پنج‌شنبه 28 آوریل 2022 - 10:09

دفاع سازمان حمایت از اجرای طرح شفاف‌سازی قیمت کالاها

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی سازمان حمایت گفت: اجرای گام‌به‌گام طرح شفاف‌سازی قیمت کالاها شبکه تولید و توزیع را هدفمند می‌کند.

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت در خصوص درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت‌ها بیان داشت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، از اول اردیبهشت ماه سال جاری براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۴ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری شده اندو تولیدکنندگان این محصولات مکلف به درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی تولیدات خود می باشند.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محسن حسینلویی با تاکید بر اینکه این طرح به مرور شامل همه کالاها و خدمات خواهد شد ، اظهار داشت : برخی از تولیدکنندگان از اجرای این مصوبه طفره رفته و قیمتهایی روی کالاها درج می کردند که هیچ تناسبی با قیمتهای واقعی نداشت و با هماهنگی واسطه ها ، تولیدات خود را با حاشیه سود خیلی بالا به بازار عرضه می کردند اما با اجرایی شدن این طرح شرایطی ایجاد گردید که توزیع کنندگان سود منطقی و قانونی را ببرند.

وی درج قیمت تولید کننده روی کالا را به معنی فاکتور خرید دانست و اظهار داشت : یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن روبرو بودیم مجادله بازرسان با برخی واحدهای خرده فروشی بود که هنگام مراجعه به این واحدها و درخواست فاکتور ، گاها َ این واحدها از عرضه فاکتور طفره می رفتند که در مدل جدید قیمت درج شده روی کالا به منزله فاکتور تلقی می شود.

مدیر کل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه های توزیعی و اقتصادی در ادامه مراحل اجرای این طرح را تشریح و تاکید کردند که اجرای گام به گام این طرح شبکه تولید و توزیع را هدفمند می کند و سازمان حمایت نقش نظارت را به عهده دارد و ما نیز بنابر وظیفه با هرگونه گرانفروشی به شدت برخورد خواهیم کرد.
وی همچنین افزود : یکی از بزرگترین مزایای این طرح این است که تفاوتی بین کالاها و کالاهای مصرفی قائل نشده و قانون مشمول تمامی کالاها شده است.
این مسئول در ارتباط با تشریح دلایل اجرای گام به گام درج قمیت تولید بر روی کالاها می گوید : اجرای یکباره این طرح منجر به مهندسی معکوس از سوی تولیدکنندگان می شد لذا مقرر شدبا پایش بازار به تدریج کار را شروع کنیم تا ذینفعان فرصت هماهنگ شدن با وضعیت جدید را داشته باشند.

حسین لویی با بیان اینکه شفافیت خرید و فروش کالاها از دیگر مزیت های این طرح به شمار می رود اظهار داشت: متاسفانه روابط ناسالم اقتصادی بین برخی تولیدکنندگان و حلقه های توزیع در برهه کنونی غیرقابل انکار است لذا در ابتدا در برهه ای از زمان تعداد معدودی از کالاها مشمول این طرح شدند و خوشبختانه نه تنها هیچگونه چالشی برای بازار ایجاد نشد بلکه 50 الی 60 درصد از کالاهای مشمول نیز شامل کاهش قیمت شدند.

وی رسیدن کالا با قیمت واقعی به دست مصرف کننده را از دیگر اهداف اجرای این طرح اعلام کرد و گفت : طبق ماده 15 قانون نظام صنفی توزیع کننده باید روی شلف، قیمت مصرف کننده را نصب نماید در حالی که تنها 50 الی 60 درصد واحدهای صنفی این کار را می کردند که با اجرایی شدن این طرح ، تمام عرضه کننده ها مکلفند قیمت فروش به مصرف کننده نهایی را روی شلف یا کالا به اطلاع مصرف کننده نهایی برسانند در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

وی همچنین متذکر شد: اجرای این طرح واکنشها و انتقاداتی نیز به همراه داشته است ، برای مثال در انتقادات وارده به این طرح می‌بینیم که برخی معترضان به طرح معتقد هستند که درج قیمت در هیج کشوری سابقه ندارد و آنچه در دنیا متداول است، قیمت فروش در فروشگاه ها، متناسب با ویژگی هایی از تامین کننده کالا و وضعیت بازار و رقابت میان آنها است. در واقع بنده معتقدم که نظامهای توزیع در آن کشورها پیشرفته و مدرن است اما متاسفانه مشکل اساسی نظام توزیع کشور ، سنتی بودن آن است که ما را با دشواریهایی مواجه کرده است.

مدیر کل نظارت بر شبکه های توزیعی و اقتصادی ، یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن همزمان درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را خودتنظیمی دانست و توضیح داد: با اجرایی شدن این طرح خودتنظیمی یا همان نظارت مردم بر روی کالاها شکل می گیرد و آگاهی مردم به معنای ایجاد فضای شفاف در قیمت انواع اقلام کالایی در سطح کشور خواهد بود.

حسینلویی این طرح را در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان اعلام کرد و یادآور شد : امید می رود ،ا جرای موفق و کامل طرح فوق ، همچنین رفع نقاط قوت و تقویت نقاط ضعف آن در کنترل بازار تاثیر بسزایی داشته باشد و ما شاهد ثبات قیمتها در بازار باشیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11784
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)