
مدیرعامل گروه خودروسازی زامیاد گفت: بستر لازم برای توسعه حضور خودروهای برقی در کشور فراهم نبوده و فضای تپهای بسیاری شهرها و مناطق کشورمان مانعی بزرگ بر سر راه تحقق این مهم است.
به گزارش نگاه اقتصادی، فریدون حمیدی افزود: بهعنوان نمونه اتوبوس برقی در شهر تهران در محدوده میدان شهدا که دارای سطحی صاف بود، اجرایی شد و در مسیر پرترافیک و پرمسافری همچون راهآهن-تجریش اجرایی نشد و بهطور کلی تردد خودروهای برقی در شیب و ارتفاع با مشکلاتی همراه است اما خودروهای هیبریدی بهنوعی همان خودروهای بنزینیاند که حرکت خود را با بنزین آغاز میکنند و در ادامه حرکت با توان گشتاوری چرخها میتوانند از برق خودرو استفاده کرده یا ژنراتور خود را شارژ کنند. هرچند برای خودروهای سنگین این کار کمی پیچیده میشود.
حمیدی اظهار داشت: شرکت زامیاد در این زمینه به دنبال حرکت تدریجی است و بر اساس نیاز بازار اقدام خواهد کرد؛ محصولاتی که این شرکت به دنبال حضور آنها در بازار ایران است، تولیدات اروپای غربی بوده و قیمتهای بالاتری نسبت به نمونههای مشابه خواهند داشت. هرچند در عرصه قیمت عرصه را به رقیبان چینی خواهیم باخت اما در کیفیت جلوتر خواهیم بود و هیچ رقیبی برای خود متصور نیستیم.
مدیرعامل زامیاد اعلام کرد: برنامه شرکت زامیاد، تولید اتوبوسهایی است که ظرفیت ساخت داخل آنها تا بیش از ۴۰ درصد باشد تا بتوانیم از تعرفههای گمرکی مناسب بهره ببریم. البته این فرآیند کمی زمانبر است.
وی افزود: برای امسال ۲۰ دستگاه اتوبوس از سوی این شرکت سفارش داده شده است تا نمونهزنی و تست شوند و سپس به دنبال مدیریت ساخت داخل آنها هستیم.
حمیدی تصریح کرد: از آغاز امسال پروژه توسعه ون و مینیبوس را اجرایی کردیم و امروز قادریم ون یورو۴ به بازار ارائه کنیم.
وی از برنامهریزی برای عرضه ۳۰۰ دستگاه ون به بازار طی دو تا سه ماه آینده خبر داد که شامل ون مسافری و ون مخصوص معلولان میشود.
مدیرعامل زامیاد همچنین از مذاکره قیمتی با طرف خارجی برای ورود مینیبوسهای جدید خبر داد و گفت: تمایل داریم قرارداد به گونهای باشد تا در آینده بتوانیم داخلیسازی آن را افزایش دهیم و قیمت نهایی آن را منطقی کنیم. در این صورت مینیبوس امسال به بازار عرضه خواهد شد اما اتوبوسهای جدید را سال آینده در برنامه داریم.