
محمدعلی دیانتیزاده در سرمقاله شماره امروز دوشنبه روزنامه دنیای خودرو، به موضوع تأمین مالی بخش صنعت از طریق قراردادهای خارجی سرمایهگذاری و تولید مشترک پرداخت.
عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
سیستم بانکی در ایران ۷۵ درصد از سهم تأمین مالی بنگاههای اقتصادی را به خود اختصاص داده است. بازخوانی ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه نیز نشان میدهد که در سالهای پیش رو نیز بانکها گلوگاهها و مجرای اصلی پیادهسازی این برنامه ششم خواهند بود.
همانطور که در بند ۳ این ماده آمده است؛ بانک مرکزی باید سیاستهای پرداخت تسهیلات بانکی را به گونهای تنظیم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی سالانه طی برنامه حداقل چهل درصد باشد.
در بند ۷ ماده ۵۷ نیز آمده است که سپردهگذاری ۱۰ درصد سالانه (ارزی) از منابع ورودی صندوق توسعه ملی برای ارایه تسهیلات ریالی به صنایع کوچک و متوسط و تعاونی غیردولتی در چارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی نیز باید از طریق بانکهای عامل دولتی انجام می شود.
عوامل دیگری نیز در بانکمحور بودن تأمین مالی در ایران دخیل هستند، ازجمله؛ نارسایی قوانین مالیاتی و آشنا نبودن حوزه مالیاتی با ابزارهای مالی جدید بازار سرمایه، آسان نبودن مکانیزمهای جلب سرمایهگذاری خارجی در بازار اوراق بهادار و استفاده نکردن از ابزارها یا داراییهای مالی متداول در بازارهای مالی جهانی.
جذاب نبودن اوراق مشارکت هم از دیگر مواردی است که باعث شده است بازار سرمایه محور تأمین مالی بخش اقتصاد قرار نگیرد و به ناچار دست صنعتگران کشور بهسوی بانکها دراز باشد.
هفته گذشته رییس یکی از تشکلهای بخش خصوصی اعلام کرد که برخی بانکهای خارجی حاضرند با تأسیس شعبه در ایران به تولیدکنندگان ما با نرخ سود ۴درصد وام بدهند اما اجازه این کار به آنها داده نمیشود. این در حالی است که سود بانکی در ایران بهصورت اسمی ۱۵ درصد است اما در نهایت این تسهیلات با نرخ بالای ۲۳ درصد به دست تولیدکننده میرسد.
اما در همین شرایط، شراکت برخی صنعتگران با برندهای خارجی در قالب سرمایهگذاری و تولید مشترک، افقهای جدیدی از تأمین مالی را به روی آنها و کشور گشوده است که جا دارد مورد استقبال و حمایت دولت قرار گیرد.
بهعنوان نمونه در همین هفته مدیرعامل شرکت عقابافشان از برقراری یک خط فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی از طریق مذاکره با اسکانیا خبر داد که تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون یورو از آن به سمت اتوبوسهای شهری هدایت شده است.
مدیرعامل سایپادیزل نیز اعلام کرد در ماههای آینده با همکاری یک بانک سوئدی، نسبت به جذب فاینانس مالی با بهره کمتر از ۱۰ درصد برای خریداران محصولات برند ولوو اقدام خواهد شد.
بدین ترتیب میتوان گفت خطوط اعتباری جدید دیگر منحصر به چین نیست و در پرتو تعاملاتی که صنعتگران در دوران پسابرجام برای انتقال فناوری و توسعه تولید خود و نیز جذب سرمایهگذاری خارجی انجام دادهاند، دریچههایی نیز در بخش تأمین مالی صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی و… گشوده شده است.