سه‌شنبه 13 ژوئن 2017 - 5:08

احیای وزارت بازرگانی یا تشکیل معاونت بازرگانی ریاست‌جمهوری؟

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: در دولت یازدهم حوزه بازرگانی به حاشیه رانده شد و در دولت دهم حوزه صنعت.

احیای وزارت بازرگانی یا تشکیل معاونت بازرگانی ریاست‌جمهوری؟

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: جنس دغدغه‌های صنعت و تجارت متفاوت از هم دیگر است، تشکیل وزارت بازرگانی یا تفکیک این وزارتخانه از وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر خوبی برای فعالان اقتصادی است.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد لاهوتی درباره تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ادغام وزارتخانه‌ها، به‌دنبال چند هدف انجام‌شده بود؛ هدف اصلی از این کار کوچک، چالاک و چابک شدن دولت بود.

به گفته این مقام مسئول، درنهایت دولت کوچک نشده و هزینه‌های جاری آن کم نشد، به همین دلیل دوباره دولت به این نتیجه رسیده که بار دیگر وزارتخانه‌های ادغام شده، ازهمدیگر تفکیک شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: هدف دیگر از ادغام وزارتخانه‌ها، انسجام، یکپارچه‌سازی و تسهیل تصمیم‌گیری درباره حوزه‌های متعدد اقتصادی صنعت، معدن و تجارت بود، اما درنهایت این هدف هم انجام نشد.

وی بیان داشت: آنچه در سال‌های تفکیک وزارتخانه اتفاق افتاد این بود که دو وزیر به یک وزیر تبدیل شد؛ آن‌هم با حجم گسترده‌ای از مسئولیت‌ها و شرایطی و مسائلی که بعضی اوقات در تضاد باهم قرار می‌گرفت.

* بی‌مهری به حوزه بازرگانی

لاهوتی خاطرنشان کرد: «بارها مشاهده شده بود که در حوزه‌ای موضوع بازرگانی اهمیت داشت، اما اگر وزیر از نظر سوابق اجرایی، عملی و تحصیلی به حوزه صنعت نزدیک بود، با دید و ارحجیت صنعت تصمیم‌گیری می‌کرد و به حوزه بازرگانی بی‌توجه بود».

وی معتقد است: در دولت یازدهم حوزه بازرگانی به حاشیه رانده شد؛ همان‌طور که در دولت دهم وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل دارا بودن سوابق بازرگانی، صنعت را کمتر مورد توجه قرار داد.

رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: ناهماهنگی و تفکیک حوزه‌ها موجب شد که یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور، صنعت یا بازرگانی به حاشیه رانده شود و مشکلاتی برای فعالان آن حوزه پیش آورد. بر این اساس درخواست دولت از مجلس برای تفکیک این وازتخانه در قالب لایحه انجام‌شده است.

عضو هیات نمایندگان تهران تاکید کرد: در همه جای جهان بویژه کشورهای درحال‌توسعه یا توسعه‌یافته صنعت و بازرگانی یک وزارتخانه دارد، اما شرایط اقتصادی در ایران شبیه کشورهای دیگر نیست و الگوی آن کشورها، حتماً الگوی مناسبی برای ایران نیست.

وی یادآوری کرد: با توجه به قانونی مثل قانون «انتزاع» در حوزه کشاورزی یا واگذاری بازرگانی به وزارت صنعت و معدن، در عمل این حوزه‌ها تحت شعاع قوانین قرارگرفته و تصمیم‌گیری‌ها از حالت یکپارچگی خارج‌شده است.

به گفته لاهوتی، جنس دغدغه‌های صنعت و تجارت متفاوت از همدیگر است و به همین دلیل تشکیل وزارت بازرگانی یا تفکیک این وزارتخانه از وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر خوبی است؛ باید مسائل حوزه تجارت، واردات و صادرات جداگانه موردبررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازرگانی ابزاری برای رشد و توسعه اقتصادی، توسعه صنعت و صادرات محصولات تولیدشده باید مورد توجه قرار گیرد. نادیده گرفتن صنعت و بازرگانی به دلیل حمایت از یکی، کار درستی نیست و هر دو این حوزه‌ها باید با هم دیگر موردتوجه باشد.

عضو هیات نمایندگان تهران گفت: تفکیک این دو حوزه از یکدیگر تصمیم درستی است و باید این دو وزاتخانه مهم، جداگانه به مسائل حوزه خود بپردازند.
وی گفت: اگر مجلس با لایحه دولت برای تفکیک این وزاتخانه‌ها موافقت نکرد، ایجاد معاونت رئیس‌جمهوری در حوزه تجارت یک امر ضروری و لازم است.

لاهوتی تصریح کرد: جدا شدن سازمان تجارت از زیرمجموعه صنعت، معدن و تجارت یک الزام جدی برای مسائل امروز ایران است؛ در این صورت می‌توان امیدوار بود که وزیر با گرایش صنعتی بر روی مسائل تجارت و بازرگانی سایه نیندازد و انها را به حاشیه نراند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=364
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)