رییس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران با اشاره به مزایای توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در کشور گفت: «دوچرخه یک وسیله نقلیه کاملا سازگار با محیط زیست است که ایجاد زیرساختها و اشاعه فرهنگ استفاده از آن، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، روانسازی خیابانها از لحاظ ترافیکی و کاهش مخارج ایاب و ذهاب و نیز هزینههای درمانی کشور را در پی دارد.»
به گزارش نگاه اقتصادی، ابوالفضل حجازی با بیان اینکه در شهرهای دنیا مسیرها و پارکینگهای مشخصی به تردد و توقف دوچرخهها و واگنهایی در مترو به جابهجایی آنها اختصاص داده میشود، افزود: «در همین راستا، جلسهای با نماینده قم در مجلس داشتیم تا در ادامه با شهردار تهران نیز این موضوع را مطرح و پیگیری کنیم.»
وی ارزبری موتورسیکلتها را تا 1500 دلار و ارزبری دوچرخهها را 70 تا 80 دلار برشمرد و ادامه داد: «در صورت احیای برجام، موتورسیکلت تا 30 درصد ارزان میشود، اما قیمت دوچرخه که تولید داخلی دارد، بهواسطه رشد قیمت نهادههای تولید همچنان افزایشی خواهد بود.»
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران با اشاره به افت میزان داخلیسازی موتورسیکلتهای مونتاژی از 60 به 5 درصد گفت: «سهم دوچرخههای داخلی در بازار از 5 تا 10 درصد است که در صورت حمایت دولت از 30 واحد تولیدی فعال، افزایش خواهد یافت.»
وی سهم موتورسیکلتها از تخلفات، کیفقاپیها و موبایلقاپیها، خسارات جانی ناشی از تصادفات روزانه و… را بسیار بالا عنوان کرد گفت: «در کشور آلمان بهرغم بالا بودن درآمد سرانه مردم، استقبال از خرید دوچرخه بسیار بالاتر از موتورسیکلت و تا 5میلیون دستگاه در سال است، اما در کشور ما در بهترین سالها به یکمیلیون دستگاه هم نرسیده و امسال نیز حدود 400هزار دستگاه پیشبینی میشود. این در حالی است که در صورت توسعه فرهنگ دوچرخهسواری ظرف 2 سال صادرکننده بنزین خواهیم شد.»