محمدعلی دیانتیزاده در سرمقاله امروز پنجشنبه (سیام تیرماه) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «ضرورت به جریان انداختن طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت خودورهای هیبرید» پرداخت.
به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری این روزنامه نوشت:
سالانه ۵هزار نفر در ایران بهطور مستقیم در نتیجه آلودگی هوا کشته میشوند و هزینهای که برای درمان بیماریهای ناشی از این معضل صرف میشود، سهبرابر کل بودجه عمرانی کشور است.
در سال ۲۰۰۴ خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران حدود ۷ میلیارد دلار بوده است. این میزان در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.
به این ارقام باید خسارت ۲۵ میلیون دلاری به ازای هر روز تعطیلی به دلیل آلودگی هوا را نیز افزود.
در کشور ما روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود و این در حالی است که کشورهای بزرگ دنیا تا سال ۲۰۳۰ تولید خودروهای بنزینی را به صفر خواهند رساند.
بدینترتیب تا ۱۲ سال دیگر فراوانی خودروهای بنزینی و دیزلی به کمتر از ۵۰ درصد میرسد و حدود نیمی از خودروهای موجود در این کشورها هیبرید و برقی میشود.
تولیدکنندگان خودروهای هیبرید و برقی برای تحقق این هدف، در سالهای اخیر اهتمام خود را بر کاهش قیمت تمامشده باتری این نوع خودروها گذاشتهاند و دولتهای آنان نیز با مشوقهایی همچون معافیتهای مالیاتی، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک کلانشهرها و تخصیص یارانه برای خرید خودروهای هیبرید و برقی، مردم را به استفاده از اینگونه خودروها ترغیب میکنند.
این در حالی است که بسیاری از این کشورها بهواسطه موقعیت آبوهوایی و میزان بارندگی در فصلهای سرد به اندازه ایران درگیر آلودگی هوا نمیشوند، اما در ایران تنها مشوقی که برای خودروهای هیبرید وجود داشت، در سال گذشته برداشته شد!
بنا بر آییننامه جدید واردات که در دیماه ۱۳۹۶ ابلاغ شد، تعرفه ۵ درصدی هیبریدها در ابتدا به ۴۵ درصد افزایش و سپس به ۲۵ درصد کاهش یافت.
گویی نه دولتمردان و نه نمایندگان مجلس که طرح ساماندهی بازار خودرو را با طیب خاطر برای ۶ ماه بایکوت کردند، از خسارات کلانی که بابت خروج ارز برای درمان بیماریهای ناشی از آلودگی هوا یا تعطیلی کلانشهرها در فصول سرد سال به اقتصاد کشور تحمیل میشود، بیاطلاعاند.
اگر دولت و مجلس توجیه شوند که تعرفه هیبریدیها در تناسب با چه ضرورتی باید مورد مطالعه قرار گیرد، نرخی معقول، منطقی و کارشناسیشده برای این تعرفه تعیین خواهد شد.
در قدم نخست، انتظار این است که طرح ساماندهی بازار خودرو از محاق درآید و با توجه استراتژیکبودن مسأله آلودگی هوا و تأثیرات گسترده اقتصادی و اجتماعی آن، دستکم با تفکیک بحث خودروهای هیبرید از بنزینی به شکلی ممتاز به افزایش سهم اینگونه خودروها در ایران پرداخته شود.
چرا که مسأله آلودگی هوا با بحث سلامت جامعه در هم تنیده است و بسیاری از دولتمردان و نمایندگان مجلس حتی در حیطه امنیت ملی از آن سخن میگویند.