جمعه 3 آگوست 2018 - 15:38

احتمال پرداخت وام ۱۶۰میلیونی به خانه‌های ۲۰ ساله

مدیرعامل بانک مسکن گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد کردیم در اوراق امتیاز حق تقدم سقف وام به ۸۰ میلیون تومان یعنی به سطح وام خانه اولی‌ها افزایش یابد.

مدیرعامل بانک مسکن از دو پیشنهاد پرداخت وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه های با عمر ۲۰ سال و نیز افزایش سقف تسهیلات اوراق از ۶۰ به ۸۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه افتتاح گالری آثار هنرمندان در شهر جدید اندیشه اظهار کرد: به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم شرط حداقل مدت صدور پروانه ساختمانی را از ۱۵ به ۲۰ سال افزایش دهد. با این طرح دامنه واحدهایی که می توانند از تسهیلات مسکن یکم استفاده کنند افزایش می یابد. اخیرا این پیشنهاد را داده ایم و هنوز بانک مرکزی به ما جواب نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پیشنهاد منجر به افزایش قیمت‌ها نمی شود؟ گفت: افزایش قیمت چندان چشمگیر نخواهد بود؛ چرا که دامنه افزایش می یابد و عرضه بیشتری صورت می گیرد.

رحیمی انارکی درباره میزان سرمایه های انباشته شده در صندوق پس انداز مسکن یکم اظهار کرد: هنوز وضعیت مصارف و منابع صندوق بسیار مناسب است.

وی گفت: کار دیگری که در دستور قرار داده ایم این است رقم تسهیلات از طریق اوراق را به سطح وام خانه اولی ها برسانیم. یعنی به همان میزانی که در سه گروه تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می‌شود، در اوراق امتیاز حق تقدم تسهیلات نیز اتفاق بیفتد؛ بدین ترتیب که سقف این وام از ۶۰ به ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. این پیشنهاد هم به بانک مرکزی ارایه شده است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: انتظار داریم مردم بتوانند بخشی از قدرت خرید از دست رفته را به این طریق جبران کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای افزایش تسهیلات ساخت یا کاهش رقم سود این تسهیلات تمهیداتی در نظر دارید؟ گفت: سود این تسهیلات بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است. هم اکنون سیاستگذاری ما این است که تسهیلات را به سازندگان حرفه ای و کسانی که گواهی صلاحیت و پروانه های ساخت و ساز دارند پرداخت کنیم.

به گفته وی بالا بردن سقف در صندوق پس انداز مسکن یکم مستلزم در نظر گرفتن چند محدودیت اساسی است؛ اولین محدودیت، توانایی پرداخت قسط است. محدودیت دیگر نیز به تامین کسری منابع مربوط می شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5973
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)