سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در تبیین علت انحصار دولت در خودروسازی گفت: برخی نمیخواهند خودروسازان از دولتی بودن خارج شود. از این رو، مافیا و رانت ایجاد کرده اند که ریشه در دستگاه های اجرایی مختلف دارد.
به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از اقتصاد خودرو، ولی داداشی افزود: علت نابهسامانیها در صنعت خودرو، مالکیت دولتی خودروسازان است چرا که خودروسازی در انحصار دولت است و دولت نمیتواند کارآمد آن را مدیریت کند.
وی ادامه داد: درحالحاضر هیچ رقابتی بین خودروسازی داخلی و دیگر کشورها وجود ندارد که این مسأله منجر به عقبماندگی صنعت خودرو شده است.
داداشی با اشاره به اینکه دولت باید دست از بنگاهداری در خودروسازی بردارد، تصریح کرد: متاسفانه در این خصوص کمکاری شده است.
وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید به این موضوع ورود کنند، تصریح کرد: شاکله خودروسازی کشور دچار اشکال است. ساختار کنونی باید تغییر کند که در این امر هم همه قوا باید مشارکت کنند. مجلس در قالب طرح و دولت در قالب لایحه میتوانند ساختار کنونی را تغییر دهند.
به گفته داداشی، این ساختار منجر شده است تولید خودرو در ایران تقریبا دولتی باشد که متاسفانه از طرف مافیای درون دولت هم حمایت میشود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی افزود: منافعی در خودروسازی دولتی وجود دارد که مانع از تغییر ساختار کنونی می شود.
وی در پایان اظهار داشت: افزایش سهم بخش خصوصی در خودروسازی کشور قطعا منتهی به بهبود کیفیت و قیمت خودرو میشود، چون دیگر حاکمیت دولتی وجود ندارد که خودروساز تابع سیاستهای آن شود.