سه‌شنبه 6 مارس 2018 - 2:10

پایان چشمه هزاران ساله/ چشمه‌علی کاملا خشکید (+عکس)

چشمه‌علی – نوستالژی اهالی و بچه‌های قدیم شهر ری و آنان که نیاکانشان در گورستان مجاور آن (ابن بابویه) خفته‌اند – به تمامی خشکید.

چشمه‌علی – نوستالژی اهالی و بچه‌های قدیم شهر ری و آنان که نیاکانشان را در گورستان مجاور آن (ابن بابویه) به خاک سپرده‌اند – به تمامی خشکید.

به گزارش نگاه اقتصادی، این چشمه که در منطقه ۲۰ شهر تهران واقع شده و تاریخچه آن به هزاره چهارم و حتی ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد، در ایران باستان “سورینی” (سورنا) خوانده می‌شده و در کنار معبد آناهیتا قرار داشته است.

بچه‌های منطقه شهر ری در گذشته برای آب‌تنی به چشمه‌علی می‌رفتند و اهالی منطقه نیز که آب آن را مقدس می‌دانستند، در ایام پیش از نوروز فرش‌های خود را در آن آب می‌کشیدند با این نیت که ناپاکی را از زندگی خود دور کنند اما چشمه‌علی اکنون دیگر هیچ آبی ندارد.

گرچه چنین پدیده‌هایی به مرور رخ می‌دهد اما شهریورماه امسال مدیر اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها (ایسنا) از پایین آمدن ناگهانی دبی (آبده) آب در این چشمه طی یکی‌دو روز خبر داده بود.

امیرمصیب رحیم‌زاده همچنین از ضرورت مکاتبه میراث‌فرهنگی با دیگر دستگاه‌های دولتی و درخواست انجام مطالعات دقیق زمین‌شناسی در این منطقه برای علت‌یابی این پدیده سخن گفته بود که بنا بر شواهد و ظواهر یا تاکنون انجام نشده یا بی‌نتیجه بوده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4839
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)