سه‌شنبه 6 جولای 2021 - 10:34

آموزش آنلاین تجربه‌ای نو در سایه کرونا

علی غیاثیان

آموزش آنلاین تجربه‌ای نو در سایه کرونا

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که کشور‌ها از جمله ایران با شیوع ویروس کرونا با شرایط تازه‌ای مواجه شده‌اند. این مواجهه برای فعالیت‌هایی که هویت خود را با حضور در کار‌های گروهی اثبات می‌کنند مانند مراکز آموزشی، نمود و پیدایی بیشتری دارد و آن را با دشواری‌ها و سختی‌های زیادی همراه کرده است به گونه‌ای که در ابتدای انتشار ویروس کرونا، فعالیت این مراکز با تهدید تعطیلی کلاس‌ها و آزمون‌های حضوری، تعطیلی همایش‌های علمی و تعطیلی خوابگاه‌ها، غذاخوری‌ها و … روبه‌رو شد.

طبیعتاً در دوره گسترش ویروس کووید-۱۹ نظام‌های آموزشی و تربیتی نیز از تحولات حادث شده وضعیت جدید که در تمامی عرصه‌های حیات بشری به سرعت در حال شکل گیری است بی‌نصیب نبوده‌اند و ندای انقلاب آموزشی به مثابه یک ضرورت در نظام‌های آموزشی دنیا پخش شد. در این دوره فنّاوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقاء کیفیت و کارایی آموزشِ مؤثر، مورد استفاده قرار گرفت و شیوه سنتی حضور فراگیران آموزشی را دستخوش تغییر قرار داد و آنان را از حضور فیزیکی در کلاس‌های درس بی نیاز کرد و آموزش آنلاین به لحاظ سرعت عمل، فراگیری و تحولات ناشی از آن جایگزین شیوه‌های سنتی شد.

با وارد شدن فناوری به سیستم‌های آموزشی، امکان برگزاری کلاس‌های مجازیِ بدون مرز و دسترسی میلیون‌ها نفر به آموزش کم هزینه فراهم شد و فناوری اطلاعات به بخشی از برنامه‌های درسی مؤسسات آموزشی تبدیل شد.

بدین ترتیب مسئولان و کارشناسان اتاق فکر‌های آموزشی با اتخاذ بهترین و مناسب‌ترین شیوه، با بهره‌گیری از نرم افزار‌های آموزشی و تدارک محیط‌های مجازی برای یادگیری الکترونیکی کاری کارستان کردند تا فراگیران در هر مقطع آموزشی نه تنها احساس نکنند به حاشیه رانده می‌شوند بلکه از فرهنگ نوین آموزشی نیز برخوردار باشند.

بدون‌شک این تجربه ارزشمند که باید آن را از امتیازات دوران کرونا قلمداد کرد باعث می‌شود نظام آموزشی کشور چشم انداز روشنی داشته باشد زیرا با حداقل تجربیات و امکانات صرفاً با تکیه بر بسیج عمومی، آموزش آنلاین شکل گرفت و اجازه نداد روند آموزش در نظام آموزشی ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها با اندک درنگ و تأخیری مواجه شود. در حال حاضر روند آموزش آنلاین در کشور به گونه‌ای است که ایران اسلامی در این زمینه یک سر و گردن بالاتر از کشور‌های در حال توسعه ایستاده است.

این اتفاق خوب و شوق‌انگیز در مراکز آموزش دریایی نیز به نحو احسن رخ داد و مدیران این مراکز آموزشی هم آستین همت را بالا زده و آموزش آنلاین را از خانه تا بنادر و حتی کشتی ارتقا دادند.

در پایان از زحمات تمامی عزیزانی که با تعصب و غرور ملی دست به دست هم داده و آموزش آنلاین را در کشور همگانی کردند همچنین فراگیرانی که همکاری لازم را در این مسیر داشتند و با اساتید زحمتکش و دلسوز همراهی لازم را به عمل آوردند تشکر و قدردانی نموده و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.

* کارشناس ارشد مدیریت

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11581
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)