چهارشنبه 15 نوامبر 2017 - 19:48

معرفی ٧ کتاب از ٢٧ هزار اثر در جشنواره نشان دهخدا

آثار برگزیده نهایی در حوزه های فلسفه، زبان شناسی، شعر و ادبیات، علوم اجتماعی و هنر قرار داشتند.

هفت اثر از بین ٢٧ هزار اثر بررسی شده در سومین جشنواره نشان دهخدا شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این مراسم که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد دو کتاب “فرآیند ساخت نهاد زندان از مشروطه تا پهلوی اول” نوشته یعقوب خزایی و “صدسال عشق مجازی، مکتب وقوع و شعر واسوخت” نوشته محمود فتوحی به عنوان آثار اصلی برگزیده معرفی شدند و از پنج اثر “پیمایش علم و جامعه و اجرای نسخه ایرانی” نوشته محمدامین قانعی راد ، “فیزیکالیسم” اثر مهدی غیاثوند، “سرنوشت اسیر در اسلام” نوشته سید علی میرشریفی، “فرهنگ توصیفی مطالعات ادبی”، نوشته کورش صفوی و “پژوهش ها و اندیشه های سینمای مستند” اثر ضابطی جهرمی شایسته تقدیر شاخته شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره نشان دهخدا که به منظور بررسی آثار اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور در حوزه علوم انسانی توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و با مشارکت وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: به عنوان مسئول بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور اعلام می کنم که افراد در جامعه به دلایل فقر ، نابرابری های اجتماعی از فرصت های یکسان برخوردار نیستند.

علی ربیعی افزود: بسیاری از مسائل اجتماعی هستند و حتی سیاست هم اجتماعی است و می تواند در ساحت اجتماعی دیده شود، با این حال ما کار اجتماعی بلد نیستیم و ما و دانشگاهیان در بررسی ناکافی مسائل اجتماعی مقصریم.

وی با بیان این که پروژه های اجتماعی، به حوزه اجتماع و آدم ها مربوط می‌شوند، افزود: مطالعات ما در آسیب های اجتماعی معمولا بعد از واقعه است ولی از نقد وقایع جاری نباید بهراسیم، باید بنویسیم چون بیش از همیشه به نقد نیاز داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حل پروژه های اجتماعی مثل فقر و طلاق مشکل داریم. جامعه ما به نوعی بی تفاوتی دچار شده و جامعه شناسان کمتر در متن جامعه اند و روشنفکران تمایلی برای کار در زمینه ساخت جامعه را ندارند.

ربیعی گفت: وقتی با هزینه ٢٠٠ میلیارد تومانی برای رفع فقر هنوز فقر جدی در جامعه وجود دارد یعنی ما نیازمند مطالعه عمیق لایه های اجتماعی هستیم.

وی تصریح کرد: دست نیاز به سوی محققان و پژوهشگران دراز می کنیم زیرا در این وزارتخانه به نقدها و تحقیقات شما نیاز داریم

بنابراعلام روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مدیر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم اظهار کرد: در این دوره ٢٧ هزار کتاب در مرحله اول ، ٢٣٢ کتاب در مرحله دوم و از این تعداد ١٨٧ عنوان در مرحله سوم و ۴۵ اثر در مرحله ماقبل پایانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مسعود کوثری افزود: آثار برگزیده نهایی در حوزه های فلسفه، زبان شناسی، ادبیات، علوم اجتماعی و هنر قرار داشتند.

وی ادامه داد: بررسی های اخیر نشان می دهد وضع دانشگاه ها در حوزه کتاب نگران کننده است، به ویژه این‌که ناشران دانشگاهی بین دوران سنت و مدرنیته کتابداری گیر افتاده اند.

کوثری با بیان اینکه نیازمند انتقاد هستیم باید با انتقاد کار خودمان را اصلاح کنیم، ابراز امیدواری کرد: جشنواره دهخدا زمینه پویایی دانش علوم انسانی را در ایران فراهم کرده و مسیر بین المللی شدن را بپیماید.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3277
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)