مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان اظهار داشت: استقرار سامانه صندوق فروش توسط صاحبان مشاغل شفافیت مالی و عدالت مالیاتی را در پی دارد.
به گزارش نگاه اقتصادی از رسانه مالیاتی ایران، علیرضا الوندی، مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان اظهار داشت: نصب و بهکارگیری صندوقهای مکانیزه فروش، صاحبان مشاغل را قادر میسازد تا عملیات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت کنند.
وی با اشاره به مزایای نصب این سامانه خاطرنشان ساخت: ایجاد و بهروزرسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارشگیری و مدیریت ارتباط با مشتریان ازجمله مزایا و ویژگیهای استفاده از این صندوقها محسوب میشود که علاوه بر آن، بهرهبرداری از سامانه صندوق فروش، صرفهجویی در زمان، هزینهها و سرعت بخشیدن به کسبوکار و کاهش خطاهای انسانی را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان همچنین ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲۱ قانون پنجم توسعه، فروشندگان و اصناف مطابق شرایط اعلامشده در دستورالعمل های قانون مالیات بر ارزشافزوده و ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و بر اساس موارد تعیینشده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به نصب این سامانه هستند، بر این اساس، از سال ۱۳۹۲ طی سه مرحله، گروههایی از واحدهای صنفی، دعوت به نصب و راهاندازی این سامانه شدهاند.
وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله طبق قانون، ده صنف جدید را مکلف به استفاده از سامانه مزبور نموده است.
در پایان الوندی خاطرنشان ساخت: صاحبان مشاغلی که مکلف به نصب صندوق مکانیزه فروش و یا تجهیزات مشابه هستند، در صورت عدم نصب و استفاده از سامانه مذکور در سال مربوط از معافیتهای مقرر قانونی محروم خواهند شد.
* صندوق مکانیزه فروش
صندوق یا پایانه فروشگاهی از ابزارهای کارآمد ثبت مبادلات اقتصادی به شمار می رود. این ابزار را صاحبان مشاغل در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می کنند.
علاوه بر این، سیاستگذاران اقتصادی نیز برای شفاف سازی جریان گردش کالا و خدمات در طول زنجیره ، تأکید زیادی به آن دارند. ضمن اینکه این سیستم، مدیریت ارتباط با مشتری، به ویژه در سطح خرده فروشی را نیز بر عهده دارد.
صندوق فروشگاهی یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی برای محاسبه و ثبت خرید و فروش معاملات و یک کشو پیوست شده برای ذخیره پول نقد است.
همچنین صندوق پول شمار یک قبض رسید برای مشتری چاپ میکند.
منظور از سامانه الکترونیکی، POS فروشگاهی است که نرم افزار حسابداری روی آن نصب میشود. در واقع صندوق فروشگاهی رایانه کوچکی است که نرم افزار حسابداری فروشگاهی دارد و اطلاعات خرید و فروش روزانه، هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی را ثبت و ساماندهی میکند. بعضی از واحدهای شغلی نیز در کنار صندوق فروشگاهی از بارکدخوان، کشوی پول و چاپگر فیش برای تسریع کار خود و مدیریت بهتر استفاده میکنند.
استفاده از صندوق فروشگاهی ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی افراد و درنتیجه جامعه، دقت و نظم امور را بالا می برد و از درصد خطا و اشتباه می کاهد که این مهم، منتج به بهبود کسب و کار و نظم و انضباط کاری می شود.
ارائه فاکتور فروش به مشتریان، اطمینان آنها را بیشتر می سازد و موجب رفع شبهه و سوءتفاهمات احتمالی می شود. یکی از اهداف مهم استفاده از صندوق فروش، شفافیت امور مربوط به هزینه هاست چرا که از طریق ارائه فاکتور و ثبت مبادلات، فعالیت های اقتصادی قابل استناد می شوند.
بنابراین مهمترین مزیت صندوق فروش شفاف سازی مبادلات اقتصادی از طریق ثبت زنجیره معاملات کالاها و خدمات در سطح کشور است. طبیعی است که مستند سازی زنجیره معاملات از سطح واردات و تولید تا سطح مصرف و صادرات درکل کشور باعث می شود که راحت تر بتوان جریان کالاها را رصد کرد که در نتیجه امکان تشخیص و تعیین مالیات نیز با توجه به ایجاد شفافیت و وجود اطلاعات مستند مودیان فراهم می شود و همچنین امکان شناسایی افرادی که مبادرت به کدفروشی یا ارائه فاکتورهای جعلی میکنند، آسان تر خواهدشد.
صندوق های فروشگاهی انواع مختلفی دارند که برای بهره برداری لازم از امکانات این وسیله می بایست تمهیدات لازم اندیشیده شود و موانع و مشکلات، شناسایی و برطرف شوند تا شفاف سازی ناشی از این سامانه های الکترونیکی موجب رغبت و اطمینان روز افزون مردم برای استفاده از آنها شود که این مهم به علت ایجاد شفافیت، قطعا دستاوردهای بزرگ و مهمی در برخواهد داشت.
از سوی دیگر دستیابی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات مبادلات اقتصادی افراد و همچنین اطلاعات تراکنش های بانکی کمک بزرگی به روند شفافیت اقتصادی، عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در هر بخش و صنفی می کند.