دوشنبه 3 جولای 2023 - 2:32

خودآگاهی چیست و چرا اهمیت دارد؟

گروه وطن‌زرین یکی از گروه‌های بزرگ است که در راستای اهداف توانمندسازی و توسعه فردی کارمندان، دوره راهبری شخصی را برای آن‌ها برگزار می‌کند.

دوست دارید که انسان شادتری باشید، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و یا تصمیمات بهتری بگیرید و بهترین رهبر باشید؟ برای این، خودآگاهی مهمترین موضوعی است که باید روی آن تمرکز کنید. خودآگاهی شما را در مسیر هدفتان نگه می‌دارد تا بهترین خودتان باشید.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از روابط عمومی گروه صنعتی وطن‌زرین، مزایای خودآگاهی برای هر شخص متفاوت است، اما به طور کلی، خودآگاهی باعث افزایش تاثیرگذاری، دید وسیع و روابط موثر می‌شود.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که خودآگاهی چیست و چگونه می‌توان خودآگاهی را بهبود بخشید.

* خودآگاهی چیست؟

شلی دووال و رابرت ویکلاند، خودآگاهی را اینطور تعریف کرده‌اند:
«خودآگاهی توانایی تمرکز بر خود است و اینکه آیا رفتارها، افکار یا احساسات، با استانداردهای درونی مطابقت دارند یا خیر و اینکه این تطابق یا عدم آن چگونه به وجود می‌آید. افرادی که بسیار خودآگاه هستند، می‌توانند خودشان را ارزیابی و احساساتشان را مدیریت کنند، همچنین مطابق با ارزش‌های درونی خود، رفتار کنند تا دیگران درک درستی از آن‌ها داشته باشند.»

بنابراین، افرادی که خودآگاهی بالایی دارند، تفسیر دقیق رفتار، احساسات و افکارشان را می‌دانند و کمتر کسی‌ست که این مهارت را داشته باشد چون بسیاری از ما شرایط را بر اساس احساساتمان تفسیر می‌کنیم.

* حالت‌های خودآگاهی

دو مدل متمایز از خودآگاهی وجود دارد؛ خودآگاهی عمومی و خودآگاهی شخصی.

خودآگاهی عمومی: آگاهی از این است که به چشم دیگران چگونه هستیم. به دلیل این آگاهی، افراد بیشتر به هنجارهای اجتماعی توجه می‌کنند و تلاش می‌کنند طوری رفتار کنند که از نظر اجتماعی قابل قبول است.
در کنار فوایدی که این مدل خودآگاهی دارد، ممکن است باعث انحراف از خودآگاهی هم بشود و افراد دچار نگرانی و وسواس فکری در مورد اینکه دیگران آن‌ها را چگونه قضاوت می‌کنند، بشوند.

خودآگاهی شخصی: افرادی که خودآگاهی شخصی دارند یعنی قادر هستند در مورد وضعیت درونی خود تامل کنند و به آن توجه کنند. این افراد درون نگرند و احساسات و واکنش‌های خود را درک می‌کنند.

* چرا خودآگاهی مهم است؟

با افزایش خودآگاهی، درک بهتری از نقاط قوت و نقاط ضعف، ارزش‌ها، موضوعاتی که به ما انگیزه می‌دهند، عادت‌ها‌، کارهایی که به طور غریزی و بدون فکر انجام می‌دهیم و محرک‌های عاطفی خود، پیدا می‌کنیم.

اگر بخواهیم در راستای توسعه فردی تغییراتی را در خود ایجاد کنیم، باید با دید واضحی از شخصیت خود شروع کنیم. اینکه چه نقاط ضعفی مانع این توسعه شدند؟ یا چه نقاط قوتی در شخصیت ما وجود دارد که می‌توانیم به آن‌ها تکیه کنیم؟ چه عادت‌هایی ما را در چرخه‌های تصمیمات بد حبس کردند؟ چه چیزی به ما انگیزه می‌دهد و ما را هدایت می‌کند؟

هنگامی که درک کنیم افراد از بیرون ما را چگونه می‌بینند، به احتمال زیاد نسبت به افراد با دیدگاه‌های مختلف همدل می‌شویم و آن‌ها را بهتر درک می‌کنیم. رهبرانی که درک درستی از خود دارند و این درک با درک دیگران نسبت به آن‌ها مطابق است، توانایی بیشتری برای توانمندسازی افراد دارند.

*‌مزایای خودآگاهی

خودآگاهی مزایای مختلفی دارد که فرد به فرد متفاوت است اما به صورت کلی بهبود خودآگاهی فواید زیر را به همراه خواهد داشت:

قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بر نتایج
تصمیم‌گیری بهتر
درک بهتر موضوعات از جهات مختلف
رهایی از فرضیات و تعصبات
ایجاد روابط بهتر
کنترل احساسات
کاهش استرس
خوشحال‌تر بودن

رضایت شغلی هم یکی دیگر از مزایای خودآگاهی است. شرکت‌ها می‌توانند برای افزایش رضایت شغلی کارمندان خود و توسعه فردی آن‌ها، دوره‌های خودآگاهی و راهبری شخصی را در سازمان خود برگزار کنند.

* چرا خودآگاهی برای رشد فردی اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید و خود را از نظر شخصی توسعه دهید، باید با چشم‌انداز روشنی از شخصیت خود شروع کنید. برای مثال در مورد نقاط ضعف و قوت خود اطلاع داشته باشید و… .

در واقع فقط زمانی می‌توان دید واضحی از خود داشت که علت واقعی مشکلات شناسایی شوند و برای آن‌ها راه حل پیدا کرد.

*‌ چگونه می‌توان خودآگاهی را بهبود بخشید؟

بهترین راه برای بهبود خودآگاهی این است که زمانی را با خود بگذرانید. شاید بگویید من تمام زمانم را با خودم می‌گذرانم اما ما اغلب درگیر فعالیت‌های روزانه و افکارمان هستیم و زمانی برای گذراندن با خود واقعی‌مان باقی نمی‌ماند. لازمه بهبود خودآگاهی، خوداندیشی و درون‌نگری است.

برای بهبود خودآگاهی فعالیت‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود از جمله:
ایجاد زمانی بدون حواس پرتی
خودآگاهی نیازمند زمان و مکان مناسب است. اگر همیشه فکرتان درگیر خانواده، مهلت‌های کاری و یا تعداد لایک‌های آخرین پست اینستاگرامتان است، زمانی برای فکر کردن در مورد خودتان باقی نخواهد ماند. بهتر است زمانی را بدون حواس پرتی و مکانی خلوت را برای خود اختصاص دهید.

* انجام مدیتیشن

برای شروع خودآگاهی بودن در مکانی بدون حواس‌پرتی کافی است، اما با مدیتیشن می‌توان تاثیرگذاری آن را بیشتر کرد. روش‌های مختلفی برای مدیتیشن وجود دارد اما در نهایت همه آن‌ها به دنبال حالتی از خودآگاهی هستند.

* یادداشت روزانه

یادداشت‌برداری روزانه می‌تواند جایگزینی برای مدیتیشن باشد. این کار در واقع صحبت کردن با خود است. این کار کمک می‌کند که اتفاقات روزانه و نحوه واکنش خودتان را یادداشت کنید و به آرامی آن را تجریه و تحلیل نمایید.

معمولا ما قبل از نوشتن بیشتر فکر می‌کنیم، بنابراین خود عمل نوشتن می‌تواند به ما کمک کند که به سمت یک ذهنیت خودآگاه‌تر برویم.

* گرفتن بازخورد

اگر برای شناخت انگیزه‌ها، محرک‌ها و نقاط قوت و ضعف خود تلاش می‌کنید، یا اگر حس می‌کنید دیدی که نسبت به خودتان دارید با دیدگاه دیگران متفاوت است، از دیگران بخواهید به شما بازخورد دهند. از کسانی که می‌شناسید و به آن‌ها اعتماد دارید بپرسید که در مورد شما چگونه فکر می‌کنند، نقاط قوت و ضعف شما از نظر آن‌ها چیست و ….

البته نظرات دیگران در مورد شما همیشه دقیق نیست. اما، این نظرها به شما کمک می‌کنند که خودتان را به شکلی متفاوت ببینید.

در نهایت اگر به این موضوعات علاقه دارید دوره‌های مختلفی برای کمک به خودشناسی و خودآکاهی در ایران برگزار می‌شود که در راستای توسعه فردی می‌تواند کمک کننده باشد.

گروه وطن‌زرین یکی از گروه‌های بزرگ است که در راستای توسعه فردی کارمندان خود این دوره را برای آن‌ها برگزار می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از برندهای گروه وطن‌زرین و دنبال کردن اخبار آن، به وبسایت این گروه به نشانی vatanzarin.com/fa مراجعه کنید.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13214
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)