شنبه 16 دسامبر 2017 - 15:14

آغاز تولید دنا پلاس توربو و ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک (گزارش کامل مراسم)

تولید دنا پلاس توربو و ۲۰۷صندوق‌دار اتوماتیک با حضور رییس مجلس و وزیر صنعت در ایران‌خودرو آغاز شد.

تولید دو محصول دنا پلاس توربو و ۲۰۷صندوق‌دار اتوماتیک با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران‌خودرو آغاز شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در مراسم آغاز تولید این دو محصول عزیز اکبریان، رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران وزارت صنعت،مدیرعامل و مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو حضور داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی علاوه بر افتتاح آغاز تولید دو محصول ایران خودرو، از بخش های مختلف تولید و مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید این گروه صنعتی بازدید کرد و در جریان آخرین فعالیت ها و دستاوردها قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، دنا پلاس توربو مجهز به فناوری توربو بوده که این سیستم باعث افزایش گشتاور و قدرت با حفظ نسبی مصرف سوخت شده و نتیجه آن سرعت و عملکرد مناسب خودرو در جاده است.

همچنین محصول ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک براساس تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای صندوق‌دار و مجهز به گیربکس اتوماتیک بدون اتکا به پژو به عنوان یک خودروی خانواده طراحی شده است تا گامی جدید در راستای افزایش رضایت مشتریان و حفظ سهم بازار برداشته شود.

* طراحی و تولید پلتفرم؛ نیازمند حمایت قانون‌گذاران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مراسم، رویکرد مهم این گروه را عقد قرارداد برای طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی عنوان کرد و گفت: اجرای این قرارداد مستلزم تامین مالی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است که نیازمند حمایت قانون‌گذاران هستیم.

هاشم یکه‌زارع صنعت خودرو را لکوموتیو صنعت کشور خواند و گفت: تولید امسال خودروسازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است که در صورت واردات این تعداد ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد که خودروسازی کشور با صرف ۱٫۵ میلیارد دلار این تعداد را تولید می‌کند.

* مشارکت‌جویی از قطعه‌سازان ایرانی برای سایت الجزایر

وی از مذاکره با شرکت پژو برای استفاده از توان قطعه سازان ایرانی برای تولید در سایت الجزایر پژو خبر داد و گفت: قطعه سازان توانمند ایرانی می توانند با سرمایه گذاری در الجزایر، قطعات پژو را در این کشور تولید و تامین کنند.

یکه‌زارع ضمن تشریح مشارکت های بین المللی ایران خودرو در دوران دولت تدبیر و امید گفت: طبق فرموده‌های مقام معظم رهبری، با تکیه بر توان داخلی و نیروی کار جوانان کشور، تولید در ایران خودرو را به سمت تولید ایرانی و برند ایرانی هدایت می کنیم.

وی تصریح کرد: ساخت د اخل ۷۰ درصد از قطعات و صادرات ۳۰ درصدی محصولات مشترک، خط قرمز مشارکت های ایران خودرو با طرف های خارجی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو انتقال دانش و فن آوری تولید را از دیگر موارد قراردادهای بین المللی ایران خودرو عنوان کرد و گفت: بازار بزرگ ایران را بدون آورده جدید از دست نخواهیم داد.

وی تصریح کرد: نگاه ویژه به صنعت خودرو و قطعه سازی موجب توسعه و پیشرفت آن می شود و در آینده نتایج آن نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.

یکه‌زارع اظهار کرد: ایران خودرو خود را در قبال مشتری مسئول و متعهد می داند تا خودرو را با تکنولوژی روز تولید کرده و با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار دهد.

وی با بیان این که قطعه سازی کشور در معرض فرسودگی قرار دارد، این صنعت را اشتغال‌زا خواند و ضمن ضروری دانستن سرمایه گذاری جدید برای نوسازی خطوط قطعه سازان خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از کیفیت خودرو مربوط به قطعات به کار رفته در آن است که در ۴ سال اخیر جهش کیفی قابل ملاحظه ای در این بخش داشته‌ایم.

یکه‌زارع در ادامه خواستار توجه و حمایت از خروج خودروهای فرسوده شد و گفت: در سال گذشته با حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت ۵۰ هزار دستگاه تاکسی را از شبکه حمل و نقل خارج کردیم که ادامه این روند و خروج تعداد ۵۷ هزار دستگاه نیازمند توجه و حمایت ویژه و تخصیص بودجه مناسب از سوی مجلس شورای اسلامی است.

وی از طرح موضوع واردات خودروهای تجاری به جای سرمایه گذاری برای خروج فرسوده ها انتقاد کرد و گفت: باید بستر حمایت از قوای محرکه خودروهای تجاری در کشور فراهم شود.

* افزایش اشتغال‌زایی در گرو رونق تولید و صادرات

در ادامه این مراسم، رییس مجلس شورای اسلامی، حمایت بیشتر مجلس از صنعت خودروسازی مشروط به ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولیدی کرد.

علی لاریجانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع پرسنل ایران خودرو گفت: از مدت ها قبل علاقه مند بودم که از نزدیک تلاش های شما را ببینم، فعالیت های شرکت ایران خودرو با فراز و فرودهایی همراه بوده و نگرانی هایی در مورد این شرکت وجود داشت، اما می بینم در شرایط بهتری قرار گرفته اید.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: آقای یکه‌زارع و مدیران ایران خودرو در جریان بازدید از خط های تولید این شرکت توضیحاتی در رابطه با برنامه ها و مشکلات این شرکت بیان داشتند، در هر صورت باید تکنولوژی های بهتر به خدمت گرفته شود و این‌که در این زمینه ها کار شده و ارتباطات درستی در این راستا صورت گرفته، بیانگر این است که مسیر درست است.

وی ادامه داد: این‌که مدیریت این شرکت به نیروی انسانی و درک های پرسنل شرکت توجه می کند، مخصوصاً در شرایطی که وضع اقتصادی کشور بسامان نیست، نکته خوبی است و مدیران باید دردمندانه مسائل کارمندان را دنبال کنند.

لاریجانی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص برنامه‌هایشان برای توسعه گفت: اگر موضوعاتی که بیان شد تحقق یابد نکته مثبتی است و کشور از مسیر رکود خارج می شود.

* صادرکنندگان نباید در بلاتکلیفی بمانند

وی با تاکید بر لزوم تحول در صادرات تصریح کرد: صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت ها و پشتیبانی هایی برخوردارند. در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد باید تکلیف روشن و شفاف باشد.

رییس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: در حال حاضر میزان توقف برای سرمایه گذاری در ایران زیاد است و گاهی باعث می شود افراد از سرمایه گذاری منصرف شوند. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید و برخی قوانین دیگر در مجلس برای تسهیل سرمایه گذاری مشخص شده و در برنامه ششم دریچه ای واحد برای سرمایه گذاری تعیین شده است که سرمایه گذار به یک جا مراجعه کند. اینکه به طور مثال یک نفر برای سرمایه گذاری دو تا سه سال باید دوندگی داشته باشد، باعث رکود می شود. در هر صورت تسهیل فضای کسب و کار مورد حمایت قرار می گیرد.

لاریجانی همچنین گفت: این‌که آقای یکه‌زارع توقع حمایت از ایران خودرو را دارند، باید در این رابطه بگویم بنده به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو، یک صنعت مادر است و تاثیرات زیادی روی بخش های مختلف دارد، حمایت می کنم، اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم.

وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افراد فعالی هستند که دیدگاه حمایتی دارند و آقای اکبریان رئیس کمیسیون صنایع نیز دیدگاه های حمایتی خود را بیان کردند.

* افزایش ایمنی خودروها؛ پیش‌شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی

رییس مجلس شورای اسلامی در تشریح شروط حمایت مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می شوند. در جریان بازدیدم سوالاتی مطرح کردم و باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب ندارند.

وی تصریح کرد: برای ما ارتقای ایمنی خودروها نکته بسیار مهمی است، چرا که جان مردم در تصادفات ناهنجار از هستی ساقط می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر کسی باید در حوزه تخصصی خود کار خود را انجام دهد، اینکه خودروسازان بگویند جاده ها وضعیت خوبی ندارند و مسئولان وزارت راه بگویند پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست، چرا که هم پلیس باید با دوربین ها و اعمال روش های صحیح نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کرده و خودروسازان نیز باید سطح ایمنی خودروهای تولیدی را بالا ببرند، چرا که ۱۶ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در سال واقعاً کم نیست. همچنین هزینه های زیادی نیز برای کشور ایجاد می کند.

لاریجانی گفت: مدیران از نظر دینی، ملی و عقلی وظیفه دارند که سطح ایمنی تولید خودرو را بالا ببرند. به طور مثال وضعیت کیفی صندلی های خودروهای تولیدی خوب نیست و اگر شخصی بخواهد به مشهد مسافرت کند، با کمردرد مواجه می شود و باید هزینه پزشکی نیز متحمل شود.

* خودروسازها باید برای ارتقای کیفی برنامه داشته باشند

وی ادامه داد: مدیرعامل ایران خودرو و مدیران دیگر باید برنامه ای درخصوص ارتقای کیفیت محصولات تولیدی را داشته باشند و همچنین می توانند در این راستا از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنند.

رییس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: می توان در صورت برنامه ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی وام به خودروسازان داد، حتی وام های دیگر نیز برای آنان تامین شود، منتهی برنامه خودروسازان باید برای ارتقای سطح ایمنی معلوم باشد.

لاریجانی گفت: در بخش تحقیق و توسعه، فعالیت هایی به راه افتاده اما در تراز یک خودروسازی بزرگ نیست.

وی تصریح کرد: دانشجویان نخبه معمولا در دانشکده های فنی در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل و جویای اشتغال هستند، بنابراین اگر خودروسازان آنان را در بخش های مختلف به کار بگیرند، شرایط پیشرفت فراهم خواهد شد، بنابراین باید از استعدادها و ظرفیت دانشگاه ها به صورت صحیحی استفاده شود، چرا که این موضوع باعث تسلط به تکنولوژی می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره اهمیت رقابت در زمینه تولید محصولات خودرویی در سطح بین المللی افزود: شرکت های بزرگ خودروسازی مانورهایی در دنیای رقابت دارند و به موضوع تحقیق و توسعه توجه می کنند، بنابراین ایران خودرو نیز باید در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه گذاری کند، البته انتظار نداریم به صورت آنی مانند خودروسازان بزرگ در بازارهای بین المللی حضور داشته باشید، اما همین بازار ایران و کشورهای اطراف بازار خوبی است و اگر از نظر زیبایی و ایمنی و قیمت گذاری، خودروهای خوبی در کشور تولید شود، از سوی متقاضیان خودرو در کشورهای اطراف خریداری می شود.

لاریجانی گفت: در بخش R&D باید تحرک بیشتری داشت، و در صورت موفقیت در این زمینه حمایت های بیشتری از صنعت خودروسازی انجام می شود.

* تا صنعت خودرو خصوصی و رقابتی نشود، اتفاق مهمی نمی‌افتد

وی با اشاره به صحبت های وزیر صنعت در این مراسم گفت: تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید، خیلی اتفاق مهمی صورت نمی گیرد. البته منظور بنده این نیست که الان شما خیلی مشکل دارید، اما اگر اصطلاحاً از حالت نیمچه خصوصی دربیایید، هم عملکرد موفق تری خواهید داشت و هم به کارگران و مهندسان بیشتر رسیدگی می شود.

* قانون اصل ۴۴ در اجرا دچار سقط جنین شد

رییس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: متاسفانه قانون اصل ۴۴ در اجرا دچار سقط جنین شد و اصطلاحاً خصولتی ها به خاطر همین رفتار نادرست ایجاد شدند، بنابراین باید یک بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. حتی آقای روحانی نیز در هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید داشتند به این موضوع توجه می شود و قوه مقننه نیز در این راستا تاکید دارد.

وی خطاب به خودروسازان گفت: باید شما برنامه های مدت دار در زمینه خصوصی سازی ارائه کنید و همچنین سازمان گسترش نیز تکلیف این موضوع را روشن کند و ساماندهی لازم در خصوص سهام مختلف این گونه شرکت ها صورت گیرد.

لاریجانی ادامه داد: اینکه خودروسازان در زمینه ارائه وام گله داشتند، فکر می کنم اگر خودروسازان اصلاحات لازم را انجام دهند، بانک ها نیز کمک می کنند، هر چند که بانک ها نیز مسائل خاص خود را دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بخش قطعه سازی در صنعت خودروسازی اقدام خوب و اشتغالزایی بود. ارتقای تکنولوژی باید همواره مدنظر باشد و برنامه ریزی برای رونق صادرات قطعه نیز لحاظ شود. اینکه شرکت پژو در یک کشور سرمایه گذاری و اظهار می کند قطعات آن از سوی قطعه سازان ایرانی تامین شود نیز نکته قابل قبولی است، بنابراین باید به موضوع صادرات قطعات خودرو بیشتر توجه شود و داشتن این گونه ایده ها برای ما مهم است.

وی افزود: باید روند توسعه شرکت های خودروسازی به نحوی باشد که در حرکت کلی کشور از نظر ثروت زا کردن تاثیر داشته باشد و در این راستا موضوع مورد حمایت قرار می گیرد.

لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه برخی کشورها شیطنت و تحریم می کنند و تاثیرات روانی را در روند سرمایه گذاری ایجاد می کند، ولی مهمتر از این موضوع رسیدگی به وضعیت داخلی است، بعد از برجام با همه گرفتاری ها و بداخلاقی ها در بخش هایی گشایش هایی ایجاد شد، اما سیستم دیوانی کشور خیلی اصطلاحات لَخت و با تأنی تصمیم می گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مدیران کشور تلاش بیشتری داشته باشند چرا که گرفتاری های درونی کم نیست. ممکن است غربی ها و برخی کشورها شیطنت داشته باشند ولی مشکلات سرمایه گذاری باعث آزار بیشتر شده است و اصطلاحاً ایستگاه های اجازه گرفتن در سیستم اداری و بانکی وجود دارد و ممکن است فساد نیز به همراه داشته باشد، در این راستا شورایی تشکیل شد تا بخشنامه های زاید حذف شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت عمل در روند سرمایه گذاری لازم است، افزود: آقای اکبریان و کمیسیون صنایع نیز پیگیری ها و سختگیری های لازم را داشته باشند که چرا دستگاه های مختلف دریچه واحد در راستای جذب سرمایه گذاری ها را اجرا نکرده است و سرمایه گذاران دچار مشکل هستند.

* سرمایه‌گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی دو سال به دنبال کار باشد

لاریجانی ادامه داد: سرمایه گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی دو سال به دنبال کار باشد، البته شاید تعداد پرسنل زیاد اداری در کشور باعث شده تا کارهای جانبی بتراشند، اما در هر صورت باید روند سرمایه گذاری تسهیل شود چرا که ایرانیان زیادی در خارج از کشور و داخل علاقه مند به سرمایه گذاری هستند و ما در جلسات مختلف حرف های آنان را شنیده ایم، بنابراین سیستم دیوانی باید کمک های لازم را داشته باشد.

* تولید و صادرات رونق نیابد، اشتغالزایی و درآمد با افزایش روبه‌رو نمی شود

وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه بگذارد و موانع سرمایه گذاری را رفع کند، حتی اگر دولت نیز در این راستا اقدام نکرد، مجلس به این موضوع توجه می کند تا تولید و صادرات رونق یابد، چرا که اگر این موضوعات به ثمر نرسد، اشتغالزایی و درآمد با افزایش روبرو نمی شود.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: دوستان دولتی درخصوص رونق تولید و صادرات پیشنهادات خود را ارائه کنند، هر چند که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون صنایع و معادن نیز این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد، اما ما می خواهیم با کمک دولت و بخش خصوصی و نهادهای ذی ربط اقدامی انجام بدهیم که حتی در بودجه سال ۹۷ نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

* افزایش ۱۷درصدی تولید خودرو امسال تا پایان آبان‌ماه

در ادامه این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعه سازی کشور را در دستور کار داریم که اگر در بودجه ۹۷ مورد موافقت قراربگیرد رقم قابل توجهی تسهیلات به نوسازی صنعت ایران تعلق خواهد گرفت.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران راه پر فراز و نشیبی را سپری کرده است، افزود: ایران خودرو با سهم بیشتر در تولید، پیشتاز صنعت خودروسازی ایران است اما تاریخ نشان می‌دهد که باید گام‌هایمان را در این صنعت بهتر برمی داشتیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی درست جبران کنیم.

وی با اشاره به اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، گفت: تحقق این اهداف مقدور است و همین امسال تا پایان آبان ماه تولید خودرو ۱۷درصد افزایش داشته است.

شریعتمداری با بیان اینکه دولت باید سهم خود را در خودروسازی‌ها به صفر برساند، تصریح کرد: در این راستا ما برنامه ریزی برای خصوصی سازی واقعی در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را انجام داده ایم و اصلاً موافق خصولتی سازی نیستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع تأمین مالی خودروسازان، گفت: سیستم تامین مالی در کشور برای خودروسازان با مشکلات جدی مواجه است. در حال حاضر نیاز به چهار هزار میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه در گردش و تحقق اهداف پیش بینی شده در صنعت خودرو وجود دارد.

شریعتمداری افزود: یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی ما این است که ابر قطعه سازی در کشور نداریم و به همین خاطر برنامه سه ساله نوسازی صنعت قطعه سازی کشور را در دستور کار داریم که اگر در بودجه ۹۷ مورد موافقت قرار گیرد رقم قابل توجهی تسهیلات به نوسازی صنعت ایران تعلق خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما نیازمند شرکت‌های مشترک تجاری (joint venture) واقعی هستیم، گفت: اگر ما می خواهیم به سمت توسعه خودروسازی حرکت کنیم توجه به خروج خودروهای فرسوده باید مورد تأکید قرار گیرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو تولید در مقیاس اقتصادی است، گفت: تولید خودرو در یک کارخانه نباید کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد، بنابراین لازم است صرفه مقیاس تولید را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دستیابی به حداقل استاندارد در صنعت خودرو سازی را در اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: انتقال تکنولوژی و بومی سازی توان ساخت داخل باید با رعایت استانداردهای ایمنی انجام شود.

شریعتمداری با بیان اینکه برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز برنامه هایی مناسبی وجود دارد که در این مورد پیشنهادهای مناسبی در لایحه بودجه ۹۷ به مجلس ارایه شده است، اظهار داشت: اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی، ۱۰ هزار میلیارد ریال از سوی دولت و نصف این رقم از سوی بخش خصوصی نیز در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر لزوم نوسازی خودروهای فرسوده گفت: برای نوسازی خودروهای سنگین فرسوده تا ۸۵ درصد از طریق بودجه عمومی، یارانه پرداخت می شد که می توانیم از محل صرفه جویی انرژی شرایطی را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ایجاد کنیم.

* حمایت از صنعت خودرو نیازمند همکاری سه قوه است

رییس کمیسیون صنایع مجلس در مراسم بهره برداری از خط تولید دو محصول دنا پلاس توربوشارژ و ۲۰۷ صندوق‌دار گفت: بدنه کارشناسی دولت به دلیل آشنایی بیشتری که با آسیب ها و مشکلات موجود در این صنعت دارد، بیشتر از مجلس قادر است به ارائه لوایح اثربخش در صنعت خودرو و قطعه سازی اقدام کند و دولت باید در قالب ارائه لایحه، فرماندهی میدان حمایت از صنعت خودرو را در دست گیرد.

عزیز اکبریان بهترین راه حمایت از بخش خصوصی را رفع موانع سیستم بانکی، قاچاق کالا و مالیات بر تولید دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود حمایتی که ایران‌خودرو از سازندگان داشته صنعت قطعه سازی کشور آسیب دیده است در حالی که این صنعت با کمترین امکانات می تواند نقش مهمی در رقابت پذیری و حضور کشور در بازاهای جهانی ایفا کند.

وی افزود: دولت با حمایت از بخش خصوصی می تواند به راحتی و با هزینه ای کمتر اشتغال‌زایی کند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3706
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)