یکشنبه 17 نوامبر 2019 - 4:08

کارآفرینی؛ مؤثرترین راهکار عبور از ناپایداری‌های اقتصادی‌اجتماعی فزاینده

رحیم سرهنگی

کارآفرینی، مؤثرترین راهکار عبور از ناپایداری های اقتصادی – اجتماعی فزاینده است که می‌تواند علاوه بر تأثیر به سزای خود در حوزه اقتصاد به طور غیرمستقیم بر جامعه و فرهنگ کشور مؤثر واقع شود.

عصر حاضر عصر کارآفرینی است و نقش کلیدی کارآفرینی و کسب وکارهای فناورانه نوپا در روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها روشن است. کارآفرینان پیشگامان تحول، رشد و توسعه اقتصادی هستند که ثمره تفکر، تدبر، اقدامات و مدیریت آنها خلق ثروت، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار بوده است. کارآفرینان، همواره نقش مهمی در پیشرفت جوامع داشتند. آنها در رأس کسب و کارها قرار گرفته، در جستجوی فرصت‌ها بوده و خلاقیت نیز ابزاری برای موفقیت آنها تلقی می شود. کارآفرینان، تغییر را یک پدیده معمولی می‌دانند، همیشه در جستجوی آن هستند، به آن واکنش نشان داده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنند.آنها پیشگامان موفقیت‌های تجاری در جامعه هستند.آنها از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارایی، ایجادشغل، رقابت، بهره وری و تشکیل شرکت های جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند.

بسیاری از صاحبنظران حوزه کارآفرینی معتقدند در جوامع امروزی باید انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد. افراد کارآفرین نقش مهمی در حرکت چرخ‌های توسعه اقتصادی بر عهده دارند و منشاء تحولات بزرگ در زمینه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی در سح سازمان ها محسوب می‌شوند.

از جمله مهمترین محاسن راه اندازی شرکت های کارآفرینانه ایجاد اشتغال مولد است. زیرا به موجب یک اصل در مدیریت، اگر یک نفر به طور مستقیم به کاری مولد گمارده شود، به صورت غیر مستقیم برای حداقل سه نفر دیگر شغل ایجاد کرده است. ایجاد اشتغال مولد نیازمند شناسایی، خلق و استفاده از فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال موجود در جامعه است و این از مهمترین دلایل توجه به کارآفرینی است. کارآفرینی فرایند اشتغال‌زایی و کسب سود از ترکیب ارزشمند منابع است.

اهمیت کارآفرینی در روند توسعه و رشد اقتصادی دنیا، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را ترغیب کرده است تا با استفاده از حداکثر امکانات و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور خود آحاد جامعه را به سمت فعالیت‌های کارآفرینانه ترغیب و هدایت کنند. یکی از روش‌های ترویج کارآفرینی در دنیا برگزاری رویداد بزرگ هفته جهانی کارآفرینی(بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر) است.

در ایران نیز همه ساله در بازه زمانی مذکور (مطابق با هفته آخر آبان ماه) رویدادهایی با حضور اجزاء مختلف اکوسیستم کارآفرینی به صورت سمینار، دورهمی، همایش کارگاه آموزشی با همکاری رهبران کارآفرین و مدیران کسب و کارهای نوآورانه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این رویداد الگوسازی برای جوانان، توسعه ارتباطات و همکاری پیوسته تمامی اجزای مختلف اکوسیستم کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه ای و بین‌المللی است.

به عنوان یک قاعده کلی، طراحی فعالیت‌های این رویداد در سطوح مختلف می‌تواند آحاد جامعه را در کشف استعدادها و پتانسیل‌های خود تشویق کند. براین اساس و با عنایت به شرایط موجود اقتصاد ایران همچنین شعار ویژه سال ۱۳۹۸ مبنی بر رونق تولید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانند سال‌های پیشین، اقدامات مؤثر ذیل را انجام داده است:

۱- برگزاری کافه کارآفرینی در دانشگاه‌ها با هدف درک مفهوم اصلی کارآفرینی و فعالیت‌های مبتنی بر نوآوری توسط مدیران اجرایی، اساتید و مدیران دانشگاه‌ها و دانشجویان و ارتباط دانشگاه ها با فعالین حوزه کارآفرینی در سطوح منطقه‌ای

۲- همکاری با دانشکده کارآفرینی از طریق اشتراک گذاری تجارب و دانش به روز کارآفرینی و معرفی افراد موفق پیشگام

۳- برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی با موضوع کارآفرینی برای جوانان در سطوح استانی

۴- برگزاری کارگاه‌های آموزشی پرورش ایده، تجاری سازی ایده خلاقیت در سطوح استانی

۵- تشویق سرمایه گزاران به حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه در سطوح استانی

۶- آگاهی سازی عمومی از طریق رسانه‌ها (صدا و سیما، نشریات، بنر، سایت ها)

۷- انجام خدمات مشاوره‌ای به کارآفرینان بالقوه

با توجه به موارد ذکر شده بدون شک کارآفرینی مؤثرترین راهکار عبور از ناپایداری های اقتصادی – اجتماعی فزاینده است که می‌تواند علاوه بر تأثیر به سزای خود در حوزه اقتصاد به طور غیر مستقیم برجامعه و فرهنگ کشور مؤثر واقع شود. از این رو انتظار می رود با بسیج همه جانبه تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه کارآفرینی قدم های مثبتی برداشته شود.

* مدیرکل دفتر توسعه کار آفرینی و بهره وری نیروی کار

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11211
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)