چهارشنبه 3 آوریل 2024 - 0:30

پنجم آبان‌ماه به عنوان “روز ملی زعفران” نام گذاری شد

احسان مصطفوی گفت: این نام‌گذاری با توجه به قدمت طلای سرخ در ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و استراتژیک صورت گرفت.

با پیشنهاد و پیگیری باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره‌برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) و همراهی و وفاق تشکل‌های تخصصی زعفران روز “5 آبان” ماه به عنوان “روز ملی زعفران” نام گذاری شد.

بر اساس این گزارش، در مراسم آیین رونمایی از ابلاغیه ثبت هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور، در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی زیست بوم پایه و تعالی هویت ملی از مسیر بهسازی و به روز رسانی ابزارهای حافظه فرهنگی در سال “جهش تولید با مشارکت مردم” روز “۵ آبان ماه” به عنوان “روز ملی زعفران” نامگذاری شد.

احسان مصطفوی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، فرآورده‌های غذایی و زعفران ایران در حاشیه این مراسم گفت: با توجه به قدمت طلای سرخ در کشور عزیزمان ایران و در راستای حمایت از این محصول ملی و استراتژیک و جلوگیری از به حیطه در آوردن این محصول ایرانی توسط سایر کشورها و پیشی گرفتن در ثبت روز ملی زعفران به نام ایران، طی مکاتبات انجام شده در سال ۱۳۹۹ با وزیر وقت جهاد کشاورزی کشور جناب آقای دکتر خاوازی، پیشنهاد روز ملی زعفران در تقویم کشورمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، اما با توجه به تغییر دولت، این طرح مسکوت ماند و سرانجام با پیگیری‌های انجام شده در طی این سال‌ها و با همکاری همه دلسوزان و دست اندرکاران زنجیره زعفران کشور، سرانجام ” روز ۵ آبان “ماه در تقویم به نام روز “ملی زعفران” نام گذاری شد.

رئیس کل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران کمیسیون ملی یونسکو ایران (OSEC) با اشاره به اهمیت صیانت از زعفران ایران و حمایت از زعفران‌کاران تصریح کرد: در طول تاریخ، تولید و صادرات محصولات و کالاهایی چون زیره، ابریشم، خاویار، فرش، پسته و فیروزه به‌عنوان محصولات استراتژیک کشورمان بوده است؛ اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به حوزه‌های بین‌المللی و عدم انسجام بخش‌های مرتبط داخلی، شاهد تضعیف مالکیت و جایگاه ایران در این محصولات هستیم.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاون طرح و برنامه خانه صمت جوانان ایران افزود: با توجه به ارزش بالای زعفران و نیز خواص بسیار این محصول، امروزه برخی از کشورها درحال ورود به بازار کشت و تولید آن بوده و جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی در معرض خطر قرار گرفته است از این رو باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره برداری زعفران یونسکو در تلاش است با همیاری همه فعالان این حوزه، زعفران ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان برساند.

همچنین محمد علی رضایی _ رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران _ در این خصوص گفت: اهمیت انتخاب روزی به عنوان روز ملی زعفران می‌تواند کمک خوبی به ما در خصوص پیشبرد اهداف توسعه بازار این محصول داشته باشد.

وی افزود: زعفران ذاتا و به صورت سنتی یک ادویه است. تعیین روز ملی زعفران یک مناسبت منحصر به فرد را به جشن زعفران اختصاص می‌دهد و آن را از سایر ادویه‌ها متمایز می‌کند. این تمایز، ارزش درک شده زعفران را در بازار افزایش می‌دهد و وضعیت آن را به عنوان یک محصول ممتاز تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه آگاهی از برند و دیده شدن در سطح بین الملل از دیگر فواید اختصاص روز خاصی برای زعفران است گفت: یک روز اختصاصی، آگاهی مصرف کنندگان را نسبت به زعفران افزایش می‌دهد و در نتیجه دیده شدن آن را در سطح بین المللی افزایش می‌دهد. این افزایش آگاهی می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و فروش محصولات زعفران شود.

رضایی در عین حال بیان کرد: روز ملی زعفران می‌تواند به یک نماد ملی و میراث فرهنگی تبدیل شود و زعفران را بخشی جدایی ناپذیر از هویت ایران قرار دهد. این اهمیت فرهنگی نه تنها وفاداری مصرف کننده را تقویت می‌کند، بلکه حس اجتماعی را در بین علاقه مندان به زعفران تقویت می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه تاکید کرد: یک روز اختصاصی می‌تواند با نشان دادن تعهد ایران به ترویج و حفظ کشت و تولید زعفران، رقابت پذیری ایران را در بازار جهانی زعفران افزایش دهد. این امر می‌تواند توجه بین المللی را به خود جلب کند و ایران را به عنوان پیشرو در صنعت زعفران معرفی کند.

رضایی بیان کرد: در حال حاضر زعفران در صنایع مختلف در جهان از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنایع طعم و رنگ‌های طبیعی و صنایع دارویی مصرف می‌شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13723
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)