دوشنبه 25 سپتامبر 2017 - 14:28

افزایش سهم ایران در بازار عراق

بر خلاف ایران، صادرات دیگر کشورها به دلایل لجستیکی و سیاسی به عراق کاهش محسوسی داشته است.

صادرات ایران به عراق در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵٫۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ابراهیم محمد رضازاده، دبیر میز عراق با اشاره به صادرات رو به رشد ایران به عراق گفت: بر خلاف ایران، صادرات دیگر کشورها به دلایل لجستیکی و سیاسی به عراق کاهش محسوسی داشته است همچنان‌که طی ۳ سال صادرات ایران از ۹ به ۱۹٫۷ درصد افزایش و صادرات ترکیه حدود ۵٫۴ میلیارد دلار کاهش داشت.

وی افزود: عمده افزایش صادرات مربوط به دو سال اخیر و به ویژه محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که ۳۷ درصد از کل حجم صادرات غیر نفتی ایران به عراق را تشکیل می‌دهد.

رضازاده یکی از الزامات توسعه صادرات را فرهنگ‌سازی خواند و گفت: بازار داخل آنقدر برای اکثر شرکت‌ها جذاب بوده است که برای صادرات برنامه‌ریزی دقیق و بلند مدت انجام نداده‌اند و از طرفی قدرت رقابت افزایش و قیمت تمام شده نیز باید کاهش داشته باشد تابتوان به اهداف صادراتی مورد نظر در بازار هدف رسید.

دبیر میز عراق و رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق با اعلام اینکه امور بانکی بدون هیچ مشکلی در معاملات تجاری ایران و عراق انجام می‌گیرد، افزود: با بررسی مدل سرمایه‌گذاری کشورهای موفق، و با حضور پررنگ بخش خصوصی می‌توانیم الگوی مناسبی برای پیشرفت در بازار عراق داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2847
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)