جمعه 23 ژوئن 2023 - 2:58

سبقت صنایع خودرو و قطعه‌سازی از ساير صنايع در رشد تولید

شاخص رشد تولید قطعه و خودرو در دو ماهه اول امسال برابر با 34 درصد است كه در مقایسه با سایر صنایع، برترین رشد را به ثبت رسانده است.

نگاه اقتصادی،‌ رضا آریاراد* – برابر گزارش منتشره پژوهشكده پولی و بانكی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه 1402 از رشد تولیدات صنایع فعال كشور، شاخص رشد تولید قطعه و خودرو در دو ماهه اول امسال برابر با 34 درصد است كه در مقایسه با سایر صنایع نظیر غذایی، دارویی، ماشین‌آلات، فرآورده‌های نفتی، كاغذی، منسوجات و… برترین رشد را به ثبت رسانده است.

این رویداد به‌رغم تحریم‌های مستقیم و محدودیت‌های بین‌المللی بیش از هفت‌ساله صنعت خودرو و همچنین هجمه منفی آشكار برخی مسئولان و سیاستمداران كشور، با جدیدت، پشتكار و همیت قطعه سازان و خودروسازان داخلی و با رویارویی با مشكلات و مصائب تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم، تامین نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری به وقوع پیوسته است.

رشد تولیدات صنعتی در هر كشور جزو افتخارات آن كشور است؛ چرا كه علاوه بر تولید پایدار، اشتغال مولد و درآمد مولد، زمینه‌های رشد ناخالص داخلی كشور را نیز فراهم می‌كند.

این یك حقیقت تلخ است كه در شرایط بحرانی در تولید و كاهش یك محصول در جامعه، سیاست‌گذاران به سمت‌وسوی راه‌حل‌های شتابزده همچون واردات انبوه و قیمت‌گذاری دستوری وسوسه می‌شوند و راه حل نجات از بحران‌های اقتصادی را در استفاده از این دو ابزار می‌جویند. درحالی‌كه بخش اعظم سیاست‌گذاری باید در خدمت حمایت از تولید و منافع ملی كشور باشد.

برابر آمار منتشره بانك مركزی، صنعت قطعه و خودرو دارای رتبه نخست تولید در دو ماه پیاپی در بین سایر صنایع مولد و فعال كشور شده است؛ این آمار حكایت از تاثیر به‌سزای صنعت قطعه و خودروسازی داخل در رشد و رونق اقتصادی دارد.

طبیعتا دو مقوله واردات مواد اولیه و صادرات كالای ساخته‌شده در تولید محصول نقش موثر و محرك دارد و از این رو، سرمایه گذاری در صنعت قطعه و خودرو می‌تواند دست‌كم در صادرات قطعات باكیفیت و درآمدزایی ارزی مولد و گشایش بازارهای بین‌المللی جای خود را بیش از پیش پیدا كند.

درهرحال، شاخص 34 درصدی و برتری صنعت قطعه و خودروسازی كشور این آگاهی را در سیاست‌گذاران و مسئولان اقتصادی كشور به وجود خواهد آورد كه تولیدات صنعتی به‌واقع موتور محرك رشد اقتصادی و حركت در راستای سازندگی كشور به حساب آمده و از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، باید در سیاست‌گذاری، رفع موانع تولید، نظارت مستمر بر اجرای تعهدات صنایع اهتمام ویژه به عمل آید.

تولید در هر كشور با سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و نظارت‌های مستمر مدیریت می‌شود و صنایع خودروسازی نیز از این سه قاعده مستثنی نیست و با حسن توجه و به دور از هجمه‌های منفی به رشد و بالندگی می‌رسند.

* فعال و کارشناس صنعت خودرو

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13197
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)