دوشنبه 25 فوریه 2019 - 5:15

۷ خودرو کپی‌برداری‌شده از خودروهای موفق دنیا که در ایران می‌توانید بخرید!

بدل ها همیشه مورد توجه هستند! از زیورآلات بدل تا بدل ایرانی لیونل مسی! اما در صنعت، این موضوع به شکل پر رنگی وجود دارد.

بدل ها همیشه مورد توجه هستند! از زیورآلات بدل تا بدل ایرانی لیونل مسی! بدل سازی اکنون وارد دنیای سلبریتی ها هم شده است. اما در صنعت، این موضوع به شکل پر رنگی وجود دارد. بدون شک چینی ها را می توان سلطان کپی برداری و بدل سازی در جهان دانست!

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از اسب بخار، این مردمان سخت کوش از هر کالا و پدیده ای که فکر کنید، نمونه تقلبی اش را می سازند. شاید برخی افراد به یاد داشته باشند که بدل چینی آیفون ۷ زودتر از نمونه اصلی وارد بازار جهانی شد! به تازگی شنیده شده گویا چین اقدام به کپی برداری از مکان های گردشگری و بناهای معروف جهان هم کرده است. باور این موضوع برای مان سخت بود تا این که تصویر نمونه فیک (تقلبی) برج ایفل را نه در پاریس، بلکه این بار در یکی از شهرهای چین دیدیم!

صنعت خودروسازی هم از دیگر عرصه های خودنمایی جوانان چین است! خودروهای چینی بسیاری وجود دارند که در طراحی و ویژگی های فنی تا حد زیادی به برندهای معروف وابسته اند. هر چند شدت و ضعف این موضوع متغیر است اما از میان خودروهای چینی راه یافته به بازار ایران هم، کم و بیش مدل های شبیه به خودروهای اروپایی و … دیده می شود. در این مقاله نگاهی کرده ایم به هفت خودروی چینی کپی موجود در ایران که نمونه های اصلی برخی از آن ها هم در بازار کشور قابل خریداری هستند.

* بی‌وای‌دی S6

کراس اوور قدیمی بی وای دی بر پایه پلت فرم سال خورده نسل دوم لکسوس RX شکل گرفته است. مبتدی ترین افراد در حوزه صنعت خودروسازی هم می توانند با نگاهی گذرا به بدنه این خودرو، شباهت فراوان آن با RX را احساس کنند. بی وای دی حق لیسانس استفاده از این پلت فرم را از کمپانی تویوتا دریافت کرده است. در حالی که لکسوس از پیشرانه ۳٫۵ لیتری ۲۷۶ اسب بخاری در نسل دوم RX استفاده کرده بود، بی وای دی به سراغ پیشرانه ای ۲٫۴ لیتری با ۱۶۰ اسب بخار قدرت رفته است.

اشتراک فراوان S6 با شاسی بلند محبوب لکسوس، کیفیت و دوام بالاتری را نسبت به دیگر هم وطنان اش برای آن پدید آورده است. اگرچه S6 اندازه بزرگ و امکانات قابل قبولی دارد، اما این خودرو با توجه به ظاهر از مد افتاده اش، حرف چندانی در برابر رقیب های خود در بازار ایران نمی تواند بزند. تعداد اندک S6های موجود در خیابان، گویای این حقیقت است. قرار بود بی وای دی S7 هم به عنوان نسخه فیس لیفت S6 با ظاهری به روزتر و سه ردیف صندلی وارد خط تولید شرکت کارمانیا شود که تحریم های جدید صنعت خودروسازی، این فرصت را از آن سلب کرد.

لکسوس RX قدیمی در بازار ایران از ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان، با توجه به شرایط، قیمت می خورد. اما نگران نباشید! اگر پول خرید لکسوس را ندارید، بی وای دی های کم کارکرد را می توانید در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان بیابید.

* برلیانس H320

ب ام و سری ۱ کوچک ترین محصول این خودروساز آلمانی است. از سویی، برلیانس چین هم همکاری گسترده ای با باواریایی ها دارد. بنابراین شباهت هاچ بک H320 برلیانس و نسل اول سری ۱، تصادفی نیست و با نظارت خود شرکت ب ام و به ثمر نشسته است. ب ام و این پلت فرم را در اختیار شریک چینی خود قرار داده است تا سری H300 بر روی آن خلق شود. هر چند در حال حاضر نسل جدید این خودرو از سوی برلیانس معرفی شده است، اما شرکت پارس خودرو همچنان به تولید مدل قدیمی ادامه می دهد.

این خودرو در نمونه صندوق دار، تحت عنوان H330، فاصله بیش تری با سری ۱ گرفته است. هر چند هنوز هم شباهت هایی با محصولات ب ام و دارد. از مهم ترین دلایل موفقیت این دو خودرو را می توان شباهت آن ها با خودروهای ب ام و دانست که بسیاری از جوانان، تنها به همین دلیل، به سراغ برلیانس می روند. ب ام و از دو نوع پیشرانه ۱٫۶ و ۲٫۰ لیتری در سری ۱ استفاده می کرد. این پیشرانه ها به ترتیب ۱۱۵ و ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کردند.

هرچند یک نسخه تقویت شده از مدل ۲٫۰ لیتری نیز با ۱۷۷ اسب بخار عرضه شد اما پارس خودرو سری H300 را با یک موتور ۱٫۵ لیتری عرضه می کند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت دارد. مدل های سری H300 کیفیت متوسطی دارند و با توجه به عرضه گسترده و بازار انحصاری ایران، محبوبیت بالایی در کشورمان دارند. ب ام و سری ۱ هاچ بک کارکرده را امروز با بهایی کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان هم می توان پیدا کرد. برلیانس H320 صفر کیلومتر هم در مدل اتوماتیک و با پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری جدید، این روزها با قیمت های نجومی ۱۳۰ میلیون تومانی دست به دست می شود! در حالی که بهای نسخه های کارکرده آن کم تر از ۱۰۰ میلیون است.

* لیفان X50

لیفان را می توان از جالب ترین خودروسازان چین دانست. شرکتی که پس از گذشت چند سال، همچنان هیچ زبان طراحی مشخصی برای محصولات خود ندارد و تخصص اش، ترکیب طرح های موفق جهانی و استخراج خودرویی زیبا از دل این مخلوط است! X50 را می توان نخستین هاچ بک کراس لیفان در بازار ایران دانست. X50 هر چند در نمای جلو شباهت اندکی با محصولات قدیمی اروپایی، از جمله اوپل دارد، اما نکته بحث برانگیز طراحی نمای بیرونی این خودرو، شباهت انکار ناپذیر چراغ های عقب آن با آلفارومئو جولیتا است.

ظاهر جذاب و جوان پسند، امکانات خوب و قیمت رقابتی این خودرو در ابتدای عرضه، نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد اما رفته رفته موفقیت آن با رکود مواجه شد. اگرچه ذهنیت نه چندان مثبت خریدار ایرانی به نشان لیفان هم در کم فروغ شدن محصولات این برند، بی اثر نیست.

X50 از موتوری به حجم ۱٫۵ لیتر و با ۱۰۲ اسب بخار قدرت برخوردار است. در حالی که الگوی ایتالیایی آن با ۱۰۰ سی سی حجم موتور کم تر، ۱۷۰ اسب بخار تولید می کند! نا گفته نماند که جولیتا صفر تا صد را در ۷٫۸ ثانیه پر می کند. امروز می توانید با بودجه ۱۲۰ میلیونی، مالک یک دستگاه X50 صفر کیلومتر با جعبه دنده اتوماتیک شوید. در حالی که جولیتای زیبا و اصیل با توجه به سال ساخت و میزان کارکرد، از ۲۳۰ تا حتا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است! بدون شک قیمت بسیار بالای جولیتا در نمونه های کم کارکرد، هر خریداری را به انتخاب نسخه چینی آن وسوسه می کند!

* آریو S300

زوتی Z300، S300، سایپا آریو یا هر چه شما آن را می نامید. نخستین محصول کمپانی زوتی چین که امتیاز پلت فرم آن به طور کامل توسط سایپا خریداری شد. خودرویی که این روزها بیش تر در لباس تاکسی های زرد رنگ دیده می شود و شاید بسیاری از ایرانی ها نمی دانند ریشه این خودرو به محصولی از تویوتا باز می گردد!

تویوتا آلیون، سدان جمع و جوری از این شرکت ژاپنی است که در حد فاصل دو مدل کرولا و کمری قرار می گیرد. تویوتا هیچ گاه برنامه عرضه جهانی این خودرو را دنبال نکرده است و تنها در برخی از بازارهای خاص به فروش می رسد. بنابراین با توجه به غیاب آلیون در ایران، آریو را می توان مصون ترین خودروی کپی موجود در بازار دانست! هر چند در مقایسه با دیگر اعضای این فهرست، کپی ترین هم به حساب می آید! آریو تنها در لوگوی وسط جلو پنجره با آلیون متفاوت است و دیگر بخش های طراحی آن، مو به مو با نمونه ژاپنی یکسان است.

مالکان آریو از کیفیت، دوام و نرمی این خودرو، رضایت نسبی دارند. تنها مشکل آن ها، قیمت بالای لوازم و قطعه های یدکی آریو است. پیشرانه آریو به طور دقیق، ۱٫۵۹۰ سی سی حجم دارد که ۱۱۲ اسب بخار تولید می کند. با این حال، آریو چندان بازار خرید و فروش پر رونقی ندارد و کم تر توسط مشتریان، جدی گرفته می شود. خوش بختانه یا متأسفانه، تویوتا آلیون در ایران قابل خریداری نیست اما آریو ۱٫۶ لیتری اتوماتیک را می توان در محدوده ۱۱۰ میلیون تومان در بازار یافت. ناگفته نماند این خودرو نسبت به نمونه های وارداتی اولیه، با کاهش آپشن توسط سایپا مواجه شده است.

* ام‌وی‌ام ۱۱۰S

نسل اول ام وی ام ۱۱۰ یا همان چری QQ، نخستین خودرو چینی بازار ایران بود. خودرویی که با تکیه بر شباهت بسیارش به دوو ماتیز، درست پس از توقف تولید این هاچ بک کوچک شهری، وارد خط تولید مدیران خودرو شد. با توجه به این که قیمت نسل قدیم ام وی ام ۱۱۰ با ماتیز، فاصله چندانی ندارد، بنابراین بررسی این خودرو را بی فایده دانستیم. اما نسل دوم QQ با نام ۱۱۰S اکنون در ایران به فروش می رسد. طراحی ظاهری این خودرو رشد چشم گیری داشته است و کیفیت مواد ساخت مورد استفاده در آن نیز، ارتقا یافته است.

اگرچه قیمت ۶۰ میلیون تومانی این خودرو در نمونه های صفر کیلومتر، هرگز توجیه پذیر نیست. البته نمونه های کارکرده آن در محدوده ۴۰ میلیونی، قیمت یکسان با پراید صفر کیلومتر است که نسبت به پراید، خودروی ارزشمندتری است.

اما دلیل اصلی قرار گرفتن ۱۱۰S در فهرست ما، کپی برداری چری در طراحی این خودرو از یک خودروی اروپایی است. پژو ۱۰۱ و سیتروئن C1، دو قلوهای کوچک PSA هستند که در بازار اروپا طرف داران بسیاری دارند. با وجود رابطه عمیق شرکت های فرانسوی با صنعت خودروسازی ایران، هیچ گاه پای این دو مدل به بازار کشور باز نشد. در نتیجه این بهترین فرصت برای یک شرکت چینی است که نمونه کپی این خودروها را بدون اتهام کپی برداری از سوی مردم، روانه بازار کند.

البته نسل جدید ۱۰۱ و C1 مدت ها است در بازار جهانی معرفی شده اند و از زبان طراحی جدیدی بهره می برند. ام وی ام ۱۱۰S خلاف نسل قبلی، تنها در نمونه ۳٫۰ سیلندر عرضه شده است که البته موتور ۱٫۰ لیتری آن، ۶۸ اسب بخار قدرت تولید می کند. بیش تر مشتریان ۱۱۰S را بانوان و جوانان دلزده از پراید تشکیل می دهند.

* لیفان ۶۲۰

لیفان به دلیل پیشینه درخشان در کپی برداری، ترجیح داد نماینده دوم خود را هم به فهرست “اسب بخار” بفرستد! ۶۲۰ دومین محصول لیفان در ایران بود که توانست تا حد زیادی، ناکامی مدل ۵۲۰ را جبران کند. ۶۲۰ را می توان دفتر چرک‌نویس کپی‌برداری‌های لیفان قلمداد کرد! خودرویی که از هر زاویه، به یکی از خودروهای معروف دنیا شبیه است! بی انصافی نیست اگر بگوییم خریداران این خودرو در زمان انتخاب آن، چندان هم از شباهت ۶۲۰ به برند های معروف بدشان نمی آمد!

لیفان در طراحی پیشانی ۶۲۰، ب ام و سری ۳ را هدف قرار داده است. در واقع پوزه نسل پنجم سری ۳ به بدنه نهمین نسل تویوتا کرولا متصل شده است تا لیفان ۶۲۰ خلق شود! تا حدی که پروفیل کناری بدنه و چراغ ها و طراحی عقب ۶۲۰، فیس لیفتی از کرولا به حساب می آیند. در نمای جلو هم طراحان تنها به تعویض جلو پنجره اکتفا کرده اند! اما کپی برداری در ۶۲۰ زمانی جالب می شود که وارد کابین آن شوید. فرم کلی داشبورد مانند کرولا است. البته اندکی زیباتر و مدرن تر.

اما طرح غربیلک فرمان از مرسدس بنز کلاس اس الگو برداری شده است! گویی فرمان بنز، چشم طراح را گرفته بوده است و هرگز نمی توانسته از جانمایی آن، صرف نظر کند! ۶۲۰ دیگر در کرمان موتور تولید نمی شود اما در زمان تولید، با دو نوع پیشرانه ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری به بازار آمد. ۶۲۰های مجهز به پیشرانه ۱٫۸ را تلنت می نامند و این نسخه از امکانات رفاهی بیش تری برخوردار است.

۶۲۰ تلنت کارکرده با جعبه دنده دستی، این روزها از ۶۰ میلیون تومان به بالا قیمت گذاری می شود. تعداد اندکی از نسخه های صفر کیلومتر این خودرو که بیش تر تولید سال ۹۶ هستند، تا ۸۰ میلیون تومان هم قیمت می خورند. با توجه به ویژگی ها و قیمت های گفته شده، ۶۲۰ تلنت کم کارکرد را می توان گزینه ای منطقی در وضعیت بازار امروز دانست. به ویژه هنگامی که قیمت آن را با سری ۳ و کرولاهای دست دوم مقایسه کنید! اگرچه در بحث کیفیت، این مقایسه جایز نیست.

* آمیکو آسنا

بیش تر ما آمیکو را با کمپرسی های قدرتمندش می شناسیم، شرکتی ایرانی که از ترکیب فن آوری اروپای شرقی و چین استفاده می کند. اما آمیکو به تازگی اقدام به عرضه یک پیکاپ چینی جدید با برند خود کرده است. Huanghai N2، نام اصلی این پیکاپ در چین است. برندی که در ایران ناشناس است و به همین علت آمیکو ترجیح داد آن را با نشان خود و نام ایرانی آسنا در کشور عرضه کند. آمیکو همچنین نسخه تک کابین این پیکاپ را نیز با نام آراز معرفی کرده است.

اما ساخت آسنا بنا به اطلاعات موجود، با الهام از تویوتا هایلوکس انجام گرفته است. پیکاپی سخت جان که این روزها قیمتی نجومی در بازار دارد. شباهت آسنا به هایلوکس در نمای کناری، فرم کلی اتاق و کلاس طراحی قابل درک است. طراحی داشبورد و کابین نیز به طرزی ناشیانه از روی هایلوکس الگو برداری شده است.

البته در نهایت آسنا به دلیل حوضچه بار بلندتر، خودروی بزرگ تری از هایلوکس است و در رده پیکاپ های غول پیکر قرار می گیرد. کلاسی که به دلیل عدم عرضه پیکاپ های آمریکایی در ایران، چندان در کشور ما شناخته شده نیست. با این اوصاف، آسنا را می توان در این بخش از بازار، بی رقیب دانست. هر چند بسیاری آن را با فوتون تونلند عرضه شده توسط ایران خودرو دیزل، مقایسه می کنند.

اما کپی برداری در آسنا محدود به هایلوکس نمی شود! طراحی پوزه و نمای جلوی این پیکاپ شباهت آشکاری به تراک های آمریکایی، به خصوص فورد F150 دارد. موردی که می تواند به نفع آسنا در فروش منجر شود. اگر قصد خرید یک پیکاپ آفرودر واقعی با کیفیت قابل قبول را دارید، آمیکو آسنا در بازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گزینه ای قابل تأمل است.

به خصوص این که برای آفرودبازی با یک خودرو توانمند و قابل اعتماد، انتخاب صفر کیلومتر دیگری در این بازه نمی توانید داشته باشید. البته این در صورتی است که در راه رفتن از خانه به نمایندگی آمیکو، دوستان تان شما را به خرید یک هایلوکس ۲۰۱۰ ترغیب نکنند!

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8402
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)