پنج‌شنبه 10 آگوست 2017 - 17:55

تلفن همراه در ایران ۲۳ ساله شد

۱۹ مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شد.

امروز پنجشنبه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۶، سیم کارت در کشور ۲۳ساله شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، ۱۹ مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شد.

بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم از این پدیده، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد. بنابراین با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این پدیده، فعالیت هایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال ۱۳۸۶، دارای «نام (همراه اول)»، «نشان (دو حلقه)»، «رنگ (فیروزه ای و نارنجی)» و «شعار (هیچکس تنها نیست)» تجاری وی‍ژه خود شد.

همچنین در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. شرکت ارتباطات سیار ایران در ۲۸ آذر ۱۳۸۹، پنج درصد سهام (معادل ۱۰۳ میلیون سهم) خود را در فرابورس عرضه کرد. روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نماد همراه اول در بازار بورس بازگشایی شد و این شرکت از آن سال در بازار بورس حضور دارد.

هم‌اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران که تنها برنده طرح ترابرد پذیری شماره های تلفن همراه کشور است، با بیش از ۸۹ میلیون سیم کارت واگذار شده در ۱۲۴۵ شهر (۱۰۰درصد شهرها) و حدود ۴۳ هزار روستا (۸۶.۹ درصد روستاها) و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور، ۹۶.۵ درصد پوشش جمعیتی کشور را تحت پوشش دارد. ضریب نفوذ اپراتور اول ۸۴.۲ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. همراه اول، علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را نیز داراست.

همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در هر دو حوزه مکالمه و دیتا، مجوز ارتقای پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به نسل ۳ و نسل های بالاتر را در تاریخ ۴ شهریورماه۱۳۹۳، دریافت کرد و اکنون با گذشت کمتر از ۳ سال، تعداد ۱۰۴۲ شهر و ۹۷۰ روستا به شبکه نسل ۳ و ۷۱۰ شهر تحت پوشش شبکه نسل ۴ و ۴.۵ همراه اول قرار دارند.

علاوه بر این، اپراتور اول در چهار سال گذشته، در ارزیابی رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) که بر اساس استاندارد EFQM صورت می گیرد، رتبه اول اپراتورهای تلفن همراه کشور را برای خود حفظ کرده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2117
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)