فولکس واگن پس از ۱۷سال دوباره به بازار ایران بازگشت و نخستین سری از خودروهای این شرکت در هفته جاری، سرانجام در مجموعه صنعتی ماموتخودرو تحویل مشتریان شد.
به گزارش نگاه اقتصادی، در این مراسم که با حضور مهرزاد فردوس؛ مدیرعامل گروه صنعتی ماموت، میکائیل کلور برشتولد؛ سفیر آلمان و آندرس ساندس جنسن؛ مدیر پروژه فولکسواگن در ایران و همچنین جمعی از مشتریان این خودروها برگزار شد، ۱۲ دستگاه از خودروهای پاسات و تیگوان فولکسواگن به مشتریان تحویل داده شد.
با تداوم این مراسم که «سهشنبههای ماموتی» خوانده میشود، هر هفته خودروهای مشتریان به آن ها تحویل داده خواهد شد و با توجه به اینکه زمان تحویل خودرو در کشور معمولا بسیار طولانی است، انجام این کار از سوی ماموت اقدام بسیار جالب توجهی است.
در این برنامه این امکان برای مشتریان فراهم میشود تا خودروهای فولکسواگن را در پیست شرکت تست کنند.
خبرنگاران روزنامه «دنیای خودرو» و پایگاه تحلیلیخبری «نگاه اقتصادی» در حاشیه نخستین «سهشنبه ماموتی» با آندرس ساندس، مدیر پروژه فولکس واگن در ایران گفتوگویی انجام دادند که ماحصل آن را در ادامه میخوانید.
* ارزیابی شما از برگزاری نخستین برنامه «سهشنبههای ماموتی» چیست؟
روز خوبی بود و بسیار خوشحالیم که سرانجام این اتفاق افتاد و توانستیم خودروهای فولکسواگن را به مشتریان ایرانی تحویل دهیم. چنین اتفاقی این روز را بهیادماندنی کرد.
* در حالی که بسیاری از خودروسازان جهانی حضور پررنگی در ایران ندارند اما فولکسواگن پس از ۱۷ سال با نگاهی بلندمدت دوباره به ایران بازگشته است. چه عواملی انگیزههای این حضور را تقویت میکند؟
این حضور در پی یک روند طولانی محقق شد اما ما در نهایت توانستیم به ایران بازگردیم. بهرغم تمایلی که کشورهای غربی برای حضور در این بازار دارند، مسائل سیاسی ایران باعث شد کشورهای غربی وارد بازار ایران نشوند. اما برجام باعث شد ما به بازار ایران برگردیم و ماموت را هم بهعنوان یک شریک خوب در این بازار پیدا کردیم.
* بازخورد حضورتان را در ایران چگونه ارزیابی میکنید؟
ایران کشوری است که تاریخچه طولانی، مردمانی خوب و فرهنگی متفاوت دارد. همچنین ایران از نظر قدرت هرچند برترین نیست اما یکی از پرقدرتترین کشورهای دنیا محسوب میشود.
شرایط ایران به گونهای است که بازار آن را نسبت به سایر کشورها متفاوت ارزیابی میکنیم. همین موضوع باعث شده است مرحلهبهمرحله گام برداریم. امیدواریم با توجه به قدرت ایران و ساختارهای قوی این کشور، بتوانیم در بازار آن موفق باشیم.
* تفاوتهای بازار ایران را با بازار دیگر کشورها در چه میدانید؟
بازار ایران تفاوتهای ساختاری بسیاری با دیگر بازارهای منطقه خاورمیانه دارد. دلیل اصلی این تفاوتها، بستهبودن بازار ایران طی سالهای متوالی گذشته است که باعث شده بود اقتصاد ایران با دیگر اقتصادهای دنیا ارتباط نداشته باشد و این اقتصاد محدود از پیشرفت ایران جلوگیری کرده بود.
انتظار میرفت یک کشور بر اثر این محدودیتها، محدود باقی بماند اما امروز شاهد هستیم دیگر اینطور نیست و پیشرفت در ایران بسیار سریع اتفاق میافتد و مردم ایران خیلی سریع یاد میگیرند و جلو میروند. همین موضوع تفاوت بزرگ ایران با برخی کشورهاست که طبق روال عادی مورد انتظار پیش نمیرود.
* فولکسواگن پیش از ورود به هر بازاری نقشه راهی برای آن بازار ترسیم میکند. برای پیشروی در بازار ایران نیز الگوی خاص خود را تعریف کردید یا از کرهایها و فرانسویها الگو گرفتید؟
فولکسواگن در هر بازار استراتژیهای مختص خود را دارد اما بهطور قطع بازارها نیز تاثیر خود را روی این استراتژیها میگذارند. برای بازگشت به ایران بررسیهای طولانی انجام دادیم و یکباره تصمیم به این کار نگرفتیم.
از اتاقهای بازرگانی موجود در ایران و شرکتهایی که در ایران کار میکنند، اطلاعات گستردهای به دست آوردیم. بنابراین براساس نیازهای بازار ایران سگمنتها را برای این کشور انتخاب کردیم، این تصمیمی است که براساس استراتژی کسب کردیم.
* چرا برای حضور در ایران شرکت ماموت را انتخاب کردید؟
ماموت یک شرکت اثباتشده است؛ حتی از دید کسانی که خارج از ایران کار میکنند، ماموت مالکیت خود را در دست دارد، تصمیمات خود را اجرا میکند، به هیچچیز وابسته نیست، همیشه منتظر اتفاقات جدید است و از فرصتها به بهترین شکل استفاده میکند.
این موضوع برای ما جذاب بود چراکه به دنبال شرکتی بودیم که مطمئن باشیم آماده هر چالش و فرصت جدیدی است تا بتوانیم روی آن سرمایهگذاری کنیم. همچنین شناختهشده بودن شرکت نیز برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود.
* برنامه شما برای ارائه خدمات پس از فروش محصولات فولکسواگن در ایران چیست؟
ازجمله استراتژیهای ما در ایران، تعریف یکسری نمایندگی محدود بود. تمام قطعات و خدمات پس از فروش این محصولات از طریق فولکسواگن و نمایندگان مجاز آن ارائه میشود.
بنابراین تمام تلاش ما بر این است که خارج از این چارچوب، بازار خدماتی دیگری شکل نگیرد و استانداردهای ما در بخش خدمات پس از فروش در ایران نیز پیاده شود. باید این اطمینان را پیدا کنیم که خدمات فولکسواگن تنها از سوی این شرکت ارائه میشود.
قطعات نیز باید از طریق نمایندگان تامین شود. درحالحاضر تعمیرگاه و خدمات پساز فروش این شرکت آماده سرویسدهی است.
* در زمینه خودروهای کاروتجاری هم با ماموت همکاری خواهید داشت؟
حضور ما در این کشور به این معناست که آماده انجام هر کاری هستیم. بنابراین در بازار ایران مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت تا ببینیم بازار چه تقاضایی از ما دارد.