرکت متبوع خود گفت: این شرکت با سابقه دیرینه در تولید کامیون و مصنوعات فلزی در بخش جدیدی وارد شده و سابقه ۵۰ ساله خدمات پس ازفروش شهم دارد .

وی افزود: شرکت ما با داشتن رتبه یک خدمات پس ازفروش برای ۷ سال پیاپی و رتبه یک واردات خودرو به دیگر شرکا در زمینه تاثیرات مثبتش اطمینان خاطر می‌دهد.

* گسست از بازار‌های جهانی؛ عامل توسعه‌نیافتگی صنعت خودرو ایران

در ادامه این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه نیافتگی صنعت خودروی کشور ناشی از گسستگی بازارهای بین المللی است، موضوعی که در قرارداد جدید با رنو مورد توجه قرار گرفته است.

نعمت‌زاده افزود: مشارکت با رنو از ۱۲ سال پیش آغاز شده اما امتظارات ما از این مشارکت تاکنون بطور کامل حاصل نشده است.

وی از شکل گیری بیش از ۲۰۰ مشارکت در پسابرجام در بخش های صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها، فضای بین المللی تغییر یافت و شرکت های تولیدی و تجاری ایران امکان مشارکت با شرکت های ذیصلاح خارجی در عرصه بین الملل را بدست آوردند.

نعمت‌زاده افزود: رنو شرکت شناخته شده ای است که ۱۲ سال پیش نیز مشارکتی را در بازار ایران شروع کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ مشارکت در بخش صنعت، معدن و تجارت در این چهار سال دولت یازدهم شکل گرفته که بیشتر آن ها به تولید رسیده است.

وزیر صنعت تصریح کرد: رفع گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بین المللی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی یادآوری کرد: ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه که به تمامی مراکز تحقیق و توسعه رنو متصل شود در این قرارداد گنجانده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان خاطرنشان کرد: راه اندازی یک مرکز فنی و مهندسی توسط رنو و ایجاد یک خط تولید موتور مستقل از ویژگی های این قرارداد است.

وی ادامه داد: تحقق این مهم که در حقیقت بخشی از زنجیره مهندسی شرکت رنو است به نفع ایران و شرکای ماست.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ایجاد یک خط تولید موتور مستقل مطابق مفاد این قرارداد، تاکید کرد: یک کارخانه جدید و مدرن موتورسازی با همراهی قطعه ساران داخلی در کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از قرار گرفتن قطعه سازان کشورمان در فهرست رنو برای همکاری در سایر پروژه های این شرکت در اقصی نقاط جهان مطابق این قرارداد خبر داد و تقاضا کرد انجمن قطعه سازان کشور فعالانه وارد عرصه شود تا مطابق قرارداد ۶۰ شرکت قطعه ساز خوب در زنجیره تامین قطعه برای بازار داخل و خارج کشور وارد شود.

وی بیان داشت: صنعت خودرو بطور روزانه در حال رشد و توسعه و تغییر است و این مهم حتی در طراحی خودرو مطابق میل و سلیقه قاره های مختلف نزد خودروسازان دیده می شود.؛ بر این اساس، همکاری های بین المللی از الزامات رشد و توسعه در این صنعت است.

نعمت‌زاده همچنین با اشاره به سهام ابتدایی ۴۰ درصدی ایدرو در این مشارکت، تاکید کرد: برای پرهیز از هرگونه معطلی، ایدرو در این مشارکت آغاز بکار کرد، اما در ادامه و بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه کار به بخش خصوصی واگذار و سهم ایدرو به ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پرتو نوین ناصح با سابقه بیش از ۷۰ سال کار صنعتی و خدمات پس از فروش که خودروی رنو را به کشور وارد کرد در این قرارداد به عنوان شریک برگزیده شد که دارای سهمی ۲۰ درصدی است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2067
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)