یکشنبه 30 سپتامبر 2018 - 10:18
راهکار وزیر صمت برای مدیریت هزینه‎های سربار و و اصلاحات ساختاری صنعت خودرو

واگذاری شرکت‎های زیرمجموعه خودروسازان در اولویت قرار گیرد

شریعتمداری گفت: این‎که خودروسازان، شرکت‎های زیرمجموعه غیرمرتبط داشته باشند یا شرکت‌های مرتبطی که به ناکارآمدی آن‎ها منجر شود، باید اصلاح شود.

طی دو دهه اخیر صنعت خودروسازی کشورمان آبستن حوادث زیادی بوده است؛ در وهله اول تصمیم گرفته شد دو خودروساز بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند اما خصوصی‎سازی آن‌ها با حواشی بسیاری روبه‎رو شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، خودروسازان بزرگ به‎صورت واقعی خصوصی نشده و شبه‎دولتی مانده‎اند.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از اقتصاد خودرو، به‎رغم آن‎که دولت تنها کمتر از ۲۰ درصد سهام خودروسازان را در اختیار دارد اما تصمیمات اصلی در شرکت‌های خودروسازی بزرگ توسط وزارت صنعت اتخاذ شده و سود و زیان آن‎ها به پای دولت نوشته می‎شود. این در حالی است که یکی از مشکلات کنونی و ساختاری دو خودروساز بزرگ کشور، هزینه سربار بالا و حجم وسیعی از شرکت‎های زیرمجموعه است.

بسیاری از صاحب‎نظران بر این اعتقادند که یکی از راه‎های اساسی کاهش قیمت در بازار خودرو، کاهش هزینه خودروسازان است. در همین زمینه وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این‎که وجود شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازان بزرگ، به منظور تکمیل زنجیره ارزش و افزایش بهره‎وری بوده است، گفت: «این‎که خودروسازان، شرکت‎های زیرمجموعه غیرمرتبط داشته باشند یا حتی شرکت‌های زیرمجموعه مرتبط به ناکارآمدی آن‎ها منجر شود، درست نیست و باید اصلاح شود.»

* ضرورت رهایی خودروسازان از زیرمجموعه‎های زیان‎بار

اشاره محمد شریعتمداری به انبوه شرکت‌هایی است که بخش بزرگی از هزینه‌های سربار شرکت مادر را تشکیل می‌دهند، شرکت‌هایی که در زمان‌ تنگناهای اقتصادی اثرگذاری سوء خود را بیشتر نشان می‌دهند و باعث می‌شوند تا شرکت مادر نیز ناکارآمد به نظر بیاید.

البته در این خصوص باید اذعان داشت که شرکت‌های خودروساز نیز بی‎تقصیر نیستند؛ سال‌های سال است که بسیاری از این شرکت‌ها تنها زیان تولید کرده‌اند اما خودروسازان برنامه‌ای برای خلاص‎شدن از این شرکت‌ها نداشته‌اند.

به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه خودروسازان باید یک ریزش اساسی در بحث شرکت‌های زیر مجموعه خود به وجود بیاورند. وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: «یکی از اولویت خودروسازان باید چابک‎سازی و واگذاری شرکت‎های ناکارآمد زیرمجموعه باشد.»

* تأثیر کاهش هزینه‎های سربار بر قیمت تمام‎شده

وزیر صنعت همچنین در خصوص قیمت خودرو عنوان کرد: «قیمت کنونی در بازار دارای حباب است و یکی از نظریه‎های پیشنهادی برای کاهش قیمت، فروش خودرو توسط خودروسازان با درصدی کمتر از قیمت بازار است.» وی با اشاره به تجربه موفق دهه ۸۰ در این زمینه تاکید کرد: «این نظریه باید توسط صاحب‎نظران و نهادهای مرتبط مورد بررسی همه‎جانبه قرار گیرد اما قطعا در صورت تایید این راهکار، زمینه دلال‎بازی و رانت خواری از بین می‎رود و قیمت‎ها کاهش می‎یابد.»

بر اساس این گزارش، خودروسازان باید واحدهای اقماری که درحال‎حاضر در اختیار دارند، را واگذار کنند. اما باید دید که آیا وزارت صنعت برای واگذاری این شرکت‌ها برنامه‌ای دارد یا خیر، وزارتخانه‌ای که در بسیاری از موضوعات ورود کرده و البته تصمیمات اشتباهی نیز داشته است، حال باید برای جبران افزایش هزینه‌ها و همچنین افزایش زیان ناشی از شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان، ورودی سنجیده داشته باشد.

در صورتی که شرکت‌های زیان‌ده از بدنه خودروسازان جدا شوند، امید می‌رود ‌هزینه‌های مترتب بر تولید نیز کاهش یابند و تأثیر این کاهش را بر قیمت تمام‎شده خودرو نیز شاهد باشیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7032
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)