یکشنبه 17 نوامبر 2019 - 3:50

کاهش ۵ درصدی واردات در هفت ماهه امسال

میزان واردات کشور در هفت ماهه نخست امسال به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵.۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش ۵ درصدی واردات در هفت ماهه امسال

میزان واردات کشور در هفت ماهه نخست امسال به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵.۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش نگاه اقتصادی، اطلاعات منتشر شده در گمرک حاکی از آن است که در هفت ماهه امسال (پایان مهرماه)، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ۷۹.۵ هزار تن و به ارزش حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایش ۱۷ درصدی در وزن و کاهشی ۱۱.۳ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت به ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن با ارزش حدودی ۲۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، از نظر وزنی سه درصد افزایش و از نظر ارزشی کاهش ۵.۳۱ درصدی را تجربه کرده است.

* کشورهای مقصد صادرات

بر اساس این اطلاعات در هفت ماهه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقم حدود ۶ میلیارد دلار و سهم ۲۵ درصدی از کل ارزش صادرات کشور بوده است. صادرات به این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۳.۵ درصد افزایش رو به رو بوده است.

همچنین عراق با پنج میلیارد دلار و سهم ۲۱ درصدی از صادرات، امارات با سه میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی، ترکیه با ۲.۵ میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی و افغانستان با یک میلیارد دلار و سهم ۱۱ درصدی به ترتیب دومین تا پنجمین مقاصد صادراتی ایران در این بازه زمانی بوده‌اند.

متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور طی هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۰۷ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ با کاهش حدود ۲۴ درصدی همراه بوده است.

* کشورهای مقصد واردات

در هفت ماهه سال ۹۸ کشور چین با اختصاص رقم ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهمی حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. مقایسه آمار و ارقام در مدت مشابه سال قبل، کاهش حدودا ۳.۴ درصدی واردات از چین را نشان می‌دهد.

همچنین کشورهای امارات با ۴.۵ میلیارد دلار و سهم ۱۸ درصد، ترکیه با ۳ میلیارد دلار و سهم ۱۲ درصد، هند با ۲ میلیارد دلار و سهم ۹ درصد و آلمان با یک میلیارد دلار و سهم پنج درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

متوسط قیمت اقلام وارداتی کشور نیز طی این مدت یک هزار و ۲۷۱ دلار در هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11206
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)