دوشنبه 3 جولای 2017 - 18:26

امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه

سهم توتال در این پروژه ۵۰٫۱، سی‌ان‌پی‌سی ۳۰ و پتروپارس ایران ۱۹٫۹ درصد تعیین شده است.

امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه

قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس پس از هفت ماه از امضای موافقنامه امضای اصولی (HOA) فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵، امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه) قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیأت وزیران امضا کردند.

سهم توتال در این پروژه ۵۰٫۱، سی ان پی سی ۳۰ و پتروپارس ایران ۱۹٫۹ تعیین شده است.

این قرارداد چهار میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلاری با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و پاتریک پویان، مدیرعامل توتال به عنوان رهبر کنسرسویم ایرانی-فرانسوی- چینی توسعه دهنده فاز ۱۱ پارس جنوبی و سید حمید اکبری، مدیرعامل پتروپارس و لو، مدیرعامل شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) امضا شد.

با امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که با به ثمر رسیدن آن، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده می‌شود، پرونده پارس جنوبی بسته می شود.

توجه به موضوع ازدیاد برداشت از طریق به‎کارگیری فناوری‌های مدرن و پیشرفته از مزیت‌های طرح توسعه فاز ۱۱ است، به‎طوری که برای نخستین بار در میدان گازی پارس جنوبی، استفاده از تاسیسات تقویت فشار هدف‌گذاری شده است. پیش بینی می شود فاز ۱۱ به مرکز انتقال فناوری‌های روزآمد پارس جنوبی بدل شود.

تاکید بر تامین همه منابع مالی طرح از سوی پیمانکار و جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از دیگر دستاوردهای توسعه فاز ۱۱ در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی خواهد بود.

برجسته‎ترین نقطه قوت این طرح توسعه‌ای، افزایش مشارکت‌های بین المللی شرکت‌های ایرانی به عنوان مسیری برای انتقال فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف به ویژه ازدیاد برداشت و ساخت تجهیزات است.

* نتیجه اجماع ملی

وزیر نفت در آیین امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را نتیجه اجماعی ملی دانست.

بیژن زنگنه با بیان این که امروز روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران است، اظهار کرد: امیدوارم با امضای این قرارداد مرحله جدید در صنعت نفت و توسعه آن رقم بخورد.

وی ضمن خوشامدگویی به میهمانان این مراسم، امضای این قرارداد را دستاورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت دانست و یادآور شد: پیش از انتخابات، خبرنگاری از من پرسید آیا قراردادهای نفتی امضا می‌شود یا خیر؟ که پاسخ دادم، ۲۹ اردیبهشت مردم تصمیم می‌گیرند که قراردادها و سیاست‌های نفتی ایران ادامه یابد یا نه.

وزیر نفت ادامه داد: مردم در ۲۹ اردیبهشت، قاطعانه تصمیم گرفتند سیاست‌های نفتی ما با وجود همه صحبت‌هایی که شد، ادامه یابد؛ آقای رئیس جمهوری هم ادامه همین مسیر را به ما اعلام کردند.

زنگنه امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی را به مردم ایران، مقام معظم رهبری و رییس جمهوری تبریک گفت و افزود: با حمایت رهبری و سیاست‌های کلی و تدابیر ایشان ما در چنین موقعیتی نمی توانستیم باشیم.

* راه طولانی و فرساینده ای طی شد

وی با بیان این که ما راه طولانی و فرساینده ای را تا به امروز طی کردیم، تصریح کرد: اما روش ما این است که جوانانه و با نشاط کارمان را ادامه دهیم.

وزیر نفت با اشاره به این که آنچه که امروز امضا می‌شود نوعی سرمایه گذاری خارجی است که حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری در آن انجام می شود، اظهار کرد: ما در این مسیر به هیچ وجه پیشتازی توتال را در پروژه های نفتی ایران فراموش نمی‌کنیم.

زنگنه در این مراسم با گرامیداشت یاد کریستوف دومارژری، مدیرعامل پیشین شرکت توتال یادآور شد: ایشان دوست صمیمی ایران و صنعت نفت بود که متأسفانه در حادثه‌ای جان خود را از دست داد.

وی همچنین از شرکت سی ان پی سی قدردانی کرد و گفت: همیشه گفته‌ام ما دوستان روزهای سخت تحریم را هرگز فراموش نمی کنیم و این شرکت از دوستان ما در روزگار سخت و از شریکان راهبری ما پس از تحریم خواهد بود.

* بازتاب صدای انتقاد مخالفان، افتخار دولت است

وزیر نفت با اشاره به این که ما با صبوری زیاد در سه سال و نیم گذشته توانستیم یک ساختار و الگوی جدید قراردادی را با قابلیت پذیرش برای شرکت‌های بین المللی و انتقال فناوری و منابع مالی به کشور تصویب کنیم، گفت: تصویب این الگوی جدید قراردادی با یک اجماع ملی صورت گرفته است.

زنگنه با تأکید براین که امروز بر سر الگوی جدید قراردادهای نفتی یک اجماع ملی وجود دارد، افزود: اگرچه ممکن است عده ای مخالف باشند؛ که طبیعی است.

وی بازتاب صدای انتقاد مخالفان را نشانه افتخار دولت دانست و اظهار کرد: دولت این حق را قائل است که مخالفان هم بتوانند صحبت کنند.

نیاز ۲۰۰ میلیارد دلاری صنعت نفت به سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه

وزیر نفت با بیان این که این نخستین قراردادی است که در قالب الگوی جدید امضا می‌شود، تأکید کرد: همه مراحلی که برای دریافت مجوزهای امضای این قرارداد لازم بوده است ازسوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت دریافت شده است.

زنگنه با اشاره به این که ما در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت نیاز داریم، گفت: از این میزان ۱۳۰ میلیارد دلار برای بخش بالادستی و بقیه برای بخش پایین دستی است.

وی در ادامه با بیان این که از این مبلغ می توان به جرأت گفت که بیش از ۷۰ درصد آن را می توان از منابع خارجی تأمین کرد، تصریح کرد: ما به سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم و دورنمایی که برای صنعت نفت ترسیم شده رسیدن به تولید قریب به ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در پایان برنامه ششم است.

وزیر نفت اولویت را میدان های مشترک اعلام کرد و گفت: مناقصه میدان آزادگان در جریان است.

* مانعی برای حضور شرکت های آمریکایی قائل نیستیم

زنگنه افزود: امیدواریم همکاران اروپایی و آسیایی ما حضورشان را در ایران فعال تر کرده و پس از امضای این قرارداد کارهای خود را برای امضای قرارداد با ایران تسریع کنند.

وی با بیان این که همکاری با شرکت‌های چینی و روس در برنامه راهبردی ما وجود دارد، ادامه داد: البته مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی قائل نیستیم و دولت خودشان برایشان محدودیت اعلام کرده است.

زنگنه گفت: ما در ۱۱۰ سال حضور در بازارهای جهانی نفت همواره خود را به امنیت عرضه انرژی در سطح جهان متحد دانسته و همواره به آن وفادار بوده ایم.

وزیر نفت انتقال فناوری در سطوح مختلف را از مهمترین بحث های امروز اعلام و تصریح کرد: تقویت ساخت داخل بسیار مهم است و ما از امروز، هم از پتروپارس و هم از شرکت‌های دیگر ایرانی انتظار داریم از فرصتی که این قرارداد برای آنها ایجاد می‌کند، استفاده کنند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=746
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)