چهارشنبه 28 ژوئن 2017 - 22:58

سهم ۴۲درصدی صنعت و معدن از سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام

از ۸۳ طرح پیش بینی شده، ۴۰ مورد با مجموع سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده است

سهم ۴۲درصدی  صنعت و معدن از سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴۲ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب‌شده پس از برجام در بخش صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

به گزارش نگاه اقتصادی، افروز بهرامی اظهار داشت: از دی ماه ۱۳۹۴در پی اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۱۶۵ طرح در کل بخش‌های اقتصادی کشور به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری خارجی رسید و بخش صنعت، معدن و تجارت با جذب پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۸۳ طرح، ۴۲ درصد از مجموع کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب‌شده را به خود اختصاص داد.

بهرامی گفت: اکنون از ۸۳ طرح پیش بینی شده، ۴۰ مورد با مجموع سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری رسیده و بقیه با حجم سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در حال پشت سرگذاردن مراحل اجرایی است.

این مسوول اعلام کرد: برخی گروه‌ها از این داده ها انتقاد می کنند و آن را زیر سوال می برند اما این قراردادها، نهایی شده است یا در مراحل اجرایی قرار دارد و ارقام اعلام شده به طرح‌هایی مربوط نمی شود که در مرحله مذاکرات قرار دارند و این موارد در این آمار گنجانده نشده است.

وی یادآوری کرد: بر اساس گزارش آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۶۴درصدی نسبت به سال پیش از آن، به سه میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار رسید.

بهرامی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس همین گزارش، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کل جهان با کاهش همراه بود و میزان این کاهش در کشورهای در حال توسعه رقمی بالغ بر ۱۴درصد شد که این موضوع گویای عزم راسخ و همت دولتمردان در چارچوب جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

* رویکرد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سمت استان های کشور

بهرامی درباره دیگر ویژگی‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب شده در بخش صنعت، معدن و تجارت در دولت تدبیر و امید پس از برجام گفت: برخلاف گذشته که سرمایه‌گذاری‌های جذب‌شده بیشتر به استفاده از مزیت مواد اولیه معطوف بود و بر پایه پتروشیمی و فلزات پایه قرار داشت، اکنون سرمایه ‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در دامنه گسترده‌تری از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری تمایل دارند.

وی افزود: نکته مهم دیگر تغییر تمرکز سرمایه‌گذاری‌های خارجی از استان‌های توسعه‌یافته و صنعتی مانند تهران، آذربایجان شرقی و خراسان به سایر استان‌های کشور است.

به گفته این مسوول، وضعیت سرمایه گذاران در ایران نیز تغییر کرده است و اسپانیا و آلمان در رده‌های اول و دوم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته اند و چین که در گذشته بزرگ ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران بود، اکنون در رده سوم قرار دارد.

* راهبرد وزارت صنعت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی، انتقال دانش و انجام تحقیق

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، انتقال دانش و فناوری، انجام تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های خارجی در داخل کشور و انتقال دانش مدیریتی است.

به گفته وی، صادرات دستکم ۳۰ درصد محصولات تولید شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی از الزام های فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در این بخش است.

همچنین یکی از مهم‌ترین راهبردها و برنامه‌هایی که در چارچوب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستور کار دفتر سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، تبدیل فرصت‌های تجاری (واردات) به سرمایه‌گذاری است که تلاش می شود تولیدکننده‌ها و برندهایی که بیش از ۱۰ درصد واردات یک محصول به کشور را در اختیار دارند، با اتخاذ سیاست‌های مناسب و مذاکره، به سرمایه‌گذاری مستقیم در زمینه تولید آن محصول در کشور ترغیب و مجاب کنند.

* نقش ویژه نظام بانکی در جذب سرمایه گذاری خارجی

این مسوول وزارت صنعت تاکید کرد کسب موفقیت بیشتر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، به تلاش و همراهی همه جانبه تمام بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند است.

وی بر لزوم تطبیق زود‌تر ضوابط و استانداردهای بانکی کشور با ضوابط و استانداردهای جهانی، توسعه ابزارهای مالی، کاهش ریسک اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار در کشور تاکید کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=551
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)