دوشنبه 1 ژانویه 2018 - 8:08

آیا دولت به‌راستی رقیب بخش خصوصی نیست؟

کدام استانداردها بوده که خودروهایی همچون پراید، ۴۰۵، ۲۰۶، انواع سمند، رانا و دنا و حتی وانت‌نیسان آبی دارند اما هیوندای i10 ندارد؟!

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز روزنامه دنیای خودرو به موضوع «الزامی شدن شش استاندارد جدید برای خودروهای داخلی» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو نوشت:

یک هفته پیش از این، سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای اجباری خودرو از ۵۵ به ۶۱ مورد خبر داد و لیستی از ۲۵ خودروی تولید یا مونتاژ داخل منتشر کرد که فاقد یک تا ۶ مورد از استانداردهای جدید هستند.

این اعلام که شرح جزئیات مربوط به این استانداردها را همراه نداشت، آن‌قدر شبهه‌برانگیز بود که برخی رسانه‌های دولتی در انعکاس خبر به‌جای عبارت «غیر استاندارد» به‌اشتباه از عبارت «بی‌کیفیت» استفاده کردند.

اما جالب‌تر از آن، برخورد هوشمندانه مردم و مشتریان بازار خودرو با این خبر در شبکه‌های اجتماعی بود که ابهامات بسیاری را درخصوص این اطلاعیه مطرح کردند و هدف اصلی آن را فشار بر روی خودروسازان خصوصی برای حمایت محصولات خودروسازان دولتی دانستند، زیرا تنها محصولاتی از خودروسازان دولتی در این لیست حضور داشتند که برخی از آن‌ها دستکم در یک‌سال اخیر تولید نداشته‌اند.

برای همگان سوال بوده و هست که دقیقا کدام استانداردها بوده که خودروهایی همچون پراید، ۴۰۵، ۲۰۶، انواع سمند، رانا و دنا و حتی وانت‌نیسان آبی دارند اما برخی محصولات باکیفیت این لیست که از برندهایی همچون هیوندای، جک و اف‌اِی‌دبلیو هستند و از پشتوانه رضایت مشتری برخوردارند، فاقد این استانداردها بوده‌اند؟!

نکته قابل تأمل و سوال‌برانگیز دیگر این است که هیچ‌کدام از محصولات چینی خودروسازان دولتی از برندهایی همچون برلیانس، چانگان، دانگ‌فنگ و… در این لیست وجود نداشتند.

نتیجه نظرسنجی اخیر ISQI نشون داده بود، نیمی از مشتریان بازار خودرو به خرید اقساطی سگمنت بالای ۵۰ میلیون بیشتر علاقه نشان می‌دهند و انگیزه آن‌ها نیز ارزش خرید خودروهای این سگمنت نسبت به محصولات خودروسازان دولتی است.

استنباط مشتریان بازار خودرو این بود که قرار است دولتی‌ها به بهانه استانداردسازی، خودروسازان خصوصی رو از میدان به در کنند و برخی از محصولاتی که در این سال‌ها مقبول بازار بوده، به همین دلیل در این لیست گنجانده شده است. این استنباط نقطه مقابل شعار دولت‌هاست که «ما رقیب بخش خصوصی نیستیم».

نکته عجیب دیگر قابلیت تطبیق‌پذیری خودروهای پرتیراژی همچون پراید و ۴۰۵ و نیسان آبی و… با استانداردهای جدید است. از یاد نبریم که تولید خودرویی همچون ریو بدین خاطر در ایران متوقف شد که «کیا» با نصب ایربگ روی آن مخالفت کرد و گفت روی این نسخه چنین چیزی پیش‌بینی‌نشده و قابل تطبیق نیست!

و جالب است که در آیین‌نامه جدید واردات خودرو نیز که دو سه روزی از ابلاغ آن می‌گذرد، به اسم جبران مافات خروج ارز، تعرفه را افزایش داده‌اند و راه را برای محصولات فرانسوی جدید خودروسازان داخلی باز کرده‌اند تا با کمترین داخلی‌سازی از پرداخت تعرفه معاف شوند و از قیمت رقابتی‌تری در مقایسه با نمونه‌های وارداتی مشابه از لحاظ فنی و کیفی برخوردار باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3964
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)