سه‌شنبه 22 آگوست 2023 - 21:39
رییس کل گمرک ایران در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران خبر داد:

صادرات 19 میلیارد دلاری ایران در پنج‌ماهه امسال

رضوانی‌فر بیان داشت: در ۵ ماهه امسال حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه از طریق رویه تجاری و همچنین حدود ۱۴۹ هزار دستگاه در رویه مسافری وارد کشور شده است.

معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران گفت: در ۵ ماهه امسال یعنی تا ۲۵ مرداد حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

به گزارش نگاه اقتصادی از گمرک ایران، محمد رضوانی فر در نشستی که صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شد، حضور یافت و گزارش جامعی از عملکرد و تسهیلات گمرک ارائه داد و افزود: در خصوص واردات در ۵ ماهه امسال (تا ۲۵ مرداد) حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار واردات داشتیم که در این بخش ۸.۷ درصد افزایش داشته‌ایم و ترانزیت نیز به ۵.۵ میلیون تن رسیده که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

وی اظهار داشت: در کشور حدود ۱۵۶ گمرک وجود دارد که حدود ۶۰ درصد تجارت خارجی کشور مربوط به ۷ گمرک کشور است.

رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در ۵ ماهه امسال حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه از طریق رویه تجاری و همچنین حدود ۱۴۹ هزار دستگاه در رویه مسافری وارد کشور شده است.

وی افزود: ما با حجم گسترده‌ای از بخشنامه‌ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال گذشته ۳۱۹ بخشنامه مؤثر داشتیم که یا یک محدودیت ایجاد کرده است یا یک محدودیت را برداشته است که ۲۰۷ مورد در حوزه صادرات و ۱۱۲ مورد آن نیز حوزه واردات بوده است لذا تمرکز ما امسال محدود کردن این بخشنامه‌ها است که البته با مصوبه اردیبهشت ماه دولت دستگاه باید بخشنامه‌ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و پس از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه این نشست اقدامات اخیر سازمان متبوع خود در حوزه تسهیل تجارت را تشریح کرد.

رضوانی فر در ادامه اهمیت آمار در حوزه تجارت را خاطر نشان کرد و تجار و صاحبان صنعت و تجارت را به استفاده از این ظرفیت گمرک برای سیاستگذاری ها و رونق در کسب و کار خود فراخواند.

رضوانی فر در ادامه به تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک در راستای تسهیل تجارت خارجی کشور اشاره کرد و ایجاد انبار اختصاصی را یکی از این تسهیلات دانست و افزود: بهره مندی از خدمات انبار اختصاصی توسط ذینفعان کاملا به سود تولیدکنندگان و صاحبان کالا است، گمرک مشوق استفاده شرکت های فعال از این تسهیلات است به طوریکه تاکنون مجوز ۲۴۸ انبار اختصاصی “تحت کلید گمرک” صادر شد و در این زمینه قائل به ایجاد هیچگونه محدودیتی نیست.

رضوانی فر همچنین میانگین زمان پاسخ استعلام ها از سوی دستگاه های همجوار در زمینه صدور مجوزها را ۱۰ روز عنوان کرد و گفت: تکلیف قانونی دستگاه ها برای پاسخ به استعلامات گمرکی در سقف زمانی ۷ روز کاری است که باید این تکلیف محقق شود.

وی افزود: هم اکنون متوسط زمان پاسخ دستگاه ها به گمرک رو به کاهش است لیکن همچنان با استانداردهای روز دنیا فاصله قابل توجهی دارد.

رضوانی فر تشریح کرد: هم اکنون متوسط این زمان در گمرکات هند و چین کمتر از ۲۴ ساعت محاسبه شده است.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این‌ نشست از تنظیم تفاهم نامه ای با گمرک و تشکیل میز خدمت در اتاق تهران به منظور برقراری ارتباط مداوم با گمرک خبر داد.

در ادامه این نشست اعضای هیات به طرح مسایل و نظرات و سوالات خود پرداختند.

تداوم دسترسی فعالان اقتصادی به آمار عملکرد گمرک، مشارکت بخش خصوصی به ویژه اصناف در تصمیم گیری ها، ضمانتنامه ها ، استفاده بیشتر صاحبان صنایع از مسیر های سبز، تعلل دستگاه های همجوار در پاسخ به استعلامات گمرکی و درخواست ارایه گزارش های تحلیلی از جمله مهمترین درخواست های مطروحه اعضای هیات نمایندگان استان تهران در نشست با رئیس کل گمرک ایران بود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13354
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)