روزنامه «دنیای خودرو» از احتمال بازگشت پژو به ایران در شهریورماه خبر داد.
به گزارش نگاه اقتصادی، این روزنامه در مطلبی نوشت:
با خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشتماه ۱۳۹۷، وزارت خزانهداری این کشور طی بیانیهای اعلام کرد که آمریکا «تحریمهای به تعلیق درآمده بر اساس برجام» را پس از طی «دورههای ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیتهای مرتبط با ایران» از سر خواهد گرفت.
اما بسیاری از شرکتها و بانکهای خارجی بر اساس تجارب خود از تحریمهای پیشین و با توجه به جریمههای سنگینی که در آن دوران به دلیل همکاری با ایران پرداخته بودند، منتظر طی دورههای زمانی تعیینشده نماندند و بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، معاملات و مبادلات خود با شرکتها و بانکهای ایرانی را متوقف کردند. نمونه این واکنشها، خروج پژو-سیتروئن و هیوندای از ایران و قطع مبادلات بانکهای خارجی با گروه خودروسازی سایپاست.
اما در این میان، هستند شرکتهایی که برای تصمیمگیری قطعی منتظر تعیین تکلیف برجام میان ایران و اروپا و نیز نزدیکشدن موعد مهلتهای اعلامشده از سوی آمریکا هستند تا شعاع عملیاتیشدن تحریمهایی مانند تحریم صنعت خودرو ایران روشنتر شود.
یکی از این شرکتها، فولکسواگن آلمان است که بنا بر شنیدهها، تصمیم دارد برای بررسی امکان فعالیت در چارچوب پنججانبه برجام تا شهریورماه صبر کند.
به نظر میرسد اعلام خروج سریع پژو-سیتروئن نیز تا حدودی در راستای جلب اعتماد دولت آمریکا درخصوص همراهی با سیاستهای تحریمی این کشور علیه ایران بوده است و اگر در پایان تابستان سال جاری شرایط برای حضور خودروسازان اروپایی در ایران مساعد به نظر برسد، پژو-سیتروئن نیز برنامههای متوقفشده خود را برای حضور در صنعت و بازار خودرو ایران به جریان خواهد انداخت.
اما اگر منافع این گروه خودروساز در آمریکا به خطر بیفتد، ترجیح خواهد داد حتی به قیمت پرداخت خسارت یا بلوکهشدن اموال و سرمایههایش، به ایران باز نگردد.
نکته پایانی اینکه؛ سهمخواهی خودروسازان اروپایی و آسیایی از بازار آمریکا یا سهامداری و شراکت آمریکاییها در این خودروسازیها، تنها موانع ادامه همکاری آنان با خودروسازان ایرانی نیستند؛ حفظ هر قرارداد خودرویی پسابرجامی در گرو محفوظ ماندن بخش پولی آن است که هم به بنیه مالی طرف ایرانی آن برمیگردد و هم به امکان انجام نقل و انتقالات پولی و بانکی.