چهارشنبه 13 سپتامبر 2023 - 16:10

جلوگیری از بحران کمبود کلسیم با تولید نان غنی‌شده با کلسیم

تولید “نان غنی شده با کلسیم” می تواند جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور را بگیرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران درخصوص بحران کاهش کلسیم در جامعه گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کشور که در بعضی منابع تا ۹۰ درصد هم ذکر شده است، با کمبود کلسیم در بدن خود مواجه هستند و این نیاز در سالمندان بیشتر بوده و یکی از دلایل مهم پوکی استخوان در افراد سالمند ناشی از همین کمبود سرانه مصرف کلسیم است.

به گزارش روابط عمومی باشگاه بزرگان صنعت و کسب‌وکار در ایران، دکتر محمدحسین عزیزی با بیان این مطلب، افزود: بهترین منبع تامین کلسیم برای بدن، لبنیات است که متاسفانه افزایش بی‌رویه قیمت، باعث کاهش سرانه مصرف آن شده است و این زنگ خطری برای تهدید سلامتی جامعه است.

وی ادامه داد: یکی از ارزانترین راه‌های جبران کمبود سرانه مصرف کلسیم در کشور، تولید نان های غنی‌شده با کلسیم می باشد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران اظهار داشت: نان به عنوان قوت غالب و در دسترس ، نقش مهمی در تغذیه افراد جامعه دارد و همان‌طور که در گذشته با غنی کرد آرد به آهن و اسید فولیک بخشی از کمبود این مواد مورد نیاز بدن تامین شد، دولت می تواند با غنی کردن آرد به وسیله کربنات کلسیم به عنوان یک ماده معدنی ارزان قیمت و همچنین افزود ویتامین دی، با تولید نان های غنی از مواد مورد نیاز بدن ، نقش اساسی در تامین سلامتی جامعه داشته باشد که این مهم نیاز به عزم ملی و همت همه زنجیره تامین امنیت سلامت  کشور اعم از دولت، مجلس و حتی قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم دارد.

عزیزی اعلام کرد: انجمن صنایع غذایی ایران این آمادگی را دارد تا با همیاری همه دستگاه های ذیربط نقش خود را در تامین سلامتی افراد جامعه ایفا نماید.

در همین راستا،‌دکتر احمد فتح اللهی، نایب‌رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران نیز گفت: بر اساس منابع و تحقیقات معتبر علمی میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای کودکان ۴ تا ۱۸ سال، ۱۳۰۰ میلی گرم، برای افراد بزرگسال ۱۰۰۰ میلی گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم است. این در حالی است که متاسفانه به دلایل متعدد ازجمله مشکلات اقتصادی سرانه مصرف روزانه کلسیم در ایران، کم است و این کمبود باعث تهدید سلامت و ایجاد بیماری های متعدد می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکار یونسکو ادامه داد: کلسیم نقش مهمی در بدن انسان دارد، هرچند بیشتر افراد نقش کلسیم را در استخوا‌ سازی و حفظ استخوان‌ها می‌دانند، اما این ماده حیاتی به جز نقش خود در ساخت و حفظ استخوان، برای انقباض عضلانی، تنظیم فشار خون و انتقال عصبی و لخته شدن خون نیز اهمیت دارد. از این رو نیاز است دستگاه‌های مربوطه برای جبران کاهش مصرف کلسیم در کشور اقدام کنند و در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=13422
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)