پنج‌شنبه 21 ژوئن 2018 - 7:46

حساب هیبریدها را جدا کنیم

خسارات کلانی که بابت خروج ارز برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یا تعطیلی کلان‎شهرها در فصول سرد سال به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز پنجشنبه (سی‌ام تیرماه) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «ضرورت به جریان انداختن طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت خودورهای هیبرید» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری این روزنامه نوشت:

سالانه ۵هزار نفر در ایران به‎طور مستقیم در نتیجه آلودگی هوا کشته می‎شوند و هزینه‎ای که برای درمان بیماری‎های ناشی از این معضل صرف می‎شود، سه‌برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

در سال ۲۰۰۴ خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران حدود ۷ میلیارد دلار بوده است. این میزان در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

به این ارقام باید خسارت ۲۵ میلیون دلاری به ازای هر روز تعطیلی به دلیل آلودگی هوا را نیز افزود.

در کشور ما روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود و این در حالی است که کشورهای بزرگ دنیا تا سال ۲۰۳۰ تولید خودروهای بنزینی را به صفر خواهند رساند.

بدین‎ترتیب تا ۱۲ سال دیگر فراوانی خودروهای بنزینی و دیزلی به کمتر از ۵۰ درصد می‎رسد و حدود نیمی از خودروهای موجود در این کشورها هیبرید و برقی می‌شود.

تولیدکنندگان خودروهای هیبرید و برقی برای تحقق این هدف، در سال‎های اخیر اهتمام خود را بر کاهش قیمت تمام‎شده باتری این نوع خودروها گذاشته‎اند و دولت‎های آنان نیز با مشوق‎هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک کلانشهرها و تخصیص یارانه برای خرید خودروهای هیبرید و برقی، مردم را به استفاده از این‎گونه خودروها ترغیب می‎کنند.

این در حالی است که بسیاری از این کشورها به‎واسطه موقعیت آب‎وهوایی و میزان بارندگی در فصل‌های سرد به اندازه ایران درگیر آلودگی‌ هوا نمی‌شوند، اما در ایران تنها مشوقی که برای خودروهای هیبرید وجود داشت، در سال گذشته برداشته شد!

بنا بر آیین‌نامه جدید واردات که در دی‌ماه ۱۳۹۶ ابلاغ شد، تعرفه ۵ درصدی هیبریدها در ابتدا به ۴۵ درصد افزایش و سپس به ۲۵ درصد کاهش یافت.

گویی نه دولتمردان و نه نمایندگان مجلس که طرح ساماندهی بازار خودرو را با طیب خاطر برای ۶ ماه بایکوت کردند، از خسارات کلانی که بابت خروج ارز برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یا تعطیلی کلان‎شهرها در فصول سرد سال به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، بی‌اطلاع‌اند.

اگر دولت و مجلس توجیه شوند که تعرفه هیبریدی‌ها در تناسب با چه ضرورتی باید مورد مطالعه قرار گیرد، نرخی معقول، منطقی و کارشناسی‎شده برای این تعرفه تعیین خواهد شد.

در قدم نخست، انتظار این است که طرح ساماندهی بازار خودرو از محاق درآید و با توجه استراتژیک‎بودن مسأله آلودگی هوا و تأثیرات گسترده‎ اقتصادی و اجتماعی آن، دستکم با تفکیک بحث خودروهای هیبرید از بنزینی به شکلی ممتاز به افزایش سهم این‎گونه خودروها در ایران پرداخته شود.

چرا که مسأله آلودگی هوا با بحث سلامت جامعه در هم تنیده است و بسیاری از دولتمردان و نمایندگان مجلس حتی در حیطه امنیت ملی از آن سخن می‎گویند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5815
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)