دوشنبه 24 سپتامبر 2018 - 5:15

بازار خودروهای کارکرده؛ مقصد بعدی سرمایه‎های سرگردان

با توجه به محدودیت عرضه خودروهای داخلی از سوی خودروسازان، حرکت سرمایه‎های سرگردان به سمت بازار خودروهای کارکرده آغاز شده است.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله روز دوشنبه (۱۳۹۷٫۷٫۲) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «چشم‌انداز بازار خودرو» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بازار خودرو با اجرای برنامه‎های فروش خودروسازان داخلی نسبت به قبل اندکی آرام شده است. هرچند که هنوز هم هجوم برای خرید وجود دارد و تا زمانی که تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار تا این حد فاحش است، این هجوم ادامه خواهد داشت.

اما با توجه به محدودیت نیاز واقعی بازار خودرو کشور که بین ۱٫۵ تا ۲ میلیون ارزیابی می‎شود، آیا همه کسانی که در این بازار اقدام به سرمایه‎گذاری برای سود کرده‎اند، به اندازه مورد انتظارشان منتفع خواهند شد؟

اگر این بار هم مانند سال‌های ۹۰ و ۹۱ پس از فروکش کردن التهاب در بازار، قیمت‎هایی که در بازار خودرو تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‎اند، ۵۰ درصد هم کاهش پیدا کنند، برخی از سرمایه‎گذاران در این بازار که خودروهای داخلی یا وارداتی را با نرخ کاذب و فقط با نیت کسب منفعت خریداری کرده‎اند، نه‎تنها سودی نخواهند برد بلکه ممکن است با ضرر و زیان نیز مواجه شوند.

درواقع سود آن‎ها در صورتی تضمین خواهد شد که تولید و واردات خودرو در کشور تقریبا متوقف شود که با توجه به راهکار سابقه‎دار «حفظ تیراژ با روش کاهش کیفیت» این حالت بعید به نظر می‎رسد. دایمی‎بودن ممنوعیت واردات خودرو نیز با توجه سهم اندک آن از منابع ارزی، دور از ذهن می‎نماید.

با این تفاصیل، باز هم شاهدیم که پرچمداری خودرو به‌عنوان یک کالای فیزیکی با دوام برای جذب نقدینگی سرگردان مردم و حفظ ارزش دارایی‎های ریالی آن‎ها بدون نگرانی از ریسک نقدشوندگی آن در ماه‎های آتی، ادامه دارد.

بسیاری از مردم همچنان ریسک سرمایه‎گذاری در این بازار را از بازارهای دیگر مانند ارز، سکه و بورس کمتر می‎دانند و معتقدند بازارهای دیگر اصول حرفه‎ای و ریسک‎هایی برای سرمایه‎گذاری دارند که عموم مردم کمتر با آن آشنا هستند.

بر این اساس، با توجه به محدودیت عرضه خودروهای داخلی از سوی خودروسازان، حرکت سرمایه‎های سرگردان به سمت بازار خودروهای کارکرده آغاز شده است و عده‎ای نیز که به میزان متعارفی از سود قانع هستند با فروش خودروهای خریداری‎شده از بازار بیرون می‎روند.

برخی طبقات پایین‎تر جامعه نیز با توجه به افزایش هزینه‎های معیشتی و الزام برای تأمین بودجه رهن و اجاره مسکن، عطای خودرودار بودن را به لقایش می‎بخشند و از مابه‎التفاوت قیمت کنونی با قیمت ماه‎های نخست سال برای جبران این هزینه‎ها استفاده می‎کنند.

در این میان اما قطعی انگاشته‎شدن تداوم قیمت در بازار خودرو، انتظارات تورمی را به حدی بالا برده و خواهد برد که کنترل نرخ تورم را در ماه‎های آتی برای دولت و تحمل آن را برای مردم بسیار سخت خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6880
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)