دوشنبه 16 اکتبر 2017 - 12:02

خط کانتینری آسیا به اروپا راه اندازی می‌شود

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی ج.ا.ا از جایگزینی ۴۹ فروند کشتی برای توسعه ناوگان طی پنج سال آینده خبر داد.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی ۴۹ فروند کشتی برای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی و خارجی طی پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، کاپیتان امیرسامان ترابی‌زاده در گفت‌وگو با مانا با تشریح برنامه های توسعه پنج ساله ناوگان این شرکت گفت: بر اساس طرح توسعه ۴۹ فروند از کشتی های ناوگان این شرکت جایگزین خواهند شد که در پروژه ساخت این مجموعه هم از ظرفیت سازندگان داخلی و هم از سازندگان خارجی استفاده خواهیم کرد که با توجه به کسب مجوز از هیأت مدیره کشتیرانی و تصویب مجمع صاحبان سهام باید بیان داشت با خطوط اعتباری که در کشورهایی چون چین و کره جنوبی باز شده است از ظرفیت های ایجاد شده استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به شرایط حمل و نقل دریایی در دنیا گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری نشانه هایی از بهبود با توجه به افزایشGDP و توسعه تجارت در نقاط مهم اقتصاد جهانی نمایان شد و رشدGDP نیز قابل قبول بوده و به طبع نیز حمل و نقل دریایی نیز شرایط بهتری را به خود دید و شاخص ها نیز به این نشانه ها عکس العمل نشان داد.

ترابی‌زاده سپس به بررسی عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ پرداخت و گفت: اگر بخواهیم نسبت به دیگر فعالان این حوزه مقایسه ای انجام دهیم باید اذعان داشت، عملکرد IRISL بسیار موفق بوده است .

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر شرکت های کانتینری در سال گذشته زیان ده بودند، باید اذعان کرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همین مدت سود قابل قبولی را در این بخش به ثبت رسانده است، همچنین باید گفت این مهم در بخش حمل و نقل فله و کالای عمومی نیز سود ده بوده به طوریکه در قیاس با شرایط بین المللی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم از بروز ضرر و زیان جلوگیری کرده و هم سود قابل قبولی را به ارمغان آورده است.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما دخالتی در تعیین نرخ ها در بازار بین المللی نداشته ایم و شرایط به شدت رقابتی است، گفت: برای رسیدن به سوددهی و جلوگیری از زیان در بخش هزینه ها مدیریت بهینه ای را انجام داده ایم و برای کاهش بیش از پیش هزینه ها و مدیریت بهینه حمل و نقل در حال راه اندازی سیستم های نوین هوشمند بر روی ناوگان هستیم.

وی در ادامه یکی دیگر از نکات مثبت در روند کاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را خروج از بحران حمل و نقل دریایی ذکر کرد و گفت: این شرکت به یمن برجام وارد بازارهای بین المللی شده است و توانست به نقاطی که در گذشته امکان رفت و آمد به آن وجود نداشت، تردد کند که این موضوع در روند سودآوری شرکت بسیار موثر بود.

ترابی‌زاده اشاره ای نیز به ویژگی مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از کشتی های ملکی خود در شرایط موجود ذکر کرد و گفت: این شرکت با توجه به شرایط قبل از رفع تحریم ها هیچ شناور استیجاری در اختیار نداشت و این باعث شد مانند دیگر شرکت ها با مشکل مواجه نشود. همچنین با توسعه همکاری های بین المللی و ایجاد شرکت های منطقه ای در نقاط مختلف به شرایط خوبی دست یافت.

وی با بیان این‌که بعد از اجرای برجام ۱۷ خط بین المللی وارد آبها و بنادر کشور شد و نیمی از بازار کانتینری را تصاحب کرد افزود : قبل از برجام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود ۸۵ درصد محمولات کشور را حمل می کرد اما امروز رقبای بیشتری حضور دارند و این خلا را با افزایش تن مایل به خصوص در بخش فله و بازار بین الملل پر کرده است.

ترابی‌زاده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مانند دیگر رقبا در بنادر کشور دانست و افزود : این شرکت از هیچ نوع امکانات ویژه ای مانند سوخت یارانه ای و یا تخفیف بندری بهره مند نیست و از این لحاظ باید اذعان داشت در آب‌های سرزمینی خود مانند دیگر شرکت ها در حال رقابت است اما با تمام این شرایط در بخش فله و کالای عمومی در سال ۹۵ رشد قابل قبولی داشته است.

وی در ادامه به ورود شناورهای جدید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت : با توجه به تکنولوژی های نوین استفاده شده در این کشتی ها خصوصا در بخش مصرف سوخت شرایط خوبی با توجه به ظرفیت این کشتی ها بوجود خواهد.

وی گفت : در حال حاضر و با شرایط بوجود آمده با سرعت زیاد در حال بازپس گیری بازار بین المللی خود هستیم و با ایجاد خطوط متنوع توانستیم خود را به شرایط قبل از تحریم نزدیک می کنیم.

ترابی‌زاده به طرح های توسعه محور شرکت کشتیرانی اشاره کرد و گفت : در آینده ای نزدیک خط کانتینری آسیا به اروپا و بالعکس راه اندازی خواهد شد.

به گفته وی، بخشی از توسعه فعالیت ها در برنامه توسعه شرکت معطوف به توسعه بخش فراساحل است که: برای اجرای این برنامه ها نیازمند افزایش سرمایه هستیم که باید به تصویب مجمع صاحبان سهام برسد.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین به سفارش ساخت ۲۰۰ فروند واگن اشاره کرد و اظهار داشت: با ورود این واگن ها در بخش حمل و نقل ترکیبی نیز توسعه قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

ترابی‌زاده در پایان با اشاره به خوش بینی به آینده حمل و نقل دریایی نیز گفت: در بخش خدمات لجستیک ۱۰۰ درصد افزایش فعالیت خواهیم داشت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2900
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)