سه‌شنبه 26 فوریه 2019 - 11:06

۴۴ زن در تامین اجتماعی مدیر هستند

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در امور بانوان گفت:

در طول سال‌های گذشته سازمان تامین‌ اجتماعی در ابعاد مختلف اجتماعی با نگاهی ویژه به حضور زنان همکار در پست‌های مدیریتی و مسائل مربوط به آنها ورود کرده و در سال‌های اخیر نیز گام‌های موثرتری را در این زمینه برداشته است.

مدیران ارشد سازمان همواره بر توسعه و ارتقای جایگاه بانوان همکار و استفاده از توان مدیریتی آنها تأکید داشتند و همچنین به منظور حفظ تعادل و همسویی نقش خطیر بانوان در حوزه‌های خانوادگی و کاری، برنامه‌های متعدد آموزشی، رفاهی و حمایتی نیز در سازمان اجرا شده است.

به گفته دکتر شیرین‌دخت فرهادی، مشاور مدیرعامل سازمان در امور بانوان و خانواده، تعداد انتصابات مدیران زن در یک سال اخیر حدود ۴۴ نفر بوده است که نسبت به دیگر سازمان‌ها و… آمار خوبی است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با وی در خصوص وضعیت بانوان همکار سازمان می‌خوانید.

فرهادی به برخی از اقدامات انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: سعی می‌کنیم با بانوان همکار سازمان تعامل رودررو برقرار کرده و مشکلات، مسائل اداری، صنفی، خانوادگی آنها را تجمیع و راهکارهای مناسبی را با حمایت مدیران ارشد سازمان برای حل مشکلات آنها اتخاذ ‌کنیم. بانوان همچنین مانند سایر همکاران سازمان در اقدامات مرتبط با فعالیت بسیج و ستاد امربه‌معروف مشارکت دارند. ساماندهی امور فرهنگی و ورزشی بانوان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی بانوان همکار در تلاش هستیم برای ارتقای انتصابات بانوان شاغل تا ۳۰ درصد از کل ردیف‌های مدیریتی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از جمله بخش‌های مدیریتی بیمه‌ای و درمانی به بانوان همکار شایسته و متخصص اختصاص یابد و از این طریق عدالت جنسیتی نیز رعایت شود. همچنین ایجاد مرکز امور بانوان و خانواده همراه با تشکیل کارگروه‌های تخصصی(علمی و آموزشی، صنفی و تخصصی، رفاهی و سلامت و امور ورزشی) برای تسریع در انجام امور مربوط به بانوان همکار در حوزه‌های ستادی و اجرایی از جمله اقدامات این حوزه نیز به شمار می‌رود.

به گفته وی، شناسایی و معرفی بانوان نمونه، ارتقای سطح سلامت بانوان (معاینات ادواری)، شرکت در جلسات درون و برون سازمانی در حوزه بانوان، بررسی وضعیت آمار طلاق در جامعه شاغلان زن سازمان تأمین اجتماعی و اقدامات لازم برای کاهش آن، برگزاری دوره‌های آموزش و توسعه‌ای(تعادل بین کار و زندگی، مهارت‌های زندگی و …)، شناسایی و رفع تبعیض و یکسان‌سازی مزایا و امتیازهای کارکنان سازمان در امور رفاهی(کمک هزینه دندانپزشکی، امتیاز وام مسکن و …) از اقدامات بارز حوزه زنان سازمان است.

فرهادی ادامه می‌دهد: براساس جدیدترین آمار ارائه شده، زنان شاغل در پست‌های مدیریتی در سازمان تأمین‌اجتماعی در سه سطح مدیران عالی، میانی و پایه به ترتیب ۸، ۱۷ و ۲۸۵ نفر هستند که تعداد انتصابات مدیران زن در یک سال اخیر حدود ۴۴ نفر بوده است که نسبت به دیگر سازمان‌ها و… آمار خوبی است.

وی می‌افزاید: دولت در چند سال گذشته برنامه‌های خود در امور زنان را به‌گونه‌ای متعادل پیش برده و اموری مانند پیگیری لوایح و تصویب قوانین در حوزه زنان، ارتقای سطح آموزش و توان‌افزایی زنان در سطوح مختلف با همکاری دستگاه‌های مسئول به‌ویژه توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد برای تسهیل‌گری، ابلاغ سیاست تدوین برنامه توسعه زنان و خانواده در هر استان با توجه به مسائل و نیازهای بومی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در امور زنان را در برنامه‌های خود مدنظر قرار داده است.

مشاور مدیرعامل سازمان در امور بانوان و خانواده می‌گوید: سازمان تامین‌اجتماعی در حوزه مدیریت منابع انسانی برای اجرایی کردن سیاست‌ها و طرح‌های دولت در ارتباط با به‌کارگیری نیروهای جوان و نخبه به منظور خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان، با هدف توزیع عادلانه فرصت استخدام و همچنین جذب نیروهای شایسته و توانمند، نسبت به استخدام نیروی انسانی مورد نیاز در یک فضای رقابتی با رعایت عدالت استخدامی و جنسیتی و سنجش توانمندی‌های عمومی و تخصصی از طریق آزمون کتبی و مصاحبه علمی مبادرت کرده و پس از احراز صلاحیتهای عمومی اقدام شده و فرصت برای بانوان فرهیخته و برقراری عدالت، زمینه انتصاب آنان به هریک از سطوح عالی و خبره، ارشد و کارشناسی در سطح سازمان فراهم شده است؛ به نحوی که در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن اولویت به‌ میزان قابل توجهی از ظرفیت‌های زنان توانمند و مستعد برای تصدی پست‌های مدیریتی استفاده شده‌است. حال با توجه به آمار ذکر شده به نظر می‌رسد سازمان سعی کرده از زنان توانمند در رده‌های مختلف استفاده کند و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

وی به برنامه‌ها و اهداف حوزه زنان سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز بانوان و خانواده سازمان در تلاش است تا با همیاری و همدلی کارکنان و حمایت مدیران ارشد، شرایط حضور فعال و مشارکت زنان در مشاغل مدیریتی و حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بیشتر از گذشته فراهم شود. همچنین با توجه به اهمیت و نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده، این سازمان در راستای بهبود مستمر خدمات و ایجاد خدمات بیمه‌ای جدید در حوزه بانوان به‌خصوص بانوان شاغل اهتمام داشته و خدماتی نظیر پرداخت مستمری به فرزندان زنان متوفی مشمول قانون تامین‌اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی، بازنشستگی زنان بیمه شده با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار، برقراری مجدد مستمری زنان بازمانده مستمری‌بگیر در صورت ازدواج مجدد، مرخصی زایمان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، بیمه زنان خانه‌دار و … ارائه کرده است و کماکان در راستای شناسایی موارد مشابه تلاش خواهد کرد تا شاهد ارتقای هرچه بیشتر رضایتمندی بانوان از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم.

فرهادی ادامه داد: از دیگر اهداف ما ایجاد سایت اطلاع‌رسانی در سطوح صف و ستاد تامین‌اجتماعی است که امیدوارم به زودی محقق شود.

وی می‌افزاید: خوشبختانه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دیدگاه‌های روشنی در زمینه شایسته‌سالاری و برداشتن نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران دارد و امیدواریم با حضور وی و حمایت‌های همیشگی مدیرعامل و مدیران ارشد سازمان که همواره بر توسعه و ارتقای جایگاه بانوان همکار تأکید داشته‌اند، این روند در راستای حفظ تعادل و همسویی نقش خطیر بانوان در حوزه‌های خانوادگی و کاری، برنامه‌های متعدد آموزشی، رفاهی و حمایتی ادامه داشته باشد و به مطالبات به‌حق بانوان همکار سازمانی توجه بیشتری شود.

فرهادی می‌گوید: حمایت‌ها و رهنمودهای مدیرعامل سازمان و مساعدت هیات مدیره در راستای تأیید و تصویب دستورالعمل‌ها و مصوبات حمایتی مرتبط با بانوان همکار و خانواده کارکنان سازمان بسیار ستودنی است. همچنین نقش رسانه‌ها و مطبوعات در مقوله اطلاع‌رسانی بسیار تعیین‌کننده است، زیرا می‌توانند به خوبی صدای رسای زنان و همکاران سازمان باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8514
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)