دوشنبه 19 ژوئن 2017 - 2:38

پایان سال ۹۸؛ موعد اتمام هدررفت گاز فلرهای پارس جنوبی

کاهش مشعل‌سوزی و خاموشی یکی از فلرهای در پالایشگاه اول پارس جنوبی از مهم ترین دستاوردهای بخش پالایش گاز در سال ۱۳۹۵ بود.

پایان سال ۹۸؛ موعد اتمام هدررفت گاز فلرهای پارس جنوبی

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: پایان سال ۱۳۹۸، همه فلرها (مشعل ها) در پالایشگاه‌ های پارس جنوبی با استفاده از آخرین فناوری ها خاموش می شوند.

به گزارش نگاه اقتصادی از شرکت ملی گاز، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز دراین باره گفت: هدف اولیه طراحی مشعل‌ها تخلیه فوری مجموعه گازهای داخل پالایشگاه برای عبور از بحران یا تخلیه گازها حین راه‌اندازی و از کاراندازی (تعمیر اساسی) بوده است.

غلامرضا بهمن‌نیا افزود: اما اکنون این هدف تغییر کرده است و با طراحی فناوری های نوین، تلاش کردیم در نخستین گام به سوی کاهش مشعل‌ سوزی در مبداء یعنی سوزاندن گازهای اضافه ‌ای برویم که در شرایط طبیعی به مشعل فرستاده می‌شد.

بهمن‌نیا ادامه داد: دلیل کاهش مشعل‌سوزی آن نیست که تخلیه و ارسال گازهای مازاد در شرایط اضطراری نیز کاهش یافته باشد اما از آنجا که این مساله (تخلیه و ارسال گازهای مازاد در شرایط اضطراری) به هرحال وجود خواهد داشت، این کار را در مواقع اضطراری از طریق همان فلر خاموش انجام می‌دهند که در موقع لزوم با یک جرقه روشن و پس از پایان کار دوباره خاموش می‌شود.

به گفته وی، در پالایشگاه اول پارس جنوبی، نوعی روش کاهش گازهای مازاد در مبداء استفاده شد که بسیار خوب جواب داد و موفق شدیم از ۲ کمپرسور موجود در سرویس، یکی از کمپرسورها را از سرویس خارج کنیم. بدین ترتیب ظرفیت یکی از فلرها را کاهش و به صفر رساندیم تا خاموش شود.

قرار است برای فازهای ۲، ۳ و ۱۲ از فناوری دیگری یعنی برگرداندن گازهای مازاد به داخل فرآیند خوراک گاز استفاده شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=434
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)