سه‌شنبه 20 ژوئن 2017 - 18:39
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نگاه اقتصادی عنوان کرد:

الزام شهرداری‌ها به اجرای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: سند TOD مبنای استعلامات بلندمرتبه‌سازی از شورای عالی شهرسازی خواهد بود.

الزام شهرداری‌ها به اجرای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) خبرداد و گفت: این سند نقطه عطفی در همکاری بین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل درون و برون شهری است.

به گزارش نگاه اقتصادی، مهرداد تقی‌زاده در یک نشست خبری اظهار داشت: این سند پس از یک سال کار کارشناسی در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای عالی ترابری کشور به تصویب رسیده و هدف اصلی آن، توسعه مبتنی بر حمل‌‌ونقل همگانی و جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی‌های اداری، تجاری و مسکونی به‌صورت پراکنده و متمرکز کردن بلندمرتبه‌سازی‌‌ها در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار نگاه اقتصادی درباره ضمانت اجرایی این سند در مجاب کردن شهرداری‌ها برای تخطی نکردن از آن، بیان کرد: همان طور که در شرح خدمات مشاورین شهرسازی آمده است، بخشی از استعلامات لازم برای بلندمرتبه‌سازی‌ها باید از شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت کشور گرفته شود که نظارت لازم بر لحاظ شدن مفاد این سند در چنین استعلاماتی را خواهند داشت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: هم‌اکنون چارچوب و نقشه راه TOD در قالب ۱۳۰ صفحه تهیه شده است تا با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها زمینه اجرای این سند در شهرهای بزرگ کشور فراهم شود.

وی توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی را یکی از ارکان اصلی توسعه شهرها ذکر کرد و ادامه داد: شهرسازی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه حمل‌ونقل غیرموتوری مبتنی بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و نیز الگوی شهرهای ریل‌پایه در برنامه‌ریزهای شهری و منطقه‌ای باید مورد توجه جدی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل شهری قرار گیرد.

تقی‌زاده تاکید کرد: ایجاد یکپارچگی در حوزه توسعه شهری و منطقه‌ای با حمل‌ونقل همگانی منجر به ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می‌شود و اجرای این سند در راستای اهداف توسعه پایدار و بازآفرینی شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به مزایای اجرای TOD اشاره کرد و افزود: تشویق مردم برای استفاده از حمل‌‌ونقل عمومی، افزایش توجیه اقتصادی در حمل‌ونقل همگانی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز از مزیت‌های اجرای این سند در کشور است.

معاون وزیر راه وشهرسازی، افزایش ارزش ملک در کنار ایستگاه‌های حمل‌‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های ساخت پارکینگ در نتیجه امکان جذب سرمایه‌گذاران و تبدیل مناطق اطراف ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی به محلی برای تفریح و گردش خانواده‌ها را از دیگر مزیت‌های اجرای این سند اعلام کرد.

وی درباره‌ آخرین وضعیت اجرایی این سند توضیح داد: معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی حداکثر یک ماه بعد از تاریخ ابلاغ این مصوبه راهنمای ملی آن را با همکاری معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، راه آهن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید و مرکز تحقیقات تهیه و به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کند.

تقی‌زاده اضافه کرد: برای شهرهایی که در مرحله تهیه یا بازنگری طرح‌های توسعه و عمران در مقیاس ملی هستند این برنامه باید مبنای اصلی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ظرف مدت شش ماه شرح خدمات این برنامه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت کشور بازنگری و اصلاح شده بر مبنای برنامه‌ریزی در طرح‌های جدید قرار می‌گیرد. در این بین تعیین کریدورهای حمل و نقل نیز باید با ملاحظه چشم‌اندازهای توسعه باشد و در جریان بررسی‌ها لحاظ شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره‌ شهرهایی که در اولویت اجرای TOD هستند اما بازنگری طرح‌های بالادست آنها در دستور کار نیست نیز اظهار کرد: این شهرها می‌توانند طرح موضوعی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی را توسط اداره کل راه و شهرسازی شهرداری‌ها و شرکت عمران شهرهای جدید تهیه کنند و در دستور کار قرار دهد. همچنین تمام سازمان‌ها مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط موظفند تسهیلات لازم برای اجرای این طرح را تامین کنند.

وی در پایان گفت: با اجرای نهایی این طرح سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی در رویکردی ملی به‌عنوان زیربنای توسعه تعریف می‌شود و می‌توان این اولویت را که با اجرای این برنامه‌ها فضای شهر زنده بماند و مراکز حمل‌ونقل عمومی محور آن باشد، در دستور کار قرار داد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=477
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)