سه‌شنبه 27 فوریه 2024 - 16:28

تاثیرات مثبت استفاده از تکنولوژی جوهرزدایی برای بازیافت کاغذ

به واسطه بازیافت کاغذ، طبیعتاً کارخانه‌های بیشتری به این منظور افتتاح خواهد شد و در این راستا اشتغال زایی صورت می‌گیرد.

از مهمترین مزایای بازیافت کاغذ باید به حفظ منابع طبیعی برای نسل آینده اشاره کنیم. در واقع تمام درختان و جنگل‌های کشور یک سرمایه ملی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توانیم انواع محصولات کاغذی را تولید کنیم. با توجه به آمار سالانه که مبنی بر از بین رفتن چندین کیلومتر مربع جنگل در سراسر کشور گزارش می‌شود، همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا با جمع‌آوری و بازیافت آنها، دِین خود را به نسل آینده ادا کنیم و منابع غنی را برای آن‌ها به جا بگذاریم.

بر اساس این گزارش ؛ استفاده از ضایعات کاغذ برای بازیافت تاثیر بسزایی بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست دارد. نباید یادمان برود که تمام جنگل‌ها ریه زمین هستند و به واسطه آن‌ها است که هوای پاک و سالمی را تنفس می‌کنیم. در نتیجه هر چه تعداد و وسعت درختان و جنگل‌های کشور بیشتر باشد، به نسبت آلودگی محیط زیست و هوا نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و بالعکس؛ در صورتی که کاغذ‌های بازیافتی به صورت غیر اصولی در مناطق مختلف دفن شوند، آسیب‌های جبران ناپذیری را به اکوسیستم هر منطقه وارد خواهند کرد.

جمع‌آوری و بازیافت کاغذ سبب جلوگیری از گرم شدن کره زمین می‌شود. در واقع زمانی که زباله‌ها در زمین دفن شود مقدار زیادی گاز متان را تولید خواهند کرد. گاز متان سبب افزایش گرمای کره زمین و در نهایت از بین رفتن لایه ازون می‌شود.
علاوه بر این موضوع مهم و حیاتی، گاز متان تا حد زیادی امکان آتش‌سوزی در مناطق مختلف را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی قطع بی‌رویه درختان و از بین بردن جنگل‌های کشور به منظور تولید محصولات کاغذی نیز در گرم شدن کره زمین و در راستای آن افزایش احتمال بروز بلایای طبیعی تاثیر بسزایی دارد.

بازیافت آنها، سبب کاهش ورود آلاینده‌ها به عنوان زباله در محیط زیست می‌شود. به زبان ساده‌تر زمانی که بیش از دفن زباله‌های کاغذی، بازیافت صورت بگیرد، به نسبت، آلاینده‌های کمتری به رودخانه‌ها و مناطق مختلف وارد خواهند شد. در نتیجه این موضوع، بیماری‌های کمتری به وجود می‌آید و محیط زیست سالم‌تری خواهیم داشت. پس قطعاً بازیافت کاغذ و کارتن موضوع بسیار مهمی است که باید آن را جدی بگیریم.

در صورتی که فرآیند بازیافت پیش گرفته نشود، زباله‌های بیشتری در زمین دفن می‌شوند. به همین دلیل زمین‌های زیادی به منظور دفع زباله اشغال خواهد شد و نمی‌توان برای انجام فعالیت‌های مختلف از آن استفاده کرد. در نتیجه بازیافت و استفاده از ضایعات کاغذ می‌تواند تعداد زمین‌های اشغالی برای دفع زباله‌های مختلف را تا حد زیادی کاهش دهد.

به طور کلی تاثیرات مخرب کارتن و کاغذ بر محیط زیست و همچنین مزایای بازیافت کارتن بر هیچ فردی پوشیده نیست. مسئولیت‌های اجتماعی همۀ ما شهروندان بازیافت است و باید به بهترین نحو از پس این مسئولیت بر بیاییم.

اما‌ در راستای رسیدن به این هدف، می توان از تکنولوژی جوهرزدایی استفاده کرد .تکنولوژی جوهرزدایی توسعه شگرفی یافته و تاکنون مقادیر زیادی از کاغذهای ضایعاتی بازیافت شده اند و این موضوع در صورت اعمال مدیریت صحیح و بهره برداری مناسب از منابع داخلی می تواند فرصت اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی محسوب شده و بازارهای جدیدی را برای این صنعت راهبردی فراهم کند.
صرفه‌جویی ارزی نیز از دیگر پیامد‌ها و مزیت‌های مثبت بازیافت کاغذ است. در واقع به منظور تولید محصولات کاغذی کارخانه‌های مختلف هزینه‌های ارزی بسیار زیادی را صرف واردات مواد می‌کنند. این در شرایطی است که می‌توان با تکیه بر فرآیند بازیافت تا حد زیادی از خروج بیش از حد ارز از کشور جلوگیری کرد.

همچنین به واسطه بازیافت کاغذ، طبیعتاً کارخانه‌های بیشتری به این منظور افتتاح خواهد شد و در این راستا اشتغال زایی صورت می‌گیرد. در حال حاضر بحث اشتغال زایی از مهمترین دغدغه‌های کشور است که با استفاده از بازیافت می‌توانیم به نوعی این مشکلات را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13683
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)