دوشنبه 7 آگوست 2017 - 14:55

سه مزیت خصوصی‌سازی واقعی

یکی از دارندگان نشان عالی رهبران کارآفرین، اشتغال‌زایی، ارزآوری و قدرت سیاسی اقتصاد را از مزایای اصلی خصوصی‌سازی واقعی برشمرد.

نشست خبری «بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی واقعی» با حضور ناصر پاشاپور نیکو؛ دارنده نشان عالی رهبران کارآفرین و مدیرعامل گروه Dnaunion، محمد موسوی؛ مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره و عضو هیأت‌مدیره گروه Dnaunion و گرهارد بارکوس؛ مدیرعامل شرکت سرتیوس و دیگر عضو هیأت‌مدیره گروه Dnaunion برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، رییس هیات‌مدیره گروه Dnaunion با بیان این‌که اشتغال‌زایی، ارزآوری و قدرت سیاسی اقتصاد از مزایای خصوصی‌سازی واقعی است، افزود: قدرت رقابت در بازارهای آزاد و غیررانتی، تناسب داشتن با نیازهای بازار، ارزش‌آفرینی و حضور مستمر در بازار از ویژگی‌های خصوصی‌سازی به شمار می‌رود که نیاز به بستر مناسب و ثبات قانون دارد و ایجاد این بستر وظیفه دولت است.

پاشاپور با اشاره به الزامات حضور در بازار رقابتی افزود: تمرکز بر مشتریان، تضمین سطح کیفیت محصول، استمرار در نوآوری، ارایه محصولات به صرفه، خلق ارزش برتر برای ذینفعان و پیشرفت مستمر از مواردی است که می‌تواند منجر به دوام یک برند در بازار رقابتی شود.

وی با تشریح بازار ایران از سال ۷۰ تاکنون گفت: بررسی ها نشان می‌دهد که هر چه در گذر زمان بازار رقابتی‌تر شده است، توجه تولیدکنندگان ایرانی به مارکتینگ جدی‌تر شده و به نوعی مارکتینگ معلول بازار رقابتی است. در این گذر ما شاهد شکست‌های سنگینی نیز بوده‌ایم که برای مثال در صنعت لوازم خانگی برندهایی مانند پارس، شهاب، ارج و … آگاهانه یا از سر ناچاری مجبور به خروج از بازار شده‌اند.

دارنده نشان عالی رهبران کارآفرین اظهارداشت: امروز با بازاری مواجهیم که همه برندها در آن رقابت می‌کنند و برنده اصلی در این بازار کسانی خواهند بود که بتوانند در تولید و طراحی محصول ارزش‌آفرینی کنند که برای دستیابی به آن باید درک صحیحی از بازار و مصرف‌کننده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که همگان از خصوصی‌سازی به عنوان حلال مشکلات یاد می‌کنند، اما بررسی عدم رشد در صنایعی مانند فرش یا زعفران که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود ما را به این باور می‌رساند که خصوصی‌سازی تضمین‌کننده رهایی از وضع موجود نیست.

مدیرعامل گروه Dnaunion با بیان اینکه خصوصی‌سازی یک امید است، گفت: صنعت با خصوصی‌سازی فضای مناسب‌تری به دست می‌آورد اما باید بررسی کرد که چرا شرکت‌های خصوصی در این فضا رشد نمی‌کنند که دو مانع مهم بر سر راه موفقیت، مناسب نبودن بستر کار و مقابله بخش خصوصی با خصولتی‌ها در بازار است.

وی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به این سوال که خصوصی‌سازی‌های موفق بیشتر در صنایع بزرگ مانند نفت و پتروشیمی انجام شده و صنایع متوسط و کوچک خیلی موفق نبوده‌اند و در رقابت با خارجی‌ها شکست خورده‌اند، راهکار موفقیت در اینگونه صنایع چیست؟ گفت: ما به عنوان سرویس‌دهنده کاملا برای کار و مشاوره در این حوزه آماده هستیم اما نکته حائز اهمیت این است که یک کشور نمی‌تواند در تولید و فروش همه محصولات با موفقیت پیش رود و ما باید محصولات دارای مزیت‌ را شناسایی و در آنها سرمایه‌گذاری کنیم.

پاشاپور با اشاره به بحث خودکفایی که در بسیاری از بخش‌ها مطرح می‌شود، گفت: ما در کشور همواره بر خودکفایی تکیه کرده‌ایم اما خودکفایی یک چیدمان تدافعی است در حالی که باید چیدمانی تهاجمی داشته‌ باشیم و مانند شرکت‌های مطرح بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم؛ برای مثال برندهایی مانند سامسونگ و ال جی نه تنها شرکت‌های ایرانی را شکست دادند بلکه شرکت‌های بزرگی چون سونی و گروندیک را هم پشت سر گذاشتند که در نتیجه بحث مهم در این زمینه مزیت است.

* مسایل فرهنگی و ناآشنایی با بازار ایران؛ عامل شکست سرمایه‌گذاری

در ادامه این نشست گرهارد بارکوس، مدیرعامل شرکت سرتیوس و دیگر عضو هیأت‌مدیره گروه Dnaunion در پاسخ به این سوال که با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ایران بازاریابی و مارکتینگ چه میزان می‌تواند در کاهش این ریسک موثر باشد، گفت: در ریسک فاکتورهایی وجود دارد که برخی قابل کنترل و برخی غیرقابل کنترل هستند؛ مسایل سیاسی، فضای قانونی و … فاکتورهایی هستند که توسط بخش خصوصی قابل تغییر نیست، اما می‌توان به فاکتورهایی توجه کرد که ریسک شکست را برای سرمایه‌گذار کاهش دهد.

وی افزود: مسایل فرهنگی و عدم شناخت مشتریان از بازار ایران از موارد مهمی است که باعث شکست سرمایه‌گذاری می‌شود و ریسک آن را بالا می‌برد که در این زمینه کمک‌های زیادی می‌توان به سرمایه‌گذاران برای شناخت بازار محلی کرد.

بارکوس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی به این درک رسیده‌اند که باید پیشرفته باشند، یادآور شد: ۲۵ سال پیش تولیدکنندگان تولید می‌کردند و مشتری نیز اجناس را خریداری می‌کرد، حدود ۱۵ سال پیش بحث فروش و شبکه توزیع مطرح شد و اگر در ۱۵۰ هزار مرکز فروش حاضر بودید شرکتی موفق داشتید اما اکنون عصر رقابت است و ایجاد خلاقیت برتر کلید پیروزی است.

* ورود سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر در حوزه‌های زودبازده بوده است

محمد موسوی، مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره و عضو هیأت‌مدیره گروه Dnaunion نیز با اشاره به رویکرد سرمایه‌گذاران به ایران طی چند سال اخیر گفت: هرچند نگاه سرمایه‌گذاران به ایران هنوز محافظه‌کارانه است اما با بهبود روابط خارجی و برجام شرایط بسیار بهتر شده و سرمایه‌گذاران بیشتر در حوزه‌های زودبازده مانند صنایع پتروشیمی وارد شده‌اند.

وی افزود: طی دو سال اخیر تمایل به حضور در بازار ایران و شناخت آن از سوی طرف‌های خارجی بسیار بیشتر شده که البته انتظار ما بیش از این بوده که به دلیل برخی مسائل ارتباطات کافی هنوز محقق نشده است.

در این نشست همچنین تیم تحقیقات بازار EMRC حاضران را از «داده‌های کمی رفتار تبلیغاتی بانک‌ها و نگرش مخاطبان نسبت به آن‌ها» مطلع کردند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2089
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)