پنج‌شنبه 7 مارس 2019 - 22:28

تست و بررسی دامای X7 در تهران؛ تازه وارد ناشناخته (+تصاویر)

خرید یک دامای X7 در شرایط فعلی نیاز به پرداخت رقمی افزون بر ۴۰۰ میلیون تومان دارد.

در چند ماه اخیر موجی از خودروهای کراس اوور چینی گران قیمت با طراحی متفاوت و امکاناتی تاثیر گذار به بازار کشور راه یافته اند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ریگان کوپا یا دامای X7 اشاره کرد. این دسته از خودروها از آنچنان طراحی و مشخصاتی جذابی برخوردارند که می توانند تا حدی جای خالی خودروهای وارداتی را در بازار پر کنند، اما واقعیت این است که در شرایط اقتصادی فعلی، کمتر کسی جرات خرید این خودروهای ناشناخته را در بازار دارد. از این رو برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این خودروها تصمیم گرفتیم تا در قالب یک تست و بررسی به معرفی و تحلیل شرایط دامای X7 بپردازیم.

* طراحی ظاهری

در روزگازی نه چندان دور، طراحی خودروهای جذاب و زیبا تنها از عهده معدود شرکت های طراحی اروپایی بر می آمد که اتفاقا از اسم و رسمی جهانی نیز برخوردار بودند و با منت فراوان و دریافت هزینه های نجومی به طراحی خودروهای خاص برای کمپانی های مختلف دست می زدند. شرکت هایی مانند ایتال دیزاین، پینین فارینا یا زاگاتو اساسا با هدف خدمات رسانی به کمپانی های خودروسازی غیرخلاقی شکل گرفته بودند که به خودی خود توان طراحی یک محصول دوست داشتنی را نداشتند، اما حالا شرایط به کلی تغییر کرده، اکثر شرکت های مشاور طراحی ورشکسته شده یا به جزئی اقماری از شرکت های خودروسازی چینی و هندی در آمده اند و خودروسازان شرق آسیایی به راحتی هرچه تمام در حال تاخت و تاز در صنعت طراحی خودرو هستند.

کار به جایی رسیده که برخی از طراحان مشهور جهان نیز کار در شرکت های خودروسازی آسیایی و به خصوص چینی را به کار برای شرکت های صاحب نام ترجیح می دهند، چرا که به عقیده ایشان شرکت های تازه کار، فضای خلاقانه تری را همراه با محدودیت های کمتر ارائه می دهند و از این رو محدوده عملکرد طراحان برای خلق محصولی جذاب بازتر است.

این مقدمه را گفتیم تا بگوییم که طرحی جذاب دامای X7 اصلا و ابدا اتفاقی نیست. به خصوص وقتی بدانید که دامای یا DOMY در واقع زیر مجموعه ای از کمپانی کپی کار و مشهور زوتی محسوب می شود که در سال های اخیر تقریبا تمامی خودروهای جذاب جهان از محصولات رنجرور گرفته تا لامبورگینی اوروس و ب ام و X4 را مورد تقلید و کپی کاری قرار داده است. اما این ماجرا خوشبختانه در مورد دامای X7 صدق نمی کند و مهندسان چینی منت بر دیده مشتریان نهاده و تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا X7 از طراحی منحصر به خود برخوردار باشد و برخلاف سایر محصولات گروه زوتی، یک کپی چینی و ارزان قیمت از خوردوهای روز جهان از آب در نیاید.

ماحصل این رویکرد البته جالب توجه از آب در آمده، در نمای جلو شاهد چهره ای نسبتا خشن و کاملا تاثیر گذار هستیم که چهره ای نزدیک به خودروهای گروه لندروور و رنجروور را برای X7 به ارمغان می آورد. جذب چراغ ها در مجموعه جلوپنجره و استفاده از نوار کرومی سرتاسری در قالب دو خط افقی موازی، باعث شده تا نمای جلوی دامای X7 نه مانند یک کراس اوور تک دیفرانسیل چینی، بلکه نزدیک به یک SUV دو دیفرانسیل جدی به چشم آید.

نمای کناری دامای X7 اما طراحی ساده ای دارد و فرم عضلانی گلگیرها در کنار خط شانه ای تیز و محکم احساس قدرتمندی از جذابیت را به بینندگان القا می کند. در نهایت اما در نمای عقب شاهد ساختاری نزدیک به خودروهای رنجروور هستیم، اما طراحی چراغ های بزرگ عقب چندان چنگی به دل نمی زند و با کمی بی سلیقگی همراه است. با این حال در مجموع می توان طراحی ظاهری دامای X7 را در زمره جذاب ترین خودروهای چینی موجود در بازار قلمداد کرد و شکی نیست که مهندسان دامای با نیم نگاهی به خودروهای آلمانی و انگلیسی موفق به خلق محصولی متفاوت نسبت به سایر هموطنان خود شده اند.

* فضای داخلی و امکانات

با یک نگاه سریع به کابین دامای X7 می توان دریافت که اثرات طراحی بدنه مرتب و تمیز این خودرو در فضای داخلی نیز مشاهده می شود. مجموعه کلاسیک پشت آمپر جای خود را به یک نمایشگر بزرگ داده است و نمایشگر مرکزی داشبورد نیز در ترکیب با طراحی کلی کنسول میانی و پوشش چرمی فضای کابین، فضایی کلاسیک مدرن را با خط و خطوطی اروپایی ایجاد کرده است.

به عبارت دیگر می توان گفت که برخلاف اکثر خودروهای چینی یا کره ای، کمتر اثری از المان های شرقی در طراحی فضای داخلی دامای X7 دیده می شود، اما این شکل و شمایل اتوکشیده و چشم نواز تنها جذابیت X7 برای سرنشینان نیست، بلکه دامای X7 انبوهی از امکانات رفاهی را ارائه می دهد که می تواند نقطه قوت این خودرو نسبت به سایر کراس اوور های چینی موجود در بازار باشد.

قابلیت انتخاب انواع فرم های مختلف نمایش اطلاعات بر روی نمایشگر پشت آمپر، ترمز پارک برقی به همراه AUTO HOLD، سیستم سنجش فشار باد تایرها TPMS، صندوق عقب برقی، صندلی های برقی جلو به همراه حافظه سه‌گانه صندلی راننده، نمایشگر ۱۰ اینچی کنسول مرکزی به همراه سیستم صوتی با هشت خروجی مجهز به ساب ووفر، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای به همراه دریچه های مخصوص برای سرنشینان عقب، سقف پانوراما مجهز به سانروف، وکیوم درها و چندین سیستم ایمنی فعال و کمک رانندگی (مانند رادار نقطه کور) از جمله امکانات قابل توجه دامای X7 هستند که در کمتر خودرو مشابهی دیده می شود. همچنین باید تاکید کرد که کیفیت کلی متریال داخلی کابین نیز مناسب است و از این حیث نیز X7 می تواند گوی سبقت را از رقبای نامدار خود برباید.

* مشخصات فنی

دامای X7 مانند تمامی خودروهای چینی موجود در بازار ایران از موتور چهار سیلندر نیرو می گیرد، اما اینبار اضافه شدن توربو به موتوری چهارسیلندر باعث شده تا تولید قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر مقدور باشد. این میزان از نیرو و گشتاور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک راهی چرخ های جلو می شود. با این حساب دامای X7 می تواند به راحتی با خودروهایی نظیر چری تیگو ۷ توربو یا هاوال H2 رقابت کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود ۹٫۵ الی ۱۰ ثانیه اعلام شده است و با توجه به بهره مندی این خودرو از سیستم تعلیق مولتی لینک در چرخ های عقب، ویژگی های کلی ساختار فنربندی نیز قابل قبول به نظر می رسد. با این حال مصرف سوخت رسمی دامای X7 در حدود ۹٫۳ لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که با توجه به مشخصات پیشرانه و وزن ۱٫۷ تنی خودرو رقمی واقع بینانه و البته کمی زیاد برای یک خودروی شهری محسوب می شود.

* تجربه رانندگی و شرایط بازار

با نشستن پشت فرمان دامای X7 درخواهید یافت که این خودرو با داشتن نزدیک به ۲ متر عرض و ۱٫۷ متر ارتفاع، به هیچ عنوان خودرو کوچکی نیست و رانندگی با آن در خیابان های شلوغ تهران می تواند کمی چالش برانگیز باشد، اما فارغ از این موضوع باید اعتراف کرد که چینی ها به سطح قابل قبولی از مهارت فنی در توسعه خودرو دست یافته اند و برخلاف گذشته، اثر چندانی از ناهماهنگی کارکرد اجزای مختلف دیده نمی شود.

برای مثال اگر قرار باشد تا دامای X7 را با محصولی مانند MG GS به عنوان اولین چینی توربو در کلاس کراس اوور های تک دیفرانسیل مقایسه کنیم، باید گفت که دامای X7 به راستی خودرویی هماهنگ تر، با کیفیت بالاتر ساخت کابین و گیربکس مناسب تر به نظر می رسد، هرچند که در زمینه شتاب گیری یا هندلینگ در مقابل MG GS حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، اما در مقابل کیفیت سواری و مشخصات کلی خودرو به یک محصول مدرن و به روز صنعت خودروسازی جهان نزدیک تر است.

البته بحث دوام و میزان قابل اطمینان بودن اجزای فنی چیزی نیست که بتوان در خصوص آن با چند دقیقه رانندگی نظر داد، به خصوص آنکه در ماه های اخیر، عرضه بنزین سوپر نیز در کشور کاهش داشته است و دامای X7 نیز مانند سایر خودروهای توربو موجود در بازار، نیازمند بنزین با کیفیت و نگهداری دقیق در زمینه تعویض روغن و … است.

درست در همین مورد است که به پاشنه آشیل این خودرو می رسیم. فعالیت شرکت عرضه‌کننده دامای X7 طی هفته های اخیر رو به کاهش گذاشته و مشخص نیست که متولی خدمات پس از فروش این خودرو جذاب از این به بعد به چه نحوی انجام خواهد شد.

این درحالی است که خرید یک دامای X7 در شرایط فعلی نیاز به پرداخت رقمی افزون بر ۴۰۰ میلیون تومان دارد و با توجه به نامشخص بودن شرایط تامین قطعات و خدمات پس از فروش ریسک چنین خریدی برای بسیاری افراد پذیرفتنی نیست. بنابراین شاید بتوان دامای X7 را نیز به فهرست بلندبالای خودروهای جذابی که قربانی شرایط عجیب بازار ایران شده اند، اضافه کرد.

منبع: خودروبانک

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)