چهارشنبه 27 فوریه 2019 - 6:06

با کم‌تر از ۱۵۰میلیون تومان، چه خودرو اتوماتیکی می‌توان خرید؟ (بخش اول)

در این مطلب نگاهی کرده ایم به اندک خودروهای اتوماتیک باقی‌مانده در بازه کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان که اکنون در بازار کشور قابل خریداری هستند.

خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک از سال های دور محبوبیت بالایی در بازارهای اروپا و آمریکا داشتند. در بازار ایران هم چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، بیش تر خودروهای لوکس مورد استفاده افراد ثروتمند، اتوماتیک بودند. اما در چند سال گذشته با افزایش شهر نشینی و درگیر شدن زندگی مردم با پدیده ای به نام ترافیک، اهمیت وجود خودروهای اتوماتیک، بیش از پیش آشکار شد. تا جایی که بسیاری از راننده هایی که از کلاچ گرفتن های متوالی در ترافیک های سنگین به ستوه آمده بودند، به نصب کلاچ اتوماتیک یا تهیه جعبه دنده اتوماتیک به صورت کارکرده از بازار، روی آوردند.

اما با ورود خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به بازار، لذت سواری با خودروهای اتوماتیک در بین مردم رواج یافت. تا آن جا که خودروسازان چینی هم از عرضه محصولات خود با جعبه دنده دستی، خودداری کردند. در یک سال اخیر با روی کار آمدن دوباره تحریم ها، تورم و افزایش قیمت بی سابقه ای بازار خودرو را در نوردید که در این میان، اتوماتیک ها بیش تر از دیگر خودروها قربانی شدند.

به گزارش نگاه اقتصادی، «اسب بخار» در این مطلب نگاهی کرده ایم به اندک خودروهای اتوماتیک باقی مانده در بازه کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان که اکنون در بازار کشور قابل خریداری هستند. از لفظ باقی مانده استفاده کردیم چون بسیاری از اتوماتیک های دیروز، امروز با این بودجه قابل خریداری نیستند. به عنوان مثال بد نیست یادی کنیم از رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک که اکنون دیگر در باشگاه +۱۵۰ میلیونی ها قرار می گیرد! به یاد داشته باشید در این مقاله، ملاک انتخاب ما فقط خودروهای اتوماتیک صفر کیلومتر هستند و از بررسی گزینه های دست دوم، صرف نظر شده است.

* ام‌وی‌ام X22 اتوماتیک (ساده – اسپرت – اسپرت اکسلنت)

کراس اوور کوچک شرکت “چری” که در ایران با نام X22 شناخته می شود، از محبوب ترین های این کلاس در بازار است. این خودرو که زمانی بهای ۶۰ میلیون تومانی داشت، اکنون مرز ۱۵۰ میلیون تومان را هم رد کرده است! با وجود این که X22 ممکن است به دلیل تورم شدید بازار خودرو تا هفته های آینده از فهرست ما خارج شود، اما با اندکی ارفاق او را هم به ضیافت اتوماتیک های ارزان دعوت کردیم.

X22 اتوماتیک در سه نسخه در بازار حضور دارد که تفاوت های این سه تیپ به ویژگی های ظاهری و برخی از آپشن ها محدود می شود. در واقع هیچ تفاوت فنی ای بین آن ها وجود ندارد. X22 از پیشرانه ای به حجم ۱٫۴۹۷ سی سی برخوردار است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. X22 یک مینی کراس اوور خانوادگی است و خلاف لقب “اسپرت” که “مدیران خودرو” برای آن برگزیده است، به هیچ وجه قدرت و شتاب خیره کننده ای ندارد.

X22 برای آن دسته از مشتریانی مناسب است که به دنبال خودرویی به ظاهر کراس اوور، مجهز به آپشن های رفاهی مناسب و با قیمت نه چندان فضایی هستند. به هر حال تلخ یا شیرین، X22 در حال حاضر از ارزان ترین کراس اوورهای قابل خریداری در بازار ایران به شمار می رود. این خودرو تا امروز به دلیل ظاهر زیبا و شرایط فروش متنوع، با استقبال بالایی از سوی مردم مواجه شده است. البته حواس تان باشد هیچ وقت گول ارتفاع زیاد X22 را نخورید! چرا که هرگز نمی تواند فراتر از یک ام وی ام ۳۱۵ در جاده های آفرودی ظاهر شود!

* برلیانس H320 و H330

خانواده برلیانس های سری ۳۰۰ را از خوش شانس ترین محصولات بازار می توان دانست. خودروهایی که هر چند ویژگی خاص و چشم گیری نداشتند، اما به واسطه ظاهر جذاب و عرضه قدرتمند از سوی “پارس خودرو”، به خوبی در بازار جا افتادند. ۹۰ درصد H320 و H330های موجود در بازار را مدل های اتوماتیک تشکیل می دهند. در واقع نسخه های مجهز به جعبه دنده دستی این خودروها، به دلیل کمبود امکانات رفاهی و تقاضای بیش تر بازار برای جعبه دنده خودکار، هرگز خوش ندرخشیدند.

با وجود زمزمه های خروج برلیانس از ایران به نظر نمی رسد به این زودی ها از دیدن محصولات این برند در خیابان ها محروم شویم! برلیانس سری ۳۰۰ چه در مدل هاچ بک و چه سدان، کیفیت ساخت متوسطی دارد که همسطح با تولیدات ملی “ایران خودرو” و “سایپا” قرار می گیرد. با این حال از مهم ترین ضعف های این خودروها می توان نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین و توان نه چندان بالای سیستم تهویه در خنک سازی را برشمرد. البته فضای پای کم در ردیف عقب و شتاب معمولی را هم در نظر داشته باشید.

برلیانس H330 اتوماتیک با پیشرانه جدید ۱٫۶۵ لیتری، اکنون از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در سایت های خرید و فروش خودرو آگهی می شود! مدل H320 هم با ویژگی های فنی مشترک، وضعیت یکسانی دارد، هر چند گه گاه گران تر از برادر صندوق دارش قیمت می خورد! مدل های مجهز به پیشرانه پیشین ۱٫۵ لیتری نیز همچنان به صورت صفر کیلومتر در بازار یافت می شوند که قیمت کم تری از نمونه های کنونی دارند، در حالی که ضعف قدرتی چندانی نسبت به پیشرانه جدید در آن ها احساس نمی شود.

* برلیانس H220 و H230

هرچند سری ۲۰۰ محصولات برلیانس را در نسخه های به ظاهر اتوماتیک، نمی توان خودرویی اتوماتیک دانست! اما وجود همین جعبه دنده نیمه اتوماتیک هم برای بسیاری از خریداران، تازگی دارد. این سری که در ابتدای ورود نتوانست همچون برادران بزرگ اش به موفقیت برسد، پس از انتقال خط تولید از سایپا به پارس خودرو سرنوشت متفاوتی را تجربه کرد. در واقع شکست سری ۲۰۰ به حدی بود که سایپا همچون آریو، به فروش این خودرو در ناوگان تاکسی رانی رضایت داده بود. اما گویا لوگوی زیبای پارس خودرو به بلیت شانس این محصول تبدیل شد و رفته رفته فروش بهتری را تجربه کرد. با این حال هنوز هم بسیاری از مشتریان، سبک طراحی خاص این اتاق را نمی پسندند. البته جذابیت های مدل هاچ بک در این سری بیش تر است.

نقاط ضعف سری ۲۰۰ با سری ۳۰۰ بسیار مشترک است، اما کیفیت ساخت و مواد داخلی کابین، در دو محصول H230 و H220 به مراتب پایین تر است. تنها مزیت نسبی سری ۲۰۰ را می توان قیمت رقابتی تر عنوان کرد. برلیانس های سری ۲۰۰ از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری با ۱۰۳ اسب بخار توان و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور بهره می برند. این پیشرانه درست همان پیشرانه پیشین مورد استفاده در سری ۳۰۰ است، پیشرانه ای که در سری ۲۰۰ به دلیل وزن پایین تر، چابکی و سرعت عمل بهتری از خود نشان می دهد. هر چند خنگی جعبه دنده های مورد استفاده در محصولات برلیانس به کلی توان خروجی موتور را زیر سوال می برند! و چنان چه به دنبال شتاب بالا هستید باید قید نسخه های اتوماتیک را زده و به سراغ برلیانس های دنده دستی بروید!

H230 و H220 این روزها در بازار از ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده اند. هر چند اگر نسبت به صفر بودن خودرو حساسیت ندارید، مدل های کارکرده را با افت قیمت به نسبت بالا، می توانید خریداری کنید. البته به یاد داشته باشید که این نکته برای سری ۳۰۰ هم صدق می کند!

* بسترن B30

B30 دومین محصول سواری گروه “فاو” (FAW) در ایران است. بسترن لقبی است که این شرکت روی محصولات مدرن خود گذاشته است. بسترن B50 از کم حاشیه ترین خودروهای چینی وارد شده به ایران بود! خودرویی که با بهره گیری از پلت فرم مزدا ۶، کیفیت ساخت قابل قبولی را ارائه می داد، اما B30 یک کلاس پایین تر از B50 قرار می گیرد. با این حال، جالب است بدانید طول B30 از B50 بیش تر است! در واقع B30 از بلندترین خودروهای این کلاس به حساب می آید. این خودرو، سدانی اقتصادی از فاو است که خلاف محصولات قبلی این خودروساز، نقطه اشتراکی با مزدا ندارد، بلکه فاو از پلت فرم فولکس واگن جتا در توسعه این محصول استفاده کرده است.

B30 طراحی خاص‌پسندی دارد، با این حال هیچ کس پیدا نمی شود که از ظاهر آن ایراد بگیرد. نقطه قوت B30، جعبه دنده ۶ دنده ساخت آیسین ژاپن و کیفیت بالاتر مواد ساخت کابین، نسبت به خانواده برلیانس است. با این حال، پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو نیز ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. ارقامی که برای خودرویی خانوادگی، معمولی و در حد نیاز، تلقی می شود. B30 تمام امکانات رفاهی موجود در رقیب ها را دارد. از دیگر ویژگی های قابل توجه در این خودرو، وجود سیستم کنترل پایداری (ESP) است که در بسیاری از خودروهای کم تر از ۲۰۰ میلیون تومانی دیده نمی شود.

تنها پاشنه آشیل اساسی B30، بازار خرید و فروش راکد این خودرو است که گویی به دلیل تیراژ پایین محصولات فاو نسبت به دیگر چینی ها، همچنان بسیاری از خریداران با این خودرو آشنایی ندارند. بسترن B30 را اکنون می توانید با پرداخت پولی بیش تر از ۱۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد، سوار شوید.

* جک J4

“جک” را باید آقای شانس چینی های بازار ایران نامید! شرکتی که به واسطه عرضه محصولاتی شبیه به خودروهای هیوندای، به خوبی توانست از قیمت بالای کره ای ها سوء استفاده کند. پس از J3، J5، S5 و S3 اکنون نوبت به J4 رسیده است. سدانی جمع و جور و اقتصادی که رقیب مستقیم بسترن B30 به حساب می آید. ممکن است شما هم با دیدن J4 به یاد هیوندای اکسنت افتاده باشید! در واقع رابطه J4 و اکسنت، شباهت S5 و IX35 را یادآوری می کند! هر چند جک سعی کرده است در نمای بیرونی وجه تمایز خود را با هیوندای حفظ کند، اما گویا در طراحی داخلی، طراحان جک چندان حوصله ای به خرج نداده و ترجیح داده اند از داشبورد اکسنت استفاده کنند! با این حال، کیفیت مواد مورد استفاده در این داشبورد، نه به خوبی اکسنت، اما بالاتر از چری و برلیانس است.

طراحی خارجی J4 نیز سبک منحصر به فردی را دنبال می کند که منجر به شکل گرفتن بدنه ای تخم مرغی شده است. پیشرانه نصب شده روی این سدان کوچک شرقی، یک واحد ۱٫۵ لیتری ۱۰۳ اسبی است که ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. هر چند تا این جا، ویژگی های فنی یکسانی با رقیب ها را نشان می دهد، اما در نهایت جعبه دنده CVT بلای جان J4 می شود. جعبه دنده ای که ذات آن، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از رانندگی اسپرت است. با این وجود بسیاری از کسانی که تجربه رانندگی با این خودرو را داشته اند از چالاکی این خودرو و شتاب ثانویه خوب آن حرف های بسیاری به میان می آورند.

بزرگ ترین کاستی J4 در برابر رقیبان، کمبود برخی از آپشن های ایرانی‌پسند همچون سان روف است. حتا محل نصب کلید استارتر موتور هم در داشبورد J4 با یک کاور پلاستیکی پوشانده شده است و خودرو با سوییچ روشن می شود! اشتباه استراتژیک “کرمان موتور” در حذف آپشن های J4، اگرچه به نگه داشتن قیمت آن روی مرز ۱۰۰ میلیون تومان کمک کرده است، اما به نظر می رسد پتانسیل تکرار سرنوشت جک توجوی (J3) برای J4 هم وجود دارد!

* لیفان X60 اتوماتیک

لیفان X60 که روزی در کنار X33 بر بازار کراس اوورهای ارزان قیمت سلطنت می کرد، اکنون حال و روز خوشی ندارد. ضعف کیفی این خودرو و نارضایتی های مالکان از یک سو، ورود رقیب های تازه نفس هم از سویی دیگر باعث شد X60 به انزوا رود. X60 ظاهر زیبا، امکانات خوب و موتور قدرتمندی دارد اما این روزها به بازیگر فراموش شده بازار خودروهای چینی تبدیل شده است. خودرویی که متأسفانه حتا شرکت سازنده اش هم تمایلی به ادامه تولید آن ندارد. با این اوصاف X60 را می توان خودرویی تمام شده در ایران دانست. با این حال مدل اتوماتیک X60، همچنان تحویل خریداران می شود و به تعداد زیاد در بازار موجود است.

پیشرانه ۱٫۸ لیتری این خودرو، در واقع همان پیشرانه لیفان ۶۲۰ تلنت است که ۱۳۱ اسب بخار تولید می کند. گشتاور آن هم به ۱۶۸ نیوتن متر می رسد. تنها تفاوت مدل های اتوماتیک X60 با نمونه های دستی، جلو پنجره جدید و گرافیک متفاوت چراغ های عقب است که در مجموع ظاهر بهتری را برای آن پدید آورده اند. قیمت تمام شده X60 در بازار، این روزها به طرز عجیبی ارزان است. در حالی که رقیب مستقیم این خودرو، یعنی ام وی ام X33 اسپرت اتوماتیک، قله ۱۸۰ میلیون تومان را هم فتح کرده است، X60 اتوماتیک با برچسب ۱۴۵ میلیون تومانی، با زحمت به فروش می رسد! در واقع حتا خودروهایی همچون ام وی ام X22 و چانگان CS35 هم که یک کلاس کوچک تر از X60 هستند، با قیمت های به مراتب بالاتری دست به دست می گردند!

با توجه به مجموع نکته های گفته شده و با در نظر گرفتن صدای زیاد موتور در کابین و کیفیت پایین رنگ بدنه، لیفان X60 اتوماتیک را همچنان می توان گزینه ای ارزنده در بازار اتوماتیک های صفر کیلومتر کم تر از ۱۵۰ میلیون تومان دانست که در واقع اکنون به دلیل عدم استقبال با بهایی پایین تر از همکلاسان خود به فروش می رسد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8532
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)