پنج‌شنبه 25 اکتبر 2018 - 5:31

افزایش قیمت مسکن بازگشت‌ناپذیر است

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم در پاسخ به نگاه اقتصادی یکی از لازمه‌های فعالیت موفق در بازار رکودی اما رقابتی صنعت ساختمان را مهار تطویل زمان ساخت دانست.

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۳هزار میلیارد تومانی این گروه در حوزه‌های مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی و ورزشی، مجموع متراژ کارگاه‌های در حال فعالیت این پروژه‌ها را ۲۸۰هزار مترمربع اعلام کرد و اظهار داشت: «مهم‌ترین این پروژه‌ها، مجموعه عظیم مگاپارس است که نقطه‌عطفی در فضای تجاری‌تفریحی و فرهنگی شرق تهران خواهد شد. پروژه تجاری اداری نگین میرداماد و پروژه‌های مسکونی نگین بوکان و نگین جماران نیز از دیگر پروژه‌های در حال ساخت شرکت است.»

به گزارش نگاه اقتصادی، امید علیجانی که در حاشیه یک نشست خبری در نمایشگاه «کیش‌اینوکس‌» سخن می‌گفت، افزود: «دامنه فعالیت ما عمدتا تهران و دیگر کلا‌ن‌شهرهای کشور است و پروژه‌هایی را نیز در مشهد، اردبیل، بندرعباس و ماهشهر در دست اجرا داریم.»

وی در ادامه به تشریح وضعیت بازار مسکن پرداخت و بیان کرد: «با افزایش ۷۳ درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران و نیز رشد بیش از ۴۰ درصدی قیمت در دیگر کلانشهرها در شهریور ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل، قدرت خرید بخش تقاضا کاهش محسوسی داشته و منجر به انصراف بسیاری از مشتریان مصرفی از خرید شده است.»

وی افزود: «کاهش قابل توجه توان خریداران به حدی بوده که براساس گزارش بانک مرکزی، حجم معاملات ماهانه مسکن در شهریور ۱۳۹۷ کمترین میزان خود را در چهار سال اخیر درک کرده است. در بازار واحدهای تجاری نیز بحران خرید و فروش به دلیل حجم غیرمتعارف عرضه، برهم خوردن سرانه تجاری کلان‌شهرها و همچنین نامتناسب بودن قیمت خرید این واحدها با میزان درآمد بهره‌برداران، پیش‌تر از کاربری مسکونی تحت تاثیر فضای کلان کشور قرار گرفته و از جذابیت آن نزد خریداران به‌شدت کاسته شده است. کاربری‌های دیگر صنعت ساختمان نیز شرایط مشابه‌ای در بخش تقاضا دارند.»

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم ادامه داد: «در کنار بخش تقاضا، بخش عرضه نیز تا سال ۱۳۹۶ با رکودی عمیق مواجه بوده و پس از آن نیز با افزایش هزینه‌های تولید مواجه بوده است که از جمله این موارد می‌توان به افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت زمین، ۲۰ درصدی دستمزدها، ۷۰ درصدی مصالح، ۲۵ درصدی هزینه‌های اخذ پروانه و مالیات بر فروش اشاره کرد.»

وی با اشاره به نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در بازار مسکن، گفت: «۷۱ درصد تقاضا در تهران برای واحدهای میان‌درآمدی با متراژ زیر ۱۰۰ مترمربع است، اما تنها ۱۲ درصد واحدهای ساخته‌شده زیر ۱۰۰ مترمربع بوده است. بدین‌ترتیب و با توجه به جهش شدید قیمت پیش‌بینی می‌شود کوچ افراد به شهرک‌های اقماری کلان‌شهرها بیش‌تر شود که افزایش قیمت واحدهای مسکونی آن‌ها را در پی خواهد داشت.»

علیجانی افزایش قیمت در بخش مسکن را بازگشت‌ناپذیر خواند و افزود: «همواره با افزایش یک‌باره و شدید قیمت مسکن، ابتدا تقاضای سرمایه‌ای از بازار خارج می‌شود و سپس تقاضای مصرفی. اما در جهش اخیر قیمت، برای اولین بار ابتدا تقاضای مصرفی از بازار خارج شد.»

به گفته وی، بنا بر آمار بانک مرکزی، میزان معاملات ثبت‌شده تهران که در نیمه دوم ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۹۷ روند صعودی داشته، از خردادماه روندی کاملاً نزولی به خود گرفته و در شهریورماه تقریباً به کمترین میزان خود در ۵ سال اخیر رسیده است.

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم با بیان این‌که تحلیل عملکرد شرکت‌های معتبر ساختمانی دنیا نظیر EMAAR در امارات، EVERGRANGE در چین و UDC در قطر نشان می‌دهد، نسبت نقدینگی به سود عملیاتی در این شرکت‌ها حدود ۴۰ درصد بوده است، آینده بازار مسکن در ایران را تحت تاثیر یکپارچه و توأمان متغیرهایی ازجمله تناسب نوع عرضه با تقاضا، قیمت ارز، جهت‌گیری پول‌های سرگردان بازار و سیاست‌های دولت ازجمله ارتقای سقف تسهیلات بانکی و تصویب و اجرای قوانین مالیاتی ازجمله مالیات بر خانه‌های خالی و اراضی بایر و معافیت‌های مالیاتی تشویقی برشمرد.

وی افزود: «شرکت‌ها برای بقا و توسعه در این بازار، نه‌تنها در سبد محصولات خود ترکیبی متوازن با رویکرد مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند، بلکه به لحاظ درآمدی میان خطوط مختلف کسب‌و‌کار، نوعی تعادل به‌وجود می‌آورند. این متوازن‌سازی را می‌توان براساس زمان فعالیت در پروژه طبقه‌بندی کرد که شامل پروژه‌های کمتر از ۲ تا ۳سال مانند خدمات نوسازی و بازسازی، پیمانکاری و خرید و توسعه و فروش اراضی، پروژه‌های کمتر از ۵ سال یعنی ساخت و فروش کاربری‌های مختلف و پروژه‌های بالای ۵ سال همچون ساخت و بهره‌برداری در کاربری‌هایی همچون گردشگری و تفریحی و زیرساخت‌های شهری و نیز خرید سهام و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها می‌شود.»

علیجانی در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص ضرورت بهینه‌سازی سیستم‌های و روش‌های فروش در صنعت ساختمان گفت: «در گذشته امکان آغاز پیش‌فروش در مرحله فونداسیون وجود داشت و به‌عنوان مثال اگر زمان‌بندی ۲ ساله یک پروژه به ۵ سال نیز می‌رسید، باز هم خریدار سود می‌کرد اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد و بازار نیز به‌رغم رکود بسیار رقابتی شده است. از سوی دیگر، نهاده‌های تولید نیز همپای قیمت مسکن رشد قیمت داشته‌اند. بنابراین فعالیت در بخش صنعت ساختمان نیاز به رصد مداوم و مهار تطویل زمان ساخت دارد.»

وی در پاسخ به پرسش دیگر نگاه اقتصادی درخصوص به‌کارگیری روش‌های نوین تأمین در صنعت ساختمان، اظهار داشت: «روش‌هایی همچون بهره‌گیری از اوراق صکوک و اجاره در این صنعت، چندان اقبالی نداشته است.»

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7394
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)